2012. június 19., kedd

Rumtopf / rumban érlelt gyümölcs



...bár azt is írhattam volna, hogy rumban gyűjtögetett gyümölcs, hisz tavasszal amikor kezdetét veszi a gyümölcs szezon, a Rumtopf készítés is kezdetét veszi.
Német földön, évszázados hagyománya van ennek a rummal és cukorral tartósított
gyümölcsnek/desszertnek/italnak, ami általában karácsonykor kerül az ünnepi asztalra.
Eredetileg, a gyümölcs tartósítására találták ki (ha-ha), nem lévén pl. fagyasztó.
 Hát szerintem a fagyasztott gyümölcstől most is jobb ( attól függ mibe ), de szerencsére nekünk már nem kell választani, tehetünk gyümölcsöt a fagyasztóba is és készíthetünk Rumtopf-ot is.
Eredetileg egy nagy kőedénybe rakosgatták, ma is lehet kapni agyagedényt Rumtopf felirattal.
Én nekem ilyen nincs, nem is akarok, mert számomra sokkal kedvesebb az átlátszó üveg,
ahol egész évben gyönyörködhetek a látványában.
Örömömre 2 éve rábukkantam egy csatosra a bolhán, azonnal tudtam mi lesz a funkciója.
Tavasztól kezdve, majdnem minden gyümölcsből kerül bele, ami a kertemben megterem.
 Eper, málna, cseresznye, ribizli, ( itt tartok most ), majd meggy, feketeribizli, szamóca, kevés szeder, nektarin, sárgabarack, szőlő, szilva, körte és ami még van de kihagytam:-)




Mi kell hozzá
- Egy 5 literes üveg vagy agyagedény, nem kell, hogy zárható legyen,
 de a lefedéséről gondoskodni kell.
- Idény gyümölcs vagy friss gyümölcs. (Akár egzotikus gyümölcsökből is készíthető.)
- Cukor vagy nádcukor. Még nem próbáltam, de szerintem a nyírfacukor is megfelelő.
Én maradok a nádcukornál, ha már rummal készül, ki tudja hátha ismerik egymást:-)
- Rum. Jó minőségű és minél nagyobb alkoholtartalmú.
Az eredeti német receptek 54 %-os barna rumot írnak elő.
Én eddig Bacardival készítettem, aminek az alkoholtartalma kevesebb.
Most a Férjem meggyőzött egy másik nevűről, egyszerűen a neve White rum.
Az alkoholtartalmuk teljesen megegyezik csak fele annyiba kerül.
Vannak akik magasabb alkoholtartalmú rumot ajánlanak, de nekem az említettel is teljesen jó lett,
semmi jelét nem mutatta, hogy megromlana.
Ha valaki szeretné elkészíteni, nyugodtan vegyen nagyobb alkoholtartalmú rumot.
A tavalyiból a  gyümölcs elfogyott, de a rumból még van, látható a háttérben a képen.
- Lehet fűszerezni, az eredetiben nem volt és eddig én sem tettem bele, mert anélkül is kiváló.




Hogyan készül?
Eredeti leírás szerint, amennyi a gyümölcs, annak a fele a cukor és annyi rum, hogy bőven fedje.
( 2kg gyümölcs + 1 kg fehércukor + 3 csésze barna rum 54 % )
A válogatott gyümölcsöt megtisztítjuk és falatnyi darabokra vágjuk. A málnát nem szoktam megmosni és csak a nagyobb gyümölcsöket darabolom pl. egy szilvát négybe vágok.
Összekeverem a cukorral, hagyom állni egy fél órát és a gyűjtő üvegbe teszem,
annyi rumot öntök a tetejére, amennyi belepi.
A főbb gyümölcsökből 200 g körül szoktam, de van amiből csak néhány szem, gerezd kerül bele.
A mostani kezdete:
200 g eper, 100 g cseresznye, 50 g ribizli (málna holnap kerül bele)
Ehhez tettem 150 g nádcukrot és 3,5 dl rumot.





Mire jó/használható
- Rátehetjük, ékesíthetünk vele fagylaltot, süteményt, pudingot, sajttortát...
- Tehetjük egy tálka aljára és halmozhatunk rá tejszínhabot, creme frainche-et...
- Kínálhatjuk vadhúsok mellé.
- Készíthetünk belőle koktélt, pl. pezsgővel.
- Én a fűszeres rumot, arra is használom, amibe rumot tennék, amibe alkohol javasolt.
- A gyümölcsöt pedig belesütöm gyümölcskenyerekbe, muffinba, más kevert süteményekbe.
- Bár alapvetően nem fogyasztok alkoholt, de egy-egy rumban ázott gyümölcs nekem is "jót tesz" :-)




Megjegyzés
- Csak érett,de nem túl érett gyümölcsöt tegyünk bele.
- Nem javasolt beletenni: rebarbara, alma, sárgadinnye, görögdinnye, áfonya, szeder
 ( ezt én szoktam ), banán ( hát ez nem terem a kertben:-)
- A gyümölcsöket rétegezzük és ne keverjük össze.
- Az alkohol mindig lepje el.
- Tartsuk hűvös helyen, szerintem a sötét sem árt, vagy tekerjük körbe egy szép papírral.
- Gyakran nézegessük, ha gyanús jelet látunk (pezseg picit stb. ) akkor öntsünk még rá rumot.
- A nyár végén, amikor bele került az utolsó gyümölcs, felejtsük el 1-2 hónapra ( karácsonyig ).
Hat hétig hagyjuk érni.





Bár eddig a Rumtopf elkészítéséhez elegendő volt számomra egy barátnőm szájából 3 mondat,
 most a megírás pontosságához, német oldalakon nézelődtem.




13 megjegyzés:

  1. Szuper összefoglaló és a képek...imádom őket nézegetni! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, akkor legalább valamit áttudok adni ebből a finomságból:-)

      Törlés
  2. Jó néha egy kupica rumocska:) hmmm, azzal a sok finom gyümölccsel:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A rumból nem iszom, csak a gyümölcsből eszem...:-)

      Törlés
  3. imádom ezeket a jóízű és szépségesszép fotóidat:)

    VálaszTörlés
  4. Én is szoktam eltenni ilyet! Az idén valahogy még nem jutott eszembe! El is kezdem rétegezni, hogy ki ne maradjon a fini eper! :)
    Köszönöm a szépséges fotókat, s az emlékeztetőt:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pont Tőled jövök...
      Örülök, hogy eszedbe jutott:-)

      Törlés
  5. málnát viszont ne tegyél bele, mert attól megromolhat! Nekünk maradt tavalyról, jó erős! Idén nem készül :) Mammánál is van egy részletes leírás róla!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én teszek bele, mert szeretem az illatát benne, csak keveset.
      Köszönöm az információt:-)

      Törlés
  6. Biztos sokat tanulnék Tőled!!!!! :) :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Mellissina, én meg Tőled! köszönöm :)

      Törlés
  7. Német o.-ban fogyasztottam ilyen gyümölcsöt, nagyon jóóó! 3 éve kerülgettem egy kő edényt, de ma megvettem (5l-es 6890.-Ft a Hermes-nél) és kezdjük az eperrel! Köszönjük a receptet, várjuk a Karácsonyt! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Miklós <3
      Igen, húzós az ára, de biztos jó darab és nagyon jól kifogjátok használni :)
      Minden jót bele :) és Nektek is örömteli készülődést a "Karácsonyra" :)
      Köszönöm kedves szavaid.

      Törlés