2012. november 15., csütörtök

Áfonyás kalács...

 
 
...koszorú? gyűrű? karika? nem tudom minek nevezzem el:) talán nem is ez a lényeg,
hanem hogy "minimalista", egyszerű, semmi faxni, úgy ahogy Édesanyám csinálta.
Alap hozzávalókkal, semmi extra.
Olyan hétköznapi kalács.


 

Kikaptam a fagyasztóból a "friss" élesztőt, csak ott volt ez a kis darab.
-  Általában nem szoktam lefagyasztani, de van biztonsági tartalék, Anyámnak is volt,
mert akkor még nem is volt szárított.  -
Langyosítottam tejet, csorgattam bele egy pici mézet és beletettem az élesztőt meg lisztet.
Amikor megtudtam keverni, megkevertem többször is.
Összekevertem a lisztet, a cukrot, pici sót, hozzáöntöttem a felhabosodott élesztőt, adtam még hozzá vizet, összekevertem, majd belepottyantottam a tojásokat, kellett még kevés liszt, végül beledolgoztam a vajat.
Meg is volt a lényegi része. 
Megmértem mindent, hogy feltudjam ide tenni, de csak is azért:)))

 
 
 
Áfonyás kalács koszorú

Hozzávalók

600 gr finomliszt
50 gr rétes liszt
50 gr cukor
1/2 mk tengerisó
1 tk méz
40 gr friss élesztő
150 gr langyos víz
200 gr langyos tej
1 db egész tojás + 1 db tojássárgája
50 gr olvasztott, de nem meleg vaj
--------------------
100 gr aszalt áfonya
3 ek tejszín (lehet vajjal v. tejjel megkenni vagy el is maradhat)




 
A 200 gr tejet meglangyosítottam, belecsorgattam a mézet.
A liszteket kimértem, majd elvettem belőle 50 gr-ot és ezt beleszórtam a tejbe.
Belemorzsoltam az élesztőt. Összekevertem, majd felfuttattam, közben néhányszor megkevertem.
A lisztekhez adtam a sót, cukrot, összekevertem, hozzáöntöttem a felfutott élesztős-lisztes-tejet és hozzáadtam annyi vizet hogy kellemesen lágy, de rugalmas tésztám legyen.
A keverőgéppel összekevertem, egyenként hozzáadtam a tojást és a sárgáját, közben a géppel dolgoztam.
 Végül beledolgoztattam a vajat.
Lisztezett felületre borítottam és jól kidagasztottam a tésztát.
Letakartam és hagytam hogy megkeljen.
Vajjal kikentem egy kapcsos tortaformát, aminek lyukas a közepe
 (24 cm átmérőjű, a lyuk pedig 8 cm).




 
A tésztát kilapogattam a kezemmel akkorára, ami majd feltekerve kitölti a sütőformám.
Rálocsoltam 3 ek tejszínt, elsimítottam rajta, majd rászórtam az aszalt áfonyát. 
Feltekertem és a formába igazítottam.
Letakartam és hagytam, hogy duplájára keljen.
A sütőt előmelegítettem 175 fokra, belöttyintettem 1 dl vizet és beraktam a alaposan megkelt,
de nem túlkelt kalácsot.
30 perc alatt sült készre, 2/3 időnél letakartam a tetejét egy sütőpapírral.

Csodálatos lett:) a forma magasságának kétszeresét meghaladta a magassága.
Az állaga tökéletes.




 
Ez a kalács példa arra, hogy némi gyakorlat után nem kell feltétlenül pontos recept
(hisz a pontos recept ha nagyon ragaszkodunk tévútra is vihet*),
csak oda kell figyelni, tudjuk az arányokat, tudjuk milyennek kell lenni egy jó kalács,
vagy kenyér tésztának, jelen kell lenni annak amit csinálunk.*
Mindenki tud mesélni a Nagymamájáról vagy a  Nénikéjéről vagy az  Édesanyjáról,
aki nem mért hanem érzésre készített finomabbnál finomabb kelt tésztákat.
Hát Ők nagyon tudtak:)
 
*Kedves kezdő Barátaim!
Minden liszt más, még az azonos márkájú között is van minőségbeli különbség.
Minden sütő másképpen süt.
Hiába pontos a recept, ha nem a belső hangunkra, megérzéseinkre, megfigyeléseinkre hallgatunk.
Hát hallgassunk rájuk és recept csak legyen irányadó.


 
 
 


 

16 megjegyzés:

  1. Olyan szép!:)Én sosem tudom pontosan mennyi liszt került bele, tényleg az érzés számít.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm:) és köszönöm!
      Legyen szép délutánod.

      Törlés
  2. Én is ráhangolódtam erre a "csoda kalácsra".
    Már feleztem is az alapanyagokat és mentettem a receptet.egyszemélyessé varázsolom!!
    Igen a recept csak útmutatás kell, hogy kegyen, a többi a tapasztalat és a szív dolga.
    Rá kell hangolódni a sütésre.Üdv.Olgis.

    VálaszTörlés
  3. Még csak annyit "szavarin" formának is nevezik ezt a gyűrű formát.Üdv.Olgis.

    VálaszTörlés
  4. Én is mindig érzésre gyúrom be a tésztákat,ahogy a nagymamámtól láttam:)
    mindig azt mondta,ha kérdezősködtem:érezni fogod,mit kíván a tészta..

    ez a kalács annyira ínycsiklandó!
    megint gyönyörűség született a kezed alatt:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen:))) Lehet, hogy ŐK ezt a receptet adták tovább: -ha kérdezik a gyerekek, mit hogyan kell csinálni, miből mennyi kell, csak mondjuk azt, hogy érzékelj rá.
      Az én Édesanyám is azt mondta: -Ó nincs ennek receptje, úgy is megmutatja a tészta stb. :)))
      Köszönöm.

      Törlés
  5. Nekem sajnos nem adatott meg ilyen nagymama, Édesanyám meg nem igazán süt kelt-tésztákat (max. fánkot, de azt olyat...)
    Mondjuk nem keseredek el, sütök én ettől kuglófot: délelőtt bekukkantottam a közösségi oldalra, ott láttam már ezt a szépséget. A fantáziámat megmozgatta, én is sütöttem délután, csak úgy a saját kedvtelésemre (család nem szereti a kuglófot) egy (rumba áztatott) aszalt-gyümölcsöset. Saját recept alapján, de ez nem is lényeges, inkább az indíttatás :-)
    A receptet most van időm átbogarászni, és felmerült bennem: Ági, miért raksz az élesztős kuglófba tojást? Nem lesz szárazabb tőle a tészta? Mondjuk én a kalács-tésztába se teszek :-) Tudod: nem kukacoskodom, csak érdekel, ugyanis azt olvastam, hogy régen nem tettek semmilyen kelt-tésztába tojást, mivel így spóroltak.
    Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Orsi!
      Tudod ezt is csak csináltam és ilyenné alakult:), hogy milyen lesz tőle, lehet rajta filózni:) én egyet tudok ez nem lett száraz:)
      Eltudom képzelni, hogy régen nem tettek a spórolás miatt:) és azt is hogy úgy is jó, de így is jó volt, nagyon:) mint ahogy a Te rumos aszalt gyümölcsös kuglófod is Isteni lehet:) és bizony kíváncsi vagyok a saját receptedre:))
      Ölellek, szép estét,

      Törlés
  6. kalács sült libamájjal, maga a mennyország)))
    jól néz ki, gusztusos, reggeli kv-m mellé el tudnám képzelni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen az a máj amit készítettél, az csodálatos:) Lehet a Fiúknak Karácsonykor úgy készítem:)
      Ölellek,

      Törlés
  7. De gyönyörű ez a kalács! ...és a fotóid is annyira szépek.

    VálaszTörlés