2012. augusztus 15., szerda

Paradicsomlé befőzés tartósítószer nélkül



...extra gyorsan.
Hol van már az az idő, amikor a Nagymamáink, Édesanyáink egy napig főzték üstben a paradicsomot.
( Bár Mancika néni, ma mondta a piacon, hogy bizony Ő pont a napokban főzött 40 litert, üstben,
el is fáradt rendesen, de ugye a gyerekeknek is kell :)
Mosás, tisztítás, darabolás, 1. főzés, majd passzírozás, 2. főzés jó sokáig, hogy sűrű legyen.
Végül jöhetett a tisztára mosott üvegekbe töltögetés és csavaros üveg híján, a celofános lekötözés. Brrr :(




Édesanyám mindig megkért, hogy fogjam meg a forró üveget, amíg ő vékony spárgával leköti
 (nem volt még befőttesgumi (?), a kezeim rettentően égette.
Akkor egy konyharuhával fogtam, de még úgyis meleg volt.
Akkor kislány koromban egyszerűen nem értettem, hogy bírja,
ezt az iszonyatos munkát mosolyogva csinálni :)))


az üveget teljesen tele töltöttem (-1 cm), a dunsztban 2 nap alatt ennyit apadt

Ma már nincs ennyi időnk a paradicsom befőzésre(!?), nem is üstben főzzük, nem is kell annyi,
hisz ma már nem kell a fél rokonságot ellátni vele(!).
Mióta a magam "gazdája" vagyok és feltalálták a különféle darálógépeket,
főleg mióta a botmixert (szeretem:) azóta én, a következőképpen készítem a paradicsomlét....




Natúr paradicsomlé

Hozzávalók
paradicsom

A mosolygós egészséges paradicsomokat begyűjtöttem. Alaposan megmostam őket.
Az üvegeket előkészítettem ( mindig tisztára mosva, forró vízzel kiöblítve, kiszárítva, kupakkal visszazárva, egy hatalmas kartondobozba teszem el miután kiürült, így ilyenkor nincs vele sok dolgom:)
kupakokat lecsavarom és hagyom, hogy kiszellőzzön.
Ha van olyan üvegem, ami kupakkal nem rendelkezik, azt forró vízzel kiöblítem és
készítek celofánt és kötözőanyagot.
Előkészítettem a száraz dunsztot: takarókkal és párnákkal kibéleltem egy fotelt,
beleterítettem egy vászon asztalterítőt.
Egy fazékba vizet forraltam.
A paradicsomok tetejét keresztirányba bemetszettem és egyszerre ötöt a lobogó vízbe dobtam, 2-3 percig. Ennyi elég is volt neki, hogy a héját mint egy vékony papírt lehúzzam róla.





Egy másik fazékban gyűjtöttem a héjától megfosztott paradicsomokat.
Amikor minddel készen voltam, fogtam "botmixer barátom" és fülemnek kellemes berregő hanggal a paradicsomok közé engedtem. Pár perc alatt végzett a munkával,
a jutalmam pedig egy sűrű paradicsomlé lett.
A botmixert elmostam és pihenőre küldtem, a paradicsomlé alatt pedig felizzítottam a tűzet.
Az indukcióslap hője percek alatt felforrósította.
Hagytam, hogy rottyanjon néhányat (kb 5 perc) és már is meregettem az odakészített üvegekbe.
Itt a Férjem segítséget kértem, hogy férfias kezeivel tekerje rá a kupakot és egy mozdulattal tegye a pihe-puha takarók közé, amit ugye már előkészítettem.







Tehát forrón üvegbe, rá a kupak és ment a dunsztba.
Semmi tartósítószer, sem a paradicsomlé tetejére, sem a két celofán közé, sem a kupak alá és  félelem sincs hogy megromlik. Ez fontos. A tisztasági szabályokat betartva, egészséges vegyszermentes gyümölcsöt dolgozva fel, forrón üvegekbe töltve, dunsztban hagyva kihűlni, félelem nélkül: lehetetlen, hogy megromoljon. Ha megromlik, ott a mi készülékünkben van a hiba, azaz valahol hibát követtünk el.
Nekem ez alatt a huszonév alatt egyetlen üveggel romlott meg, nem kerestem az okát :)

Van még valami: mindig akkora üvegekbe töltöm, amit felbontás után egyszerre fel is használok.
Tehát van félliteres, 7 deciliteres, 1 literes. Van csavaros  -ezt jobban szeretem, általában olívaolajos üvegekbe teszem, összegyűlt az évek során-   és van, amit celofánnal kötök le,
pont mert a sok év alatt már előfordul olyan, hogy nem zár rendesen a kupak.




Most 48 óra elteltével, szedtem elő a teli üvegeket a még mindig meleg fészekből.





Ma piaci körutat is tettem, Budapest közeli piacon a házi paradicsom kilónkénti ára
150 és 200 forint között volt, a viszonteladóknál, még ennél is olcsóbb 120 forint.


...ilyen sűrű:)


Kedves olvasók: én nem mondom, hogy mindenki így főzze be a paradicsomot, hisz ez tartalmazza a magokat, ezt nem kell órákig passzírozni, ezt nem kell óráig kevergetve főzni, erre nem kell tartósítószer, viszont igen gyorsan készen van, feltehetően több vitamin, ásványi anyag marad benne épségben és a "hulladék" is igen minimális :)
Ja és marad időnk lecsót befőzni, szintén tartósítószer nélkül :)




Egészségünkre!!!




47 megjegyzés:

  1. Holnap én is megmondom a paradicsomjaimnak, hogy folyékony állapotban szeretném , ha eltöltenék nálam a hátralevő időt, szép egészségesen:)
    Köszönöm a kellemes leírást!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva drága, nagyon szépen fogalmaztál, én is köszönöm. Hamarosan követi a lecsó is:)

      Törlés
  2. Kedvet csináltál hozzá nagyon! Jövőhéten nekiállok én is!:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remek dolog paradicsomot főzni:)
      Örülök a kedvednek:)))

      Törlés
  3. Több kiló paradicsomnál jó bevonni a család többi tagját is:-) jó módszer, így még nem próbáltam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, igen, akkor még előbb készen vagyunk:)

      Törlés
  4. Nekem az üvegek is nagyon tetszenek, olyan jó formájúak. Persze nem árt ha tele vannak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így is, úgy jó ami benne van, hisz eredetileg olívaolaj, most meg paradicsomlé:)))

      Törlés
  5. Rám is vár a sok-sok kg paradicsom, hasonlóan hozzád, botmixerrel dolgoztam én is tavaly (az volt az első paradicsomlé-befőzésem) - a héját nem szedtem le, hanem azzal együtt mixeltem, és egy régi zománcozott (nem túl pici lyukú) szűrőn öntöttem át, ezután rottyantottam rajta egyet és ment is az üvegekbe, dunsztba, szintén tartósító nélkül!

    Nagyon szépek a képeid, az ember meg is kívánja a a paradicsomlét egyből! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a megerősítést:))) Néhány üveggel én is szoktam megszürni a kényesebb torkúak kedvéért:)
      Ha tehetném azonnal vinnék Neked:)

      Törlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. Nálam egyelőre csak annyi érik sajnos, amit meg is eszünk aznap, Regina úgy 20 dkg-nyi koktépparadicsomot pillanatoka alatt bevág. Jövő héten viszont kapok 10 kilónyit, spaghettiszószt szeretnék belőle, hogy legyen villámebéd a zsúfolt napokra...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen spagettiszósz, én is készítek pár üveggel, sőt lesz amibe cukkini is kerül:)

      Törlés
  8. Nem gyakori valóban, de meg kell erősítsem Mancika néni táborát, van még üstben főzés. :) Mi ugyanis abban főztük a rengeteg paradicsomot a nagymamámnál. :) 40 litert mi is megfőztünk simán. :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Együtt csodálatos esemény lehetett:)
      Már megírtam a bejegyzés nagy részét, amikor mesélte Mancika néni, úgy gondoltam itt a helye:)))
      Köszönöm, szép napot Neked!

      Törlés
  9. Nagyon szepek a kepek es ahogy meselte a foro uveg fagas-rol hat mint ha rolam meseltel volna gyrek korombol, pont ugy jartam en is, ez az en feladatom volt !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy "szép" emlékeket ébresztettem Benned, hisz az emlékek megszépülnek(!)
      Ölellek,

      Törlés
  10. Fantasztikus leírás, ínycsiklandozó képek ... Mi kell még :) Gratulálok, nagyon jó az oldal ;)

    VálaszTörlés
  11. Én is így teszem el évek óta, és mindenki hülyének néz.:-)
    Most legalább majd mutogathatom, hogy lám-lám, te is.:-)))

    VálaszTörlés
  12. Én élelmiszermérnökként dolgozom, ezért eddig sem tettem semmiben tartósítószert. Sajnos az elnevezés miatt, "tartósítóipar" sokan tévesen gondolják, hogy ez csakis tartósítószerrel történhet, pedig mindig mindenkinek mondom, hogy a hőkezelés (főzés), illetve a higiéniának köszönhetjük a tartósítást.
    Nagyon tetszik a recepted, én eddig soha nem szedtem le a héját, és passzírozta, de a többi részét ugyanígy készítettem.
    Most meglepett a férjem egy zsák paprikával, és lecsó receptet kerestem. Örvendek, hogy a tiedet találtam, és még ma elkészítem a lecsót, és a paradicsomlevet is.
    Köszönöm a jó ötletet, és további jó munkát kívánok a kertben és a konyhában!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erzsike! Nagyon köszönöm a hozzászólásod, bízom benne, hogy egyre többen ismerik fel (újra), hogy tartósítószerek nélkül is van élet, sőt hosszútávon csak úgy van élet :)
      Örülök Neked!
      Köszönöm jó kívánságaid, bátorkodom máris figyelmedbe ajánlani a töltött paprika télire bejegyzést, természetesen tartósítószer nélkül :)
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/08/toltott-paprika-telire-tartositoszer.html
      Szívesen fogadom én is a Te praktikáid :)
      Szép napot, szép hetet!

      Törlés
  13. Nagyon gusztusos!:)Én is így készítem,csak átszűröm,mert nem szeretjük a magokat:)Nálam még van egy üvegecske a tavalyiból,úgy,hogy én is állítom,hogy tartósító nélküli befőzés működik,ha meg van a kellő tisztaság és a megfelelő hőkezelés:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Szindi!
      Nagyon szépen köszönöm, köszönök Mindent, azt is hogy Vagy, itt vagy :)
      <3

      Törlés
  14. Kedves Mági!
    Paradicsom, lecsó már csücsül a paplan alatt.
    Nagyon jó ötlet a botmixer. Eddig paszíroztam.
    A lecsó recepted szerint tettem el 2 üveg félbevágott lukulusz paradicsomot is.
    Köszönöm a sok-sok jó ötletet.
    Szeretettel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva köszönöm, Veled örülök!
      Hagy melegedjenek a kis drágák, remek vagy!
      Gyönyörű őszt Nektek!

      Törlés
  15. Úgy igaz ahogy az le van írva! Most bontottam az utolsó üvegge (2013-as)l és nagyon pompás, semmi baja csak nagyon finom!!! Köszönöm a leírást! acsboka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves acsboka <3
      Veled örülök :) köszönöm szépen a visszajelzést, ami másoknak megerősítés :)
      Örömmel üdvözöllek,
      Mági

      Törlés
  16. Kedves Mági, "elsőbálozó" paradicsomfőző vagyok. A kérdésem,hogy mennyi az az alapmennyiség (kg), amivel érdemes elkezdeni a főzést, s hogy mindegy-e hogy milyen paradicsomból főzzük. Azért kérdezem, mert naponta kb. 20 paradicsomot szedünk le, és legalább 4 fajtájú van (barna,sárga, koktél stb.). Köszönettel: Marcianyu

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Marcianyu <3
      Nem mindegy milyen, de mégis :) ugyanis ha a Tiéd, akkor az fantasztikus! csodás, minden darab.
      Az alapmennyiség? nos amennyivel Neked megéri "dolgozni", ha csak egy kis üveggel lesz, az is kincs.
      Én képes vagyok "csak" 1-2 picike üvegnyi mennyiséget is eltenni.
      Attól függ mit szeretnél és mennyit szeretnél? Akarsz vásárolni is, vagy csak abból gazdálkodsz ami van? Mit szeretnél eltenni? ivólevet? pürét? krémet? inni vagy főzni?
      Számít ha a színe nem tökéletesen piros? ugye nem...
      Írd meg mit szeretnél és ötletelhetünk együtt :)
      Üdv,
      Mági

      Törlés
  17. Sziasztok, én is hasonló módon főztem be a paradicsomot, a piacon egy parasztnénitől vettem egy láda paradicsomot. Amiután megmosva a paradicsomot, a forróvizes héjatlanítással készen lettem, megdöbbenve láttam, hogy a forróvizes edény oldalán vastagon kirakódott a héjon paradicsomra került permetszer...
    Jövőre elrakni is csak a saját kertemben termett paradicsomot fogom....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, sajnálom, kedves Laci <3
      A sajátunk a legjobb, az biztos.

      Törlés
  18. Szia!
    Ez az első alkalom,hogy befőzésre szántam magam.Nagyon sok szép,egészséges,vegyszermentes paradicsomom van az idén.Örülök,hogy rátaláltam az oldaladra,szerintem ennél egyszerűbb módja nincs az elrakásnak és a kezdők is belemernek vágni. :)
    Köszönöm! Üdv. : Ági

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági í3
      én is nagyon-nagyon örülök, hogy belemersz vágni :) kincs a saját paradicsom, sok finomságot lehet belőle készíteni. (A tartalomjegyzékben találsz még ötleteket.) Hamarosan egy fűszeres szűrt ivólevet írok majd, de ez az alap az biztos :)
      Sok sikert, gratulálok, csodás Vagy!!!

      Törlés
  19. Évtizedek óta főzök be hagyományos módon paradicsomot,de még nem fordult elő velem,hogy az összes üvegben felforrt......csatos,jól zárható fél literes üvegeket használtam. Tud valaki nekem ebben segíteni?

    Köszönettel: Magdi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Magdi <3
      Roppant sajnálom.
      Biztosan nagy gyakorlatod van benne, látszólag nem véthettél hibát...
      Mégis arra gondolok, hogy a hőkezelés vagy a légmentes lezárás lehet a ludas.
      A csatos üvegeknek nem öregedhetett el a gumija(?)
      Te mire jutottál?

      Törlés
  20. Paradicsom darálóval szoktam darálni az unokák nagyon szeretik darálni.utána főzöm és rakom üvegekbe amibe segítenek az unokák is.ezzel tanulnak is hogy kell csinálni.

    VálaszTörlés
  21. A nagyon élvezetes leírásodhoz csak annyit fűznék hozzá, Ágika, hogy nagy mennyiségű paradicsomot szoktam befőzni, savanyúságnak (több recept szerint) és lének is. A paradicsomlevet kétféleképpen készítem elő- paradicsomdarálón engedem át vagy hagyományos, kézi tekerésű húsdarálón darálom le héjastól, magostól. Ez utóbbit a töltött káposztára és húsokhoz adva szoktam felhasználni illetve ezt szeretem a leginkább meginni ala nature (mindig belefőzök a lébe egy-két paprikát, esetleg zeller zöldet vagy bazsalikomot- nagyon finom lesz tőlük). Hiszen a rostokra is szükségünk van a jó emésztéshez :) Főzöm, száraz dunsztolást használok. Néha kis szalicillal (fűzfa kérgéből nyerik), néha, anélkül. A szalicil a gyomor nyálkahártyát bánthatja, mint az aszpirin is, erre érzékenyeknek nem ajánlott a "fogyasztása". De kevésbé ártalmas, mint ahogy mostanság felkapott hirdetni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Vicuska <3
      Köszönjük szépen, hogy megosztottad.
      Ölelés Neked, szép napokat,
      Á.

      Törlés
  22. Első paradicsom befőzésem lesz,ezzel a módszerrel! Köszönöm a receptet,ez volt a legszimpatikusabb. :)

    VálaszTörlés
  23. Első befőzésem lesz paradicsomból , ez a recept a legszimpatikusabb. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Emőke :)
      Itt is köszönöm a bizalmat!
      Sok sikert kívánok, sok örömet benne!
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  24. A baràtnőm a lassan 4hónapos kisfiunknak szeretne elrakni paradicsomot. Nagyon tetszett a recept,úgyhogy gyorsan kimegyek, leszedem a paradicsomokat, megmutatom neki a receptet és amég a gyerkőc alszik meg is csináljuk 🙂

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Unknown 🌻
      Nagyon kedves Tőled 💕
      Üdvözlettel,
      Á.

      Törlés