2012. november 5., hétfő

Olgi almás v. Olga almás(?)

 
 
Édesanyám receptes dobozából.
A receptet egy cetlire írták, nem Édes írása.
Olgi almás a neve.


 
 
Kíváncsi voltam, ha a keresőbe beírom lesz-e találat.
 Hát lett, igen sok.
Az első oldalon többen is találgatják ki lehetett Olga. Ezt én nem teszem, de összehasonlítottam a hozzávalókat, és egy sem volt a másikkal egyforma (?)
 Amiben viszont valamennyi mű megegyezik, az a rétegezés.
Igen, feltehetően ugyan arról az Olgáról van szó, bár az én receptemen már becenéven szerepel:)
Az idők során mindenki tett hozzá vagy vett el belőle, így a család ízléséhez igazította.
 
Én is változtattam a receptem, természetesen csökkentettem a cukor mennyiségét
és minimálisan az alma is kevesebb lett.
Ezt a süteményt pont az alma miatt választottam, mert igaz a receptek általában azt javasolják, hogy a legszebb almákat válasszuk, de akinek otthon terem alma és  gyakorló háziasszony,
pont a szépséghibás, picit fonnyadt almákat dolgozza ételbe.
Nekem most ennyi kívánkozott feldolgozásra.
Azért legközelebb rábeszélek még néhány Goldent áldozzák fel magukat:) ugyan is nagyon-nagyon finom a savanykás aromás zselés alma és a édes-habos vaníliás krém.




 
Olgi almás
 
Hozzávalók
Tészta
6 db tojás
100 gr porcukor (eredeti recept szerint 180 gr)
3 ek víz (megmértem: 45 gr)
200 gr finomliszt
1/2 cs foszfátmentes sütőpor (Dm/Alnatura)
1 ek kakaó
csipet só
 
Krém
1 cs vaníliás pudingpor
(Dm/Alnatura, ez nem tartalmaz adalékanyagokat és igazi vaníliarúd van benne)
300 ml tej
200 gr vaj
120 gr porcukor (eredeti szerint 150 gr)
 
Máz
100 gr 72 %-os étcsokoládé
50 gr vaj
 
+ 1,2 kg alma (eredeti szerint 1,5 kg)
 

...alma nyersen, alma sülve...
 
 
A sütőt bekapcsoltam 175 fokra légkeverésre.
Az almákat meghámoztam. Egy tepsit (19 cm x 24 cm) kibéleltem sütőpapírral.
(A recept alufóliát ír, de ha nem muszáj, akkor nem "fűszerezek" alumíniummal.
A sütőpapírt bevizeztem, így könnyen formára tudtam igazítani.)
Az almákat az uborkagyalun a tepsibe gyalultam.
A 6 tojássárgáját habosra kevertem a porcukorral és a 3 ek. langyos vízzel.  
A tojások fehérjét egy pici sóval kemény habbá vertem.  
A sütőport összekevertem liszttel.
A cukros tojáshoz kevertem az 1/3 habot, majd a lisztes keveréket, majd óvatosan
összeforgattam a többi fehérjével.
Az almára simítottam a tészta 2/3-át majd a maradékhoz hozzáadtam a kakaót,
 összekevertem, végül a sárgára simítottam.
A sütőben 50 percig sütöttem.(Lehet kicsivel kevesebb is elég lett volna.)
Közben elkészítettem a pudingot, ebben az esetben 300 ml tejben oldottam,
 majd néha megkeverve kihűtöttem. 
A vajat habosra kevertem a porcukorral és a közben langyosra hűlt pudingot is hozzáadtam.
Nagyon-nagyon habosra dolgoztam a krémet.
Amikor a sütemény sülés után 10 percet hűlt, a tepsiből kiborítottam egy tálcára, még pedig úgy, hogy egy csipetet megszórtam előtte liszttel egy darab sütőpapírt és arra.)
Lehúztam az almáról a sütőpapírt.
Hagytam, hogy teljesen kihűljön.
 
Akkor rákentem a habos krémet.
Elkészítettem a csokoládé mázat: a vajat felolvasztottam (csak is olvasztottam és már el is zártam alatta a hőt) beleszórtam az apró darabokra tört csokoládét és gyors mozdulatokkal elkevertem.
A süteményre, a krém tetejére öntöttem. Hagytam, hogy megdermedjen.
Ennyi.
 
Nagyon finom.
 Nagyon-nagyon finom.
Egy dolgot változtatok legközelebb ha megsütöm, nekünk vékonyabb tészta is elég, csak 4 tojásból fogom készíteni, természetesen csökkentve a liszt, sütőpor és víz mennyiségét is.
Vagy pedig nagyobb sütőedényben készítem.


 
 



 

22 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta, bisztos finom volt!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hű valóban, a krémes alma és a vaníliáskrém:)
      Hm.
      Köszönöm.

      Törlés
  2. ekkorát nem is lehet harapni :) de azért meg próbálnám :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg nem lehet...tányérról villával :)
      (túrógombóc?)

      Törlés
  3. Nagyon szép és a hozzávalókat nézve finom is lehet! Nekem is van régi receptem Olgi almás sütije névvel, meg kell nézzem az milyen :-)

    VálaszTörlés
  4. A volt anyósom mindig ezt készitette mikor mentünk hozzá! Akkoriban nem igazán kedveltem a puding végett,ma már azért, egy-egy szeletet megeszek. De nagyon guszta lett nálad is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Böbe drága, ha nem lett volna ez a jó kis pudingom, akkor én is főzött krémmel készítettem volna, mert a "hagyományos" pudingot nem szeretem.
      Köszönöm.

      Törlés
  5. Válaszok
    1. Nagyon egyszerű dolgokat dolgokból alkottak régen, fenséges ízkavalkádot.
      Szép napot!

      Törlés
  6. Klassz recept, és olyan egyszerűnek tűnik. Fincsi lehet... :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az is, egyszerű, csak többször kell hozzányúlni:)

      Törlés
  7. Gyönyörűséges, és milyen finom lehet. Párom azt mondta süthetnék már valamilyen rendes süteményt is! Talán ilyesmire gondolt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes, ezt én is, olyan rendes süteménynek tartom:)
      és képzeld a családom is szeretné, ha ilyen régi darabokat is készítenék. Lehet, hogy jön a tél.... (?) vagy kitudja (?)

      Törlés
  8. Én "almás krémes" néven ismerem ugyanezzel az eljárással csak kicsit más összetétellel. De a Te Olgi/Olgád nagyon szép lett ám!! :-)))

    VálaszTörlés
  9. Hasonlót szoktam sütni, puding és csoki nélkül. Alma és tészta ugyan az.

    VálaszTörlés
  10. Hát ez nagyon finom és gyönyörűséges!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Tücsi, ismered ezt a süteményt?

      Törlés
  11. Szerintem megadom a Tesónak a receptet, remélem, megkínál:)

    VálaszTörlés