2012. június 12., kedd

Tönkölybúza "rizottó" mángolddal



Nagyon szépen sokasodnak a mángoldok, na meg a vihar le is tört néhány nagyobb levelet.



 A Férfiak éjszakai túráztak, hajnalban értek haza, későn keltek, nem voltak éhesek, így a vasárnapi ebéd elmaradt, helyette korai vacsorát készítettem.
A mángold adta az alapot, mármint az ötletet, hisz őt magát nem főztem meg, de tálalásnál egyáltalán nem nézett ki nyersnek. Mindig elcsodálkozom, milyen vékony, törékeny, egy hatalmas nyalábnyi hő hatására egy tányéron elfér.


Tönkölybúza rizottó nyers mángolddal

Hozzávalók
500 gr tönkölybúza ( egész mag a Mullerben leltem rá, "tönkölybúza rizs" néven )
1 nagy csokor újhagyma ( ez is a saját kertemből van nem hatalmasok, inkább zsenge zöldhagymák )
kb. 1/2 kg mángold levél szárral együtt
1 marék friss kakukkfű, amennyi a tenyeremben elfér
1 marék citromos oregánó, szintén amennyi a tenyeremben elfér
tengerisó
frissen őrölt bors
70 gr vaj
100 gr parmezán
víz

A vaj felét megolvasztottam és a tönkölybúzát picit megpirítottam, sóztam, borsoztam és ráöntöttem annyi vizet, amennyi ellepte. A parmezán végét, ami már kőkemény volt, beletettem a búzára. Szintén a mángold összevágott szárát is csatlakoztattam. Kavargatva főztem, amikor elfogyott a víz újra öntöttem rá ugyanannyit. Ezt mindaddig így folytattam, míg végre úgy ítéltem meg, hogy lassan jó lesz, ekkor kapott még vizet és fedő alatt hagytam, hogy magába szívja az összeset.
A tüzet elzártam.
Mikor késznek ítéltem, rátettem a maradék vajat, rászórtam az összevágott nyers hagymát, a csíkokra vágott mángold levelet és az összetépkedett zöldfűszereket.
Összekevertem, ekkor már nem főzöm, mert minek, a zöldek a hőtől azonnal összeesnek.
Tálaltam, ki-ki ízlése szerint tett még rá vajat és megszórta parmezánnal.


  

Megjegyzés
A zöldhagymát, fokhagymát, zöldfűszereket, sok esetben a spenótot, mángoldot stb. nem főzöm, csak a végén amikor elzártam a tüzet adom az ételhez. Főzést nem igényelnek, a hőtől meg "összeesnek" .  Ha megtehetem, csak azt főzöm, amit muszáj ill. ahogy kedvem tartja vagy igénylik.
Mindenkinek van valami dilije, hát az enyém (az egyik:), hogy főtt/sült fogásokban is minél több nyers, kezeletlen dolgot teszek, hisz a főzés során pont a lényeg vész el.
Persze tudom lehet enni a gyümölcsöket, "salátának valókat" nyersen, ez természetes, szerencsére nálunk ( kivétel Papa ) táplálékának nagy része ebből áll.
Minél több nyerset eszünk, annál több feldolgozott ( általam feldolgozott, nem készétel ! ) dolog belefér. Na meg van más dilim is:-)

Szép délutánt!

4 megjegyzés:

  1. Bíz Isten elmennék hozzád legalább egy hétre kosztosnak:)

    VálaszTörlés
  2. Annyira jó lenne:-))))
    Én is mennék hozzád, csak úgy is:-)

    VálaszTörlés
  3. Szépséges a mángoldod, és a rizottó...bolondulok érte:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-)
      Babette, gyönyörűséget alkottál, már láttam de most fogom újra megnézni!

      Törlés