2012. november 25., vasárnap

Lúdláb



Ahány lúd, annyiféle lúdláb:)




Ez egy régi recept, Édesanyám dobozából
Kapta valakitől, akivel egy szanatóriumi elvonuláskor ismerkedett meg, legalább is ez derül ki a levélből.
Ez a sütemény egy pénztárcakímélő változat, párizsikrém helyett egyszerű főzött krémmel készül és csokoládé helyett kakaóval is eltudjuk készíteni.
Keveset változtattam a recepten és az összeállításon, de az eredeti összetevőket is megadom,
 hisz szeretném ha a régi összeállítás is fennmaradna, tisztelettel:)
Kevés csokoládét is tettem a krémbe és a tetején a máz nekem csokoládéból van.
A kivitelezése pedig tortaformát öltött és igen vastag lett a krém benne, mert így szerettük volna.
El is nyerte csokoládé szerető Kedveseim tetszését, nem kevesebbel illették, mint: "kacsalábon forgó lúdláb". Vicces.




Eredeti recept hozzávalói




Tészta
4 db tojássárgája
4 db tojásfehérje
200 g cukor
160 g liszt
20 g holland kakaó
1 cs sütőpor

Krém
300 ml tej
3 púpos kanál liszt
20 g holland kakaó
2 db tojás
+
300 g vaj
300 g cukor
50 g holland kakaó
0,5 dl rum

Máz
100 g vaj
2 púpos kanál kakaó
30 g porcukor





Lúdláb torta kivitelben (ahogy én készítettem)

Hozzávalók

Tészta
4 db tojássárgája
4 db tojásfehérje
100 g cukor
160 g liszt
20 g holland kakaó
csipet só
1/2 cs sütőpor (foszfátmentes dm-es ez nagy csomag 500 g liszthez ajánlják)

Krém
(dupla mennyiségű főzött krémet készítettem)
600 ml (2x300 ml) tej
6 púpos kanál (50 g)  liszt
30 g holland kakaó
3 db tojás
+
300 g vaj
200 g porcukor
50 g holland kakaó
0,5 dl rumtopf
50 g 70%-os étcsokoládé*

Máz
100 g 70%-os étcsokoládé 
20 g vaj

A sütemény tésztáját egy nappal korábban készítettem el,
egy kenyér sütés után amikor a sütő úgyis forró volt és az időmbe is belefért.
A tojások sárgáját a cukorral "fehéredésig" kevertem habverővel. 
A fehérjéket felvertem egy csipet sóval.
A kapcsos tortaforma aljára sütőpapírt szabtam.
A lisztet átszitáltam, hozzá a kakaót és a sütőport, összekevertem. 
A sárga habhoz kevertem a fehérjehab felét és a lisztes keveréket,
majd a többi habbal is óvatosan összeforgattam.
A sütőfomába igazítottam és 175 fokon légkeverésen 20 perc alatt megsütöttem.
Meglazítottam a tortakarikát és így hagytam kihűlni.

A hideg tejet, lisztet, tojásokat, kakaót csomómentesre kevertem és lassú tűzön sűrű krémmé főztem.
 Amikor kész lett hozzákevertem a forró masszához a darabokra tört csokoládét. 
Botmixerrel átdolgoztam, ami bizony nem volt fölösleges,
az alapból csomómentes krém egészen krémszerű lett. 
Többször megkeverve, hogy a teteje ne keményedjem meg, hagytam kihűlni.
A puha vajat habosra kevertem (na ez tényleg fehér lett a sárga házi tojással szemben)
a porcukorral és belelöttyintettem a nyáron eltett rumtopfból is. Hozzáadtam még kakaót.
Végül a kihűlt kakaós/csokis masszát. Laza könnyű krém lett belőle.

A tortalapról lehúztam a sütőpapírt, de a tésztalapot visszatettem a csatos formába. 
Ekkor jött a Fiam, aki azt javasolta, ne legyen ilyen sok a tészta, vágjuk ketté, 
sőt még szedjünk ki, a fele tésztából is. 
Így is tettünk, kettévágtam a tésztát és a közepéből még kiszedtem. 
Így lett, egy vékony, de peremes alapunk:)
Rákapcsoltam a keretet és ráraktam az összes krémet.
A hűtőbbe tettem amíg teljesen megdermedt a krém. 
(Bár volt némi fenntartásom, hogy tényleg megfog-e dermedni ennyi krém, de megtette:)))
Elkészítettem a csokoládé mázat. 
A csokoládé felét gőz fölött megolvasztottam, a hideg vajjal elkevertem, majd levettem a gőz fölül és beleolvasztottam a csokoládé másik felét (temperáltam): szép fényes csokoládé mázat kaptam. 
Rákanalaztam és óvatosan elsimítottam a csokoládékrém tetején.
Egy kanálnyi mázat szét csöpögtettem az egész tetején, hogy ne legyen annyira sima:)
Hűtőben teljesen kihűtöttem.
Forró vízbe mártott, szárazra törölt késsel szeleteltem.




* ( a svéd lakber. áruházban finom saját márkás étcsokoládé kapható megfizethető áron)




A lúdláb a nevét onnan kapta, hogy tepsiben sütötték, a szeleteléskor háromszög formára vágták, 
ami hasonlított a lúdnak a lábára. 
Mellesleg sárga volt, a szépséges házi kapirgálós tyúkok tojásától, és hogy mikor lett sötét, azaz csokis? 
Ki tudja, mint azt is, hogy igaz-e a történet:)))




19 megjegyzés:

  1. "Kacsalábon forgó lúdláb"? - találóbban nem is fogalmazhattak volna...! :) Hiába, Édesanyád igazi kincsestárat hagyott Rád, amihez azonban elengedhetetlen, hogy hozzátedd a szíved szeretetét és az emlékeidet. :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom és nagyon szép, én imádom!!!!

    VálaszTörlés
  3. Milyen rég már szeretnék lúdlábat sütni, de még várat magára. A Tied nagyon szép, nagyon guszta:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajni kedves, mindennap egy (lúd)lépéssel közelebb a megvalósítás:)))
      Ölellek,

      Törlés
  4. Na ne- hát a meggy hol marad belőle?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...hát ebben nincs, de van benne intenzív ízű, illatú rumtopf:)))

      Törlés
  5. Lehet, hogy ilyennel lepem meg magam a szülinapomom? De finom lehet?
    Annyira meglepődtem , nagyon hasonlít anyukád írása az én anyukáméra!:)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép torta lett, és mindkét recept tetszik. Most jól is esne belőle egy icipici szeletke. De a családodnak biztos annyira ízlett, hogy egy morzsányi sincs belőle... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...már tényleg nincs, de tudod: nem tudsz annyit készíteni ami "valahogy" ne fogyna el:)))
      Köszönöm.

      Törlés
  7. Akármilyen lúd és akármilyen lúdláb, nekem jöhetne, imádom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jöhetne.....lúdlábon:)))
      Köszönöm, szép napot!

      Törlés
  8. Ez csodás, még sosem készítettem ilyet. de ami késik, nem múlik.:)
    Erzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, drága Erzsi. Ami késik, nem múlik:)))

      Törlés
    2. Lehet jó a recept,de nekem nem tetszik a krém, nagyon kicsapta a vajat vagyis sajnos nem volt jó a hőkiegyenlités! Ráadásul a meggy is hiányzik belőle igy pedig nekem túl gejl ezzel a túl sok krémmel! Bocsánat az őszinteségért,én az igazán jót és szépet elismerem! Ez most pont nem fogott meg! :) Attól még biztos ízlett nektek! :)

      Törlés
    3. Kedves Kornélia <3
      Köszönöm, hogy leírtad a véleményed. Meggy nem volt az receptben, ezért nem került bele.
      A krém kivitelezése tényleg nem tökéletes, ez is én vagyok.
      Bízom benne, hogy találsz kedvedre valót!

      Törlés