2011. december 30., péntek

Sajtos rúd






A baráti körünkben ( már azok között akik megkóstolták ) legenda kering róla.
Természetesen a recept Édesanyámtól származik, csupán egy pirinyót változtattam rajta.
Az eredeti még zsírral, majd margarinnal készült, de én ezt lecseréltem vajra.
Én zsírt nem fogyasztok, a margarint pedig nem tartom ember számára fogyaszthatónak.
Tehát a mi háztartásunkba tudatosan nem kerül, de ha valaki olyan dologgal kínál amiben az van,
hát 1x - 1x nem halunk meg tőle.

Hozzávalók
300 g liszt ( univerzális vagy finomliszt )
200 g vaj
190 g tejföl
2 mokkáskanál tengerisó

Tetejére
100 g reszelt sajt
 1 tojás


A lisztet egy tálba szitálom, beleteszem a sót és a szoba hőmérsékletű vajat,
a két kezem között összemorzsolom őket. Végül hozzáadom a tejfölt és összeállítom a tésztát.
Figyelem: a tészta ragacsos, de nem maradt ki a tésztából semmi,
nem kell több lisztet hozzáadni, így jó ahogy van!

Egy folpack fóliát kiterítek a pultra és egy spatula segítségével rárakom a tésztát.
Hűtőbe teszem minimum 12 órára! Ez idő alatt a tészta összeérik.
Én általában délután vagy este készítem össze és másnap sütöm, de a hűtőben több időt is kibír,
sőt le lehet fagyasztani is a nyers tésztát, de én nem szoktam.
Szóval, sütés előtt előkészítem az 1 tojást, kissé felverem, megreszelem a sajtot
 ( de még jobban szeretem közvetlenül a kinyújtott tészta tetejére reszelni),
bekapcsolom a sütőt 180 fokra és előkészítek két tepsit, sütőpapírral kibélelve.
Csak ezután veszem ki a tésztát a hűtőből.
A becsomagolt tésztát csak lazán átnyomkodom, csak picit.
A nyújtó deszkát alaposan meglisztezem ( ez fontos, hogy ne ragadjon le ) rárakom a kicsomagolt tésztát, tetejét is meglisztezem és kb. fél cm vastagságú, téglalap alakúra nyújtom.
Megkenem a tojással és rászórom a reszelt sajtot.
Egy derelyevágó segítségével felszeletelem max. 1 cm széles, tetszés szerinti hosszúságú rudakká.






Tepsire rakosgatom egy lapáttal. Rögtön beteszem a forró sütőbe, kb. 9 - 10 perc alatt megsütöm.
Ha világosabbra hagyom, akkor a belseje picit " lágyabb, krémesebb " 
ha ilyen színe lesz mint a képen, akkor teljesen ropogós.




Én mindig dupla adagot készítek, sejtik miért.................




5 megjegyzés:

  1. Ezt már ki is választottam Húsvétra sós sütinek! Köszönöm :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon-nagyon finom, frissen és ha megéri a másnapot akkor is, még utána is...
      Régen úgy szólt a recept: 1 tejföl, 1 margarin, 30 dkg liszt, só de közben a tejföl megszünt 2 dl-nek lenni..( A dobozban megtaláltam az eredetit.) Ha margarinnal csinálod, akkor LIGA legyen mert az zsírosabb, Édesanya mindig azzal csinálta. A lényeg a pihentetés, minél tovább, annál jobb!

      Törlés
  2. Megvan a recept, már gyúrom is össze, majd holnap sütöm. Természetesen dupla adagot:)

    VálaszTörlés
  3. Hihi, tegnap óta az én hűtőmben is dupla adag pihen!

    VálaszTörlés