2012. augusztus 27., hétfő

Chili/csili a kertünkben. Paprika, mint gyógyító növény.



Folyamatos a "betakarítás" a kertből, sok mindent üvegbe zártam, legutóbb paradicsomlét,
lecsót, töltött paprikát, őszibarack dzsemet.
Aszaltam paradicsomot, szilvát, még régebben meggyet.
Naponta gyűjtök be fűszernövényeket, őket lecsipegetem és tálcán szárítom.
Többféle erős paprikát nevelek: cseresznyét, macskap....-t,
a frissen fogyasztásra valókból most kétfélét és 11 féle chilit:)




Nagyon szeretem/szeretjük az erőset, a chilit, ami elérhető volt számomra abból van a kertemben.
 Fajtájuk/számuk évről-évre növekszik.
Folyamatosan szüretelem őket, meg is hálálják, azonnal gőzerőre kapcsolnak és ontják új virágaikat.
 Amit nem fogyasztunk el frissen, azt megszárítom és pehelyt készítek majd belőle.
Sajnos a chilik többségét még 100 %-os pontossággal nem tudtuk beazonosítani.
 Egy biztos, a világ legerősebbike (még) nincs közte.
( Ez utóbbiról (2011. év bajnoka:) érdekes információkat olvashatunk Cs. S. tollából. )
Bevallom, én nem is vágyom rá, engem tökéletesen leizzasztanak a magyar paprikák
és tökéletesen elkényeztetnek az általam termelt, a család minden tagjának élvezhető,
még "elviselhető" kategóriába tartozó chilik. 
Ezek azon kívül, hogy finoman csípősek, illatosak és zamatosak:)


A paprikafajták csípősségét az amerikai kémikusról elnevezett Scoville skálán mérik,
erről bővebben a Wikipedián olvashatunk és a Scoville táblázat is megtalálható.
Érdekességképpen a mi cseresznyepaprikánk a skála alján helyezkedik el
és az a bizonyos "világ legerősebbike" 800x erősebb.
Tudjuk, hogy az erős ízt a Kapszaicin okozza, amely a bőr hőérzékelő idegvégződéseit ingerli.
A kapszaicin fájdalomcsillapító hatással is rendelkezik
 és szerencsére ma már ez nem kérdés.
A világ számos egyetemén foglalkoznak vele, többek között a magyar egyetemeken is.
Örüljünk magyar orvosainknak.

A paprikával kapcsolatban a régiek közül talán két orvos nevét  mindenképpen illik megemlíteni,
Hőgyes Endre nevét, aki izolálta a kapszaicint a XIX. században.

A másik nagy magyar orvos akinek sokat köszönhet a világ:
Szent-Györgyi Albert, aki felfedezte a C-vitamint a paprikában 1932-ben.
E tettét Nobel díjjal jutalmazták:)


A kapszaicinnel, mint hatóanyag leggyakrabban fájdalomcsillapító kenőcsök,
tapaszok kapcsán találkozhatunk, illetve kapható orrspray amely hatékony fejfájás,
migrénes fájdalmak csillapítására.


Paprika (Capsicum)

A paprika őshazája Mexikó. Állítólag, már 7000 ezer éve ismert(!) volt.
A legrégebbi azonosított leletek Ecuadorban kerültek elő, 6100 évesek:
chili magokat találtak őrlőköveken.
(A világ legnagyobb erőspaprika termesztő országa ma már India.)
A benne található csípős ízért felelős kapszaicint az emlősök nem igazán bírják, ezért nem
is fogyasztják, bezzeg a madaraknak nem árt, ürülékükkel pedig az újra vetést is megoldják.

A paprika gyógyító tulajdonságait már az indiánok ismerték, mindig is használták
fájdalomcsillapító, keringés élénkítő hatása miatt.

Az említett C-vitaminon kívül számos vitamin (A, B1, B2), ásványi só található benne, magas
 az antioxidáns tartalma. Jó hír, hogy C-vitamin tartalma a savanyítás során is megmarad:)

Anyagcsereserkentő, zsírégető tulajdonsága miatt a fogyókúrák kedvelt alapanyaga.
 A masszázsolajokat is gazdagítja, amit a "népszerű" narancsbőr ellen vetnek be.
A kapszaicint a szív és érrendszeri betegségeket megelőzendően, preventíven is ajánlják.
Megfigyelték és a népi gyógyászatban fel is használják, hogy erős paprika fogyasztása izzadást,
test hőmérséklet csökkenést idéz elő.
Fokozza a nyál és gyomornedvek elválasztását, serkenti az emésztést.
Élesíti a látást, antiszeptikus.
Rák megelőző hatását (gátolja a sejtburjánzást), magyar orvosok kutatásai is alátámasztják.

Gasztronómiai vonatkozása: a világ közel fele országában a konyha elengedhetetlen fűszere.
Magyarországon a fűszerpaprika a legtöbbet használt fűszer.


A saját kertemben termettek:























13 megjegyzés:

  1. Szia Mági!
    Annyi még a paprika sztorihoz tartozik, hogy csak mi magyarok vagyunk, akik tulajdonképpen éretlen állapotban esszük a zöldpaprikát, TV paprikát, hisz a zöld, illetve krémszín-sárga az éretlen színe a paprikának :-)))
    Gyönyörűek a képeid! :-)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a kiegészítést, köszönöm az elismerést:)))
      Szép hetet!

      Törlés
  2. Csodálatosak a paprikáid!Kicsit irigykedek most,rajongunk a csiliért,de nekem egy se erős pedig annak lett véve!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez nagyon érdekes, mert egy azon tövön is előfordul alig csípős és nagyon is csípős. Sajnálom:(
      Képzeld van egy kicsi magyar fajta, savanyúságnak szokták eltenni, én is tettem, majd másnap bekaptam egyet belőle, csak úgy...hát azt hittem megveszek és leég a fejem.

      Törlés
    2. Ja azt akartam mondani, hogy abból - igaz nem chili - de megpróbálok magot kérni, ha akarod.

      Törlés
  3. Szuperek a képek! Szinte megkívánom a csípős paprikát, amúgy szeretem is, de csak úgy szolídan. Míg éhezéssel diétáztam (régen-régen) télen(is) nagyon sok csípőset ettem, attól felmelegedtem kissé.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindennap csipegetek egyet-kettőt, én is szeretem.
      Igen-igen felmelegít, meg az emésztést serkentő hatása miatt is jó a fogyókúrában.

      Törlés
  4. Áááááááá,de irigy vagyok:)) gyönyörűek a paprikáid,ha netán egy kis magtól megszabadulnál szívesen elfogadnám:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolod, hogy ha hagyok magnak az ugyan úgy fog teremni? mert tudod azt mondják hogy nem. Ha gondolod én adhatok belőle, de garanciát nem tudok vállalni.
      Nincs a képek között (majd pótolom), de azóta eszembe jutott, hogy van balloon peper (bár én tulipánnak ismertem) a kerteben, csak a paradicsomok közé ültettem és így lemaradt, szóval abból van magom.

      Törlés
  5. De szépek, mi is nagyon szeretjük erősen amit csak lehet:-)))))

    VálaszTörlés
  6. Jajj, Zoltán mióta mondja, hogy neveljünk cserépbe paprikát. Mag után kell nézzek, hisz ezek csodálatosak!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Böbének írtam, hogy ha szerintetek jó az a mag amit meghagyok, hát akkor rajtam ne múljon, szívesen küldök Nektek is:)))

      Törlés