2011. december 17., szombat

Kardamom



Kardamom ( Elettaria cardamomum )
      
Először akkor találkoztam vele, amikor egy kolléganőm Líbiából hazatérve
megajándékozott, a fekete magvú kicsi zöld hüvelyekkel.
Akkoriban a teába tettük, még el nem fogyott. Sajnos elfogyott.
 Egy darabig csak az emlékeimben élt, majd a rendszerváltás környékén az első
budapesti bio abc-ben a nyomára bukkantam.
Azóta mindig van itthon.




Szeretem elrágcsálni csak úgy, de a teában továbbra is nagy kedvenc, meg kávéba.
Szeretem a gyümölcsökkel.
Szeretem a süteményekbe tenni és a mézeskalácsból sem hagyom ki.

Egyes népek ősidők óta fogyasztják, már a szanszkrit írásokban is említést tesznek róla.
A lágyszárú, tápanyagigényes növény.
Cellás termésének fala nem tartalmaz illóolajat,
a benne található kámforos, édes, fűszeres 15-20 magocska annál többet.
 A kardamommag bővelkedik illóolajokban, pl. eukaliptol, kámfor, limonén.
(Érdekes a Csillagánizsnak, a magjában nincs illóolaj.)
Neve a görög kardia szóból eredeztethető, ami szívet jelent, így valószínűsíthető,
hogy van valamilyen hatása a szívre... bizony állítólag a szívizom működését serkenti.
Segíti az emésztést, felfúvódás ellen javallt ( pssz.... szélhajtó ) gyomorerősítő.
Kámforos illóolajának köszönhetően csillapítja a köhögést.
A kínai gyógyászatban a tüdő és gyomor energiáját erősítik vele.

Információ, innen.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése