2011. december 23., péntek

A Családi BEJGLI




Karácsonykor és húsvétkor mindig volt és van az " asztalunkon " bejgli, mert szeretjük.
Igaz jól esne év közben is,  hisz bár mikor képesek lennénk bejglit sütni,
 úgy értem technikailag elkészíteni, megenni is képesek lennénk   
 DE NEM 
a bejgli az ünnepi.
 A BEJGLI, több mint sütemény.........
A BEJGLIT ki kell várni,
ha bármikor bekebelezhetnénk, akkor elveszítené a varázsát.
Az év többi napján vágyakozni, felidézni az illatát, az ízeket, elképzelni milyen lesz  majd,
amikor megszületik.
BEJGLIT készíteni különleges érzés, idő kell hozzá, hogy az ember lánya megérjen a sütésre.
 Bizonyára ezért süti, a legidősebb, akarom mondani a legtapasztaltabb Hölgy a családban.
 Nekem mindig  Drága Anyám készítette az egész család számára,
sokszor 20 és még annál is több rúd sorakozott a kamrában.
Amikor beteg lett, megkaptam a staféta botot: igaz még négy karácsonyt együtt töltöttünk,
de már nem tudott segíteni, az emlékeimből táplálkoztam.
A recept adott volt, láttam is hogyan készítette régen, de még nem volt hozzá múltam,
tapasztalatom, még nem volt A BEJGLI. Ez az idő volt a köztes állapot.
Nyolc év telt el Nélküle...

Tegnap elkészült az idei bejgli és igen, igen jelentem megtörtént a csoda,
a csoda amitől több lett mint sütemény.
A BEJGLI lett.
A gyermekem szemében láttam.....
Ő neki A BEJGLI lett és nekem ettől lett BEJGLI.
Alig vártuk, hogy megkóstoljuk....
és igen éreztem az ízén, hogy ebben van valami a varázslatból.

Íme a  recept, ami régi, amihez már én is tudtam hozzátenni valamit.
Mindig este készítem elő, dagasztom, töltöm és másnap ( legalább 12 óra múlva ) sütöm.
Mindig ( most már ) hidegen készítem, tehát nem futtatom meg az élesztőt, csak elkeverem a hideg
tejfölben, nem tartom melegen a hozzávalókat, hanem minden hideg! 

A töltelékekkel kezdem.

Mákos
200 g darált mák
200 g cukor ( Édesapám édesen szereti )
1 citrom reszelt héja
100 g mazsola ( amit előtte meglocsolok 2-3 ek rummal )
(A mazsolát az idén felcseréltem Rumtopf-al, hisz annyira finom ez a vegyes Bacardis gyümölcs,
 hogy ezután így lesz, mazsola lecserélve.)
1 dl  hideg víz
Az egészet összekeverjük ( most a Fiam ) és kb. háromnegyed órát pihen.

Diós
200 g darált dió ( felét finomra, felét nagyobb darabosra daráltam )
200 g cukor
1 narancs reszelt héja
100 g kandírozott narancs, ami picire aprított
Ebbe is került 3 ek.- 3 ek. a Rumtopf vegyes gyümölcsből és a Bacardis likőrből.
0,5 dl hideg víz
Összekeverjük és pihenhet, amíg elkészül a tészta.

Tészta
500 g liszt
250 g vaj
50 g porcukor
csipet só
1 tojás
1,5 dl tejföl ( lehet egy kanállal kevesebb vagy több, ezt úgy is látni mennyit vesz fel a tészta )
25 g friss élesztő

A hozzávalókból megdagasztjuk a tésztát és hagyjuk, hogy negyed órát pihenjen,
majd négy cipót formázunk belőle és szintén egy negyed órát pihen.
Ez után egyenként téglalap alakúra nyújtjuk, rákenjük a tölteléket ( fele-fele ) és feltekerjük
(úgy szoktam, hogy a tőlem távolabb eső három oldalát 1 cm szélesen visszahajtom a töltelékre,
majd lazán feltekerem).
Az előre elkészített tepsire rakom és jöhet a következő.
Egy fa pálcikával megszurkálom középen, hosszában.
(állítólag nem reped szét, de nekem mindig szétreped, kicsit....
Édesanyám mindig azt mondta: "mert gazdag,  jó a töltelék"
Folpack-kal légmentesen betakarom és hidegre teszem, én a kamrába szoktam. de jó a hűtő is.
Reggel szobahőmérsékletre teszem, megkenem a tojás sárgájával és hagyom fél órát akklimatizálódni.
Majd lekenem a tojás fehérjével (ekkora már az előző réteg, a sárgája rászáradt)
 ettől márványos lesz és fényes.
Közben előmelegítem a sütőt 170 fokra ( légkeverés ), majd kb. 25 - 30 perc alatt megsül és
közben betölti a házat a hamisítatlan bejgli illat ( ez jó, igazán jó ).

Az íze: finom, nagyon finom.
Ahogy karamellizálódott a dió, a narancshéj és a cukor, hát, hát mesés.






és ahogy a mák édes íze szétomlik a szánkban, hm...




A teljes íráshoz tartozik, hogy én ezt most alig tudtam megírni,
közel három óra telt el amióta leültem ide és történik:
visszamentem a múltba.
Csak a receptet akartam feljegyezni és közben ahogy írtam egy változáson mentem át.
Képtelen lennék szavakba önteni, hogy mi történt, illetve képes lennék,
de fölösleges, egyszerűen megtörtént bennem a Nagyszerű, maga a Csoda.
A Karácsony,
a Fény megszületése.............
Áldott, Szeretetteljes ünneplést Mindenkinek!!!




2 megjegyzés: