2012. szeptember 7., péntek

Fűszeres szilva avagy ecetes szilva tartósítószer nélkül



Édesanyám mindig tett el és én gyermekként nagyon szerettem.
A szeretettel, nincs ez most sem másképpen.
Sajnos Ő már nem tesz el nekünk és sajnos az Ő ecetes szilva receptje sincs meg,
de más savanyúság receptjét felhasználva megalkottam a saját variációt,
ami "ízemlékeim" szerint sokban nem térhet el az Övétől.
Említettem már, hogy semmiből nem teszek el egyszerre nagyobb mennyiséget (még szilvát fogok)
ez a megadott felöntőlé 2x700 ml-es szilvával teli üvegre elegendő.
Érett, de kemény szilvát javasolt üvegbe zárni:)




Fűszeres szilva
Hozzávalók
szilva (sajnos nem mértem meg, de mint írtam 2db 700 ml-es üveget pakoltam meg vele)
4 db kicsi babérlevél
10 db szegfűszeg
3 cm-es fahéjrúd
14 db egész bors
-------
felöntőlé
500 ml víz
1 dl 10 %-os erjesztett ecet
100 g cukor
30 g tengerisó

A szilvát megmostam: először egy nagy tálban az összeset megdörzsöltem,
 majd forró folyó víz alatt átmostam.
Az tisztára mosott üvegeket, szintén forró vízzel kiöblítettem. A megfelelő (új) kupakokat kifőztem.
Az üveg aljára egy babérlevelet tettem, a szilvákat az üvegekbe rendeztem és felöntöttem forró vízzel. Visszaöntöttem egy mérőedénybe, hogy tudjam mennyi felöntőlére lesz szükségem.
A félliter vizet egy lábasba mértem, beletettem a cukrot, ecetet és felforraltam.
Közben a szilvára elosztottam a fűszereket.
A forró levet a szilvákra öntöttem, szinte csurig az üveget.
(A szilváknak át kell melegedni, így érdemes ezt a műveletet, akár többször megismételni.)
Rácsavartam a kupakot.
Fejtetőre állítottam pár percig, hogy lássam minden rendben, majd száraz dunsztba tettem.
Itt hagytam kihűlni.
40 óra múlva még meleg volt amikor kibontottam a fészket.
Főztem még paradicsom ivólét, meg szilvalekvárt, tehát jó sokan voltak,
nem csak a két üveg árválkodott a takarók között.




Megjegyzés

1) A tartósítószer mentes befőzés nem tér el a tartósítószerestől csak a lényegi ponton:
nincs benne tartósítószer :)
Ugyanúgy fontosak a tisztára mosott kellékek
(üveg, kupak, fazék, kanál, villa, minden amit használunk)
fontos, hogy egészséges, friss (magas rezgésű) zöldségeket, gyümölcsöket raktározzunk el télre,
 fontos, hogy alaposan megtisztítsuk.
Fontos, hogy megfelelő forróságú és idejű hőnek tegyük ki,
hisz a hő csíraölő (felforralás, száraz dunszt, nedves dunszt).
Ugyanúgy fontos, hogy alaposan ellenőrizzük a kupak minőségét és
hogy jól zárjon, légmentesen zárjon.

2) Száraz dunszt
Egy nagy kosarat kibélelek takarókkal, több rétegben, kispárnákkal körbe rakom.
Beleterítek egy régi abroszt és így sorakoztatom bele a kész forró üvegeket.
Ráhajtogatom ami kimaradt és a tetejére is kerül párna.
Plusz ráterítek egy takarót.
Ebben a fészekben hagyom kihűlni, ez akár két nap is lehet:)





A napokban Erdőkóstoló Andrea is készített szilvasavanyúságot:)


8 megjegyzés:

  1. Gyönyörű képek, klassz leírás hozzá, hogy gond nélkül el tudjam készíteni :) Nagyon fincsi lehet, mert húsok mellé mi is gyakran eszünk szilvakompótot ecetesen.
    Épp ma tettem el szilvalakvárt kevesebb cukorral a szokásosnál, tartósító szer nélkül . Csodák csodájára elég hamar besűrűsödött, nagyon finom lett.:)
    Az én anyukám is szokott eltenni ecetes szilvát, még ízesítette s nagyon kellemes íze volt.
    Hasonlított arra, amit leírtál! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, azt hiszem mi sem ecetes szilvának hívtuk, de nem tudtam felidézni:(
      Én is tettem el szilvalekvárt cukor és tartósítószer nélkül meg még valahogy:))) Igen az aszálynak köszönhetően, nagyon édesek a szilvák és kicsi a nedvesség tartalmuk.
      Nagyon finom lett a fahéjjal és a szegfűszeggel, holnap jön a folytatás, mert 2 üveg azért kevés (a szilvalekvárnak gondolt mennyiségből vettem el ezt a keveset).
      Szép estét!

      Törlés
  2. Hát igen, nálam is készült, de ilyen precízen nem sikerült leírnom. Küldöm hozzád a látogatókat a receptért!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta,és a csomagolási is tetszik nagyon!:)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Ági!

    Nem tudom szó nélkül hagyni ezeket a gyönyörű fotókat. Nekem az eredeti szakmám porté fényképész. A 69. évemet taposom, ebből ki is derül, hogy a hagyományos technikát tanultam. A régi fotós felszerelésemet már nem tudom használni. Van egy 3,1 Mega Pixel-es gépem, de sajnos nem sikerülnek a fotók olyan minőségűre, amire mindig vágytam, például olyanra amilyenek a Te felvételeid. Szeretném megkérdezni Tőled a géped paramétereit.
    A főzés is már gyerekkorom óta kedvenc elfoglaltságom. Egy társasági rendszerbe nyitottam egy profilt "Nagymama konyhája" címmel, nem akarlak terhelni vele, de ha érdekel, szívesen elküldöm a linket.
    Nagyon tetszik amit csinálsz, további jó munkát !

    Szeretettel, Varsányi Anna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Anna!
      Csodás elismerő szavaid, köszönöm. Magam nagyon amatőr vagyok.
      Ilyen gépem van: http://pixinfo.com/fgep/Fujifilm_FinePix_S5700

      Örömmel veszem, ha megosztod a linket.
      Köszönök mindent!
      Á.

      Törlés