2012. február 6., hétfő

Herőce, Édesanyám nyomán...



Hát, az előzőleg sütött túrófánk, oly gyorsan tűnt el, mintha éhező farkasok elé dobtam volna. 
Az utolsó darab majszolása közben, emlékeztetett a Férjem, hogy hát igazából, Ő,
 legislegjobban, azt a ropogóst szereti, emlékszem? ugye tudom?
 Tudtam, csak Ő nem tudta, hogy Édesanyámmal annak a receptjét sosem írtuk le.
Mindig azt mondta: " Ó annak ( vagy ennek ) nincs receptje, úgy is látod... "
Igaz Anyám idejében, igen sokszor sütöttem ( segítettem Neki ) de mindig Ő gyúrta be.
 Viszont tudtam mit tett bele, csak a mennyiségeket nem, igaz azt lehet,
Ő sem tudta volna megmondani, hisz mindig érzésre készítette.
 Azt is mondta, " ha beleteszed amit kell és hozzáadod magad, az rossz nem lehet "
Hát Ő tudott, az biztos. 
( Elárulom, hogy én magam is így sütöttem, főztem, csupán  2 éve vettem mérleget, amikor macaron
 (és itt) sütésre adtam a fejem. Igaz volt/van egy mérőpoharam akivel jól kijöttünk,
akarom mondani jól "kimértünk". Pontos mérést, a blog írása óta folytatok.
Soha semmit nem dobtam ki azért, mert nem sikerült.
Ma is sok mindent érzésre készítek, csak azt mérem pontosan, amit ide is írok. )
A sűrített tej ( is ) Anyám ötlete volt, persze amikor már lehetett kapni.
Tehát kipakoltam a hozzávalókat és mérlegeltem. Végül, így állítottam össze a tésztát.


Herőce





Hozzávalók
300 g finomliszt
3 tojássárgája
2 ek rum
csipet tengerisó
3 ek tejföl, ha nagyon kemény a tészta, még egy kanállal, nyugodtan...
7 ek./ 70 g sűrített tej ( ami cukrozott, de ha nem, az sem lehet baj )
---------------------------
sütéshez: 3-4 dl olaj
szóráshoz: porcukor
tálaláshoz: szilvalekvár





A lisztet tálba szitáltam, meghintettem sóval, a közepére mélyedést készítettem, beletettem az elkészített tojások sárgáját, a rumot, a tejfölt és a sűrített tejet.
( A sűrített tejet kanalanként adtam hozzá, mert akkor még nem tudtam mennyit vesz fel,
a vége 7 ek. lett, ami mérve 70 g. )
Az ujjaimmal összedolgoztam a folyékony dolgokat, majd fokozatosan hozzákevertem a lisztet,
végül összegyúrtam. Ekkor még igen kemény volt a tészta, de amint összeállt,
fóliába csomagoltam és hagytam érlelődni.
 Fél óra múlva átgyúrtam és utána visszacsomagoltam.
Amikor sor került rá, hogy megsüssem, fogtam a kis bucimat és kilenc darabra vágtam.
 Egyenként kicsit megnyomkodtam és a tészta nyújtógéppel, az 5 - ös fokozatig végig nyújtottam,
tehát még az 5-ön is.
Ha nincs ilyen gép, azért még nem kell elállni a gondolattól,
 hogy herőcét egyen a család, hisz nyújtófával sem nehéz.
Ez a vastagság, mondjuk egy széles metélt vastagságának felel meg.
Ezt követően derelyevágóval ( késsel is jó ) kb. 7 x 10 cm- es téglalapokat vágtam
 és 3x4x bemetszettem úgy, hogy a szélek egészben maradtak.
Megforrósítottam az olajat, mielőtt beletettem volna a tésztát, tetszőleges formára igazítottam.
( Édesanyámnak volt olyan formája, ami úgy nézett ki mint két szedőkanál, csak lyukak voltak rajta,
tehát mint a szűrőkanál, egymás felé fordítva. Össze lehetett csukni, zárni.
Ebbe kellet beletenni a tésztát és ezzel együtt egyesével a forró olajba nyomni.
Mikor sülés után meghintettük porcukorral, úgy nézett ki mint a hógolyó. )
Hármasával megsütöttem, mindkét oldalát szépséges halvány karamell színűre.
Félidőben fordítottam meg. Papírtörölközővel bélelt tálba szedegettem ki.
Egyenként mindkét oldalát meghintettem porcukorral.
Szilvalekvárt kínáltam mellé.





Ropogós, omlós, illatos és édes...hm




A házi sűrített tej itt található:



7 megjegyzés:

  1. Nálatok herőce a becsületes neve? Érdekes momentum, de én is sokáig nem használtam mérleget, kanál volt a mérce, csésze, mérőedényke. Néha még most is hamarabb nyúlok értük :) Cukor helyett sűrített tej? megjegyeztem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, herőce és a fánkot régen pampuskának hívták, Anyám már nem, de Apám viccesen így mondta. Hát ha nincs blog írás, akkor én sem mérek...Tényleg érzi az ember, mennyi az annyi...Pl. ha kell 25 dkg liszt, akkor az negyed zacskó, ha 15 dkg vaj, hát az is látható. A piacon sosem csapnak be ( igaz nem is akarnak ) de egyszerűen dekára pontosan zacskóba rakom, amit akarok.
      A sűrített tej, nem csak a cukrot pótolja, hanem a szíradékot is, selymes lesz tőle a tészta. Hihetetlen finom. Tekintettel, hogy amikor sütöttem nem igazán tudtam belőle enni, hagytak nekem másnapra. Másnap is roppogós, omlós, picit karamelles: Édesanyám íz!

      Törlés
  2. Pampuskának mi a rántott hús készítésekor maradt tojássárgája + zsemlemorzsa keveréket hívjuk, persze kisütve, nagy kedvenc. Régen csak sima prézli volt, de valakitől hallottam, hogy pampuskának hívja és annyira aranyos... :)

    VálaszTörlés
  3. A férjem szereti, azt hittem ő poginak nevezte, de most, hogy kérdeztem tőle, azt mondta, hogy "rántott potyadék"...
    A pampuska tényleg aranyos.

    VálaszTörlés
  4. Hú és a Te blogod ( most néztem rá )
    "Lélekdoromboló" ez, nagyon-nagyon ARANYOS
    ( és sokatmondó ).

    VálaszTörlés
  5. hát ez a süti tényleg finom legjobban a palócok sütik

    VálaszTörlés