2012. április 27., péntek

Omlós búzacsírás pogácsa



Édesanyám csodálatos pogácsákat, kelt tésztákat (meg sok minden mást) készített. Amikor kérték tőle a receptet, azt válaszolta: - ó, nincs ennek receptje (persze elmondta, hogyan csinálta).
Én is kértem, hogy írjuk fel ennek vagy annak a receptjét, mire Ő: - nem kell azt felírni, csinálod és úgy is érzed.
Hát biztos vagyok benne, hogy mindenki családjában volt (van!) egy Édesanya, vagy Nagymama, vagy Nénike, Keresztanya, aki ugyanígy tudta, recept nélkül. ( Jó lenne, ha elmondanátok!)
Szóval ma ez jutott eszembe, amikor kitaláltam, hogy a "gulyásleveshez" pogácsát fogok sütni.
Hát rögtönöztem, ráadásul lisztből is csak rétes volt, meg rozs. A rétes mellett tettem le a voksom és kiegészítettem búzacsírával.




Omlós búzacsírás pogácsa (kelesztés nélkül)




Hozzávalók
350 gr rétesliszt!
50 gr búzacsíra
25 gr friss élesztő
tengerisó
200 gr olvasztott vaj
100 gr reszelt sajt
4 ek tejföl
-----------------
tetejére: 1 db tojás
reszelt sajt



A vajat megolvasztottam és langyosra hagytam hűlni. A lisztet elkevertem a búzacsírával, a sóval, a sajttal és a belemorzsolt élesztővel. Hozzáadtam a vajat és a tejfölt, meggyúrtam a tésztát. Kissé ragadós, szemcsés tészta. Letakartam és hagytam, hogy pihenjen, amíg bemelegszik a sütő 175 fokra ( légkeverés ) és előkészítem a tepsiket ( sütőpapírt tettem rá ).
Kinyújtottam a tésztát ( alá kellett lisztezni ) és 3 cm átmérőjű szaggatóval kiszurkáltam. Picit a két tenyérélem között még megsodortam. A tetejét lekentem egy felvert tojással és egyenként belemártottam a reszelt sajtba. Tepsire sorakoztattam ( 1,5 tepsivel lett ).
Kb. 13-15 percre volt szükségük a forró sütőben, hogy megsüljenek.
Ez a pogácsa egy morzsás, teljesen szétomlós finomság.
Forrón is finom, hidegen még finomabb. Igaz alig tartott ki a "kihűlésig".




Tehát nem kelesztettem, csupán 15 percet pihent a 20 fokban.
A tepsire rakosgatás után, rögtön toltam be a forró sütőbe.



A Fiam kérte, hogy a napokban újra készítsek...

6 megjegyzés:

  1. Nagyon ínycsiklandó a pogácsád! Már a puszta látványa is hizlal (engem). Amit írsz olyan, mintha az én Édesanyámról írtad volna, szívetmelengető. Úgy látom, hogy kedvenc olvasmányom lesznek az írásaid.

    VálaszTörlés
  2. Az én anyukám is mindig csakúgy mérés nélkül, recept nélkül állította össze a kelt tésztákat, szerettem nézni:) Érdekes, hogy a napokban vettem búzacsírát, akkor még cél nélkül, de ezt ki fogom próbálni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod, nics véletlen...
      Hát, az Édesanyák Tündérek:D

      Törlés
  3. Marékkal, csészével ez volt a mérce az én Anyukámnál is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csodálatos Anyák :) köszönöm, hogy elmondtad.

      Törlés