2012. június 6., szerda

Sajtos kifli



Hétfő esti péksüteménynek gondoltam ezt a kiflit, az is lett, de nem egy "hétköznapi"
ez valami Mennyei.
Nem kevés zsömlét, kiflit stb. készítettem az elmúlt tizen-néhány évben de ez, benne van az első háromban. Sokat gondolkodtam mi lehet az oka, hogy ennyire csudajó.
Két dologra gondolok: az egyik a csodás, mascarpone sűrűségéhez hasonlító házi tejföl.
A másik az olívaolaj, amit bőségesen mértem a tésztába.
 A "parasztkenyér"nek nevezett kenyérnél jöttem rá,
hogy nem kell sajnálni belőle az olívaolajat, lehet az több egy-két evőkanálnál.




Sajtos kifli
Hozzávalók
300 g kenyérliszt ( nagymama féle)
200 g teljeskiőrlésű tönkölybúza liszt
150 g langyos víz
150 g házi tejföl
50 g olívaolaj
1 db tojássárgája
30 g friss élesztő
1 tk nádcukor
2 tk tengerisó
-----------------
3 ek tej
1 ek olívaolaj
100 g reszelt sajt ( Gauda )




A liszteket összekevertem, a közepére mélyedést készítettem a kezemmel.
Belemorzsoltam az élesztőt, beletettem a cukrot és ráöntöttem 100 gr vizet.
Megkevertem, az élesztőt-vizet úgy, hogy egy kevés lisztet is kevertem hozzá.
hagytam pár percig, hogy felhabosodjon, majd hozzáadtam a tojássárgáját, a tejfölt, az olívaolajat,
a sót és elkezdtem a keverőgéppel összeállítani a tésztát.
A rugalmas tészta eléréséhez még 50 g vizet kívánt.
Munkapultra tettem és alaposan kidagasztottam a tésztát, a végén nem cipót formáltam belőle,
hanem hajtottam rajta néhányat, mint a leveles tésztánál: föntről-lentről, jobbról, balról.
Majd letakartam és másfél szeresre hagytam kelni. Ekkor újra kezelésbe vettem, szép kerek lappá nyújtottam és 8 egyforma (majdnem)  háromszöggé vágtam. A szélesebbik végeit a képen látható
módon bemetszettem, mert így szép formás kiflit tudtam tekerni a tésztából.




Egymás után feltekertem mind és egy sütőpapírral borított tepsire sorakoztattam.
Letakartam és megvártam még duplájára dagad.
A tejet elkevertem az olívaolajjal, a kövér kifliket megkentem vele és reszeltem rájuk sajtot.
A sütőt közben előmelegítettem 200 fokra:
beraktam a kifliket a forró sütőbe és 20 perc alatt ropogósra sültek.

Ez a kifli, foszlós, leveles, ropogós a vékony héja, nem puhult vissza és nagyon jó ízű.


12 megjegyzés:

  1. Csuda-szépek, elmentve a kipróbálandók közé! :-))

    VálaszTörlés
  2. Látszik rajta a puha és foszlós jellem! Én is viszem :)

    VálaszTörlés
  3. ...Sőt holnapra is ezt igényeltek:)

    VálaszTörlés
  4. Kiprobalom szojajoghurttal. Ha fele ennyire jo lesz, az is megeri :-)

    VálaszTörlés
  5. Dorottyám imádni fogja! A napokban arra kért, legalább minden második sütésem legyen sós:) ezt megsütöm. Csudajól néz ki!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó érzés, hogy hozzájárulhatok az öröméhez:)

      Törlés
  6. Ezt a kiflireceptet is kipróbáltam, és ez is jól sikerült. Köszönet a receptért.

    VálaszTörlés