2012. június 28., csütörtök

Zabpelyhes csavart ( Oatmeal Twists )



...dióval és friss rozmaringgal.




A BBB júniusi kiírása alapján készítettem ezt a lenyűgöző fonatot.
A kedves csavart kenyérke zabpehellyel, íróval és vajjal készült, melyet alakíthatunk sós
vagy édes ízűvé, attól függően milyen hangulatunk van, milyen maggal, fűszerrel vagy
 aszalt gyümölccsel, esetleg sajttal egészítünk ki.
 Elle pekándióval készítette.
A recepten egészen picit változtattam: a javasolt pekándiót lecseréltem a mi diónkra és
megfűszereztem egy pár ágacska rozmaringgal. Mindkettővel bővelkedem a kertben.




Diós rozmaringos csavart




Hozzávalók ( fele adag )
előtészta

175 g univerzális liszt
175 g víz
1 tk szárított élesztő

+
160 g univerzális liszt
160 g teljeskiőrlésű tönkölybúzaliszt
60 g aprószemű zabpehely
10 g friss élesztő
2 tk tengerisó
60 g olvasztott vaj
60 g író
120 g víz
50 g dió
5x5 cm-es rozmaring ágacska
tetejére
2 ek nagyszemű zabpehely




Előző este az előtésztához összekevertem a lisztet a szárított élesztővel és a vízzel.
Homogénné kevertem, letakartam légmentesen egy fóliával és hagytam, hogy reggelig erjedjen.


12 óra elteltével, az egész előtésztához mértem a kétféle lisztet, a sót és a zabpelyhet.
Az írót elkevertem a vízzel, feloldottam benne az élesztőt és a lisztre öntöttem.
Géppel dagasztattam 5 percig. Belecsorgattam az olvasztott, de már csak langyos vajat.
Tovább járattam a gépet, amíg szép ruganyos tésztát dagasztott.
A pultra tettem és kézzel folytattam, hogy én is hozzátegyek valamit, vagy is magam.
Magamon kívül hozzáadtam az előzőleg négybe-ötbe vágott diót és kb. 1/2 centiméteresre szabdalt rozmaringot. Csodálatos selymes kenyértésztát kaptam.
Visszaraktam a tálba és fóliával letakartam. 3 óra alatt duplájára dagadt, úgy hogy közben egyszer megmozgattam a tálat, hogy némi légbuborékot "szélnek" eresszek.
Lisztezett munkalapra borítottam és 4 felé vágtam.
Egyenként kb. 40-45 cm-es rudat sodortam belőlük, majd kettévágtam és
egyszerűen összefontam a két szálat.
Egy sütőpapíros tepsire sorakoztattam, letakartam egy nedves, de alaposan kicsavart vászonnal.
30 perc pihenő következett nekik. A sütőt közben 200 fokra hevítettem.
A csavarokat megkentem íróval és némi zabpehellyel hintettem meg.
21 perc alatt sültek kívánalmaimnak megfelelőre.




Remélem, a képek magukért beszélnek, még ha az ízt nem is tudják átadni.
A pirult dió és a rozmaring jellegzetes gyantás íze, a magasságokba emeli
 a tönköly egyébként sem jellegtelen ízét.




Elle köszönöm a receptet.
Sütöttem már diós kenyeret, a zabpehely mindennapos vendég nálam,
a rozmaring is végezte már kenyérben.
A vaj résztvevője a kifliknek, az író sem ismeretlen számomra,
de így együtt egy péksüteményben nem hoztam még össze őket.
Nagyszerű ötletnek bizonyult.






Elle, ezt is köszönöm...
 

22 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lehet. Zabpehelyimádó vagyok, kicsit túl sokat is használom a családom szerint. Az írót is nagyon szeretem, de nem mindig jutok hozzá. Hol szerzed be?
    De az biztos, hogy ezt kipróbálom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Andrea Drága, nem fogsz csalódni:-)
      Írót a Sparban veszem, igaz hol nincs, hol van...
      Szép "járást":-)

      Törlés
    2. Az író házilag is előállítható, mondjuk vaj köpülése mellék termékeként, vagy tej és kis ecet találkozásaként......

      Törlés
    3. Mági, Beastie köszönöm! Tejszínből már elég sokszor sikerült vajat alkotni egyelőre nem szándékosan, hab helyett, de szándékosan és írót még nem próbáltam. Egyszer biztosan eljön az ideje. Szép emlékem egy alpesi kiránduláskor, a szénapadlásról lemászva, olyan későn, hogy már tej nem maradt csak író, de finom volt! Akkor ittam először xx éve írót, de olyat azóta sem.

      Törlés
    4. Hát igen, az emlékek:-)

      Törlés
  2. Mutatósak, gusztusosak a péksüteményeid!Bár kicsit időigényesnek tünnek számomra.
    A zebpehellyel most kezdtem ismerkedni, kekszbe, muffinba bevált, majd továbbfejlesztem a zabpelyhes sütik kínálatát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A formázással vett több időt igénybe, mint egy kenyér.
      A zabpehely jó dolog, sok sikert:-)

      Törlés
  3. mi mást mondhatnék : PAZAR! meg kell próbálkoznom nekem is velük. A rozmaring már egyszer átment a gyerekek szűrűjén, amikor rozmaringos-krumplis pizzát készítettünk.... köszi.

    VálaszTörlés
  4. Szuper! Jó kombináció lehet a dió a rozmaringgal. Olyan guszta az az alsó fotó, hogy jön, hogy beleharapjak:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Finom, ma ettük meg az utolsó falatokat, de ha akarod, sütök újra :-)

      Törlés
  5. Beautiful bread! And how lucky are you to have a walnut tree in your back garden?! (I hope that Google translate hasn't led me astray there.) I really like the idea of rosemary in the bread too. Excellent!

    Thank you for baking with us.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Thanks Elizabeth!
      Yes, yes, I have a walnut tree in my garden.
      I am happy to bake with a team.

      Törlés
  6. Really very nice.
    Walnuts are really excellent in these. You have a walnut tree! So lucky.
    At least I have rosemary in my backyard and I love that too.
    Thanks for baking with us.

    VálaszTörlés
  7. Hi,
    Such a great idea to add Rosmarin in your twists: they look yummy!
    The day before I've baked the oatmeal twists I've baked some rosmarin cookies ...
    It does add such a lovely taste to our bakings.
    Best regards from Switzerland and thank you for baking along.
    Ckay (BBBuddy)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hi!
      Your twist's probably fine too.
      Best regards from Hungary,
      Ági

      Törlés