2012. november 23., péntek

Vadas mártás zsemlegombóccal hús nélkül



Nem egy fotogén a drágám, de megbocsájtom neki, mert nagyon finom. 
Valamikor gyermekkoromban ettem utoljára hússal, marhahússal,
mert Édesanyám azzal készítette.
A hús, januárban lesz 22 éve, hogy elmaradt az életemből, de a vadas mártás maradt,
mert hús nélkül is el lehet készíteni és hús nélkül is finom.
A mártást mindannyian szeretjük, a hús meg senkinek sem hiányzik.
 Zsemlegombócot készítek hozzá.




Vadas mártás zsemlegombóccal

Hozzávalók

Mártás 

1 kg sárgarépa
0,5 kg fehérrépa
2 szem krumpli
1 nagy fej vöröshagyma
1 kevés zeller
2 gerezd fokhagyma
2 cm-es friss gyömbér szeletelve
babérlevél
szegfűszeg (őrölve)
fahéj (őrölve)
zsenge borókabogyó
tengerisó
frissen őrölt bors
kevés cukor
vaj
+
 mustár
citrom




Zsemlegombóc

5 db szikkadt zsemle  (most nem saját:)
500 gr finomliszt
2 db tojás
tengerisó
frissen őrölt bors
nagy csokor petrezselyem
kb. 1/2 liter tej
kevés víz
+
vaj


Tálaláshoz 

tejföl

- Az összes zöldséget megtisztítottam és feldaraboltam. 
A kuktába vajat pöttyintettem és 1 ek cukrot, majd rá zöldségeket. 
Pirítottam keveset, majd hozzáadtam a fűszereket és
felöntöttem annyi vízzel ami pont ellepte.
Fedő alatt puhára főztem.
A babérleveleket kiszedtem és a többit botmixerrel összeturmixoltam. 
Utána ízesítettem és adtam még hozzá mustárt, citromlét és a kezeletlen citrom
héjából is reszeltem bele.
Végül egy diónyi hideg vajat elkevertem benne, a selymesség kedvéért :)

- A zsemlegombóchoz, a szikkadt zsemléket apró kockákra vágtam és meglocsoltam kevés tejjel.
A lisztből, tojásból  tej és víz hozzáadásával sűrű nokedli tésztát kevertem,
majd hozzákevertem az áztatott zsemléket, sóztam, borsoztam és
 rászórtam az apróra metélt petrezselymet. 
Összekevertem és állni hagytam, amíg felforrt egy nagy fazék víz.
 Egy kanállal a lobogó vízbe szaggattam a tésztát, egyszerre 7 gombócot.
Megfőztem: amikor feljön a víz tetejére + 2-3 perc alatt készen van.
Egy serpenyőben vajat olvasztottam és a gombócokat közvetlenül öblítés nélkül átraktam.
Megforgattam a vajban és az alját pirosra sütöttem.

- A tálalásnál tejfölt kínáltam mellé :)






14 megjegyzés:

  1. Csodálatos! Ez a kedvencem! Mondjuk én hússal szoktam főzni, de legutóbb egész gomba volt a hús helyett... Úgy is nagyon finom volt. Guszta!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olyan teljes így, hogy nem hiányzott semmi hozzá, de a gomba tetszik, nem felejtem ezt a jó ötletet:) Köszönöm:)

      Törlés
  2. Nagyon guszta,kedvencem! De mivel apa nem szereti,igy nagyon ritkán lakomázok ilyet:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes gyermekkoromban nálunk is aránylag ritkán volt, mert az Édesapám nem szerette...
      Böbe drága lepd meg Magad, ha ez a kedvenced:)
      Szép hétvégét!

      Törlés
  3. Pont a héten jutott eszembe,hogy de jó lenne már !Nagyon szeretem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...Látod eddig is elért a vágyad:)))
      Szép hétvégét!

      Törlés
  4. Már olyan régen nem ettem, van vagy 15 éve, mert én még soha nem készítettem, azt hittem bonyolult és a húst se tudtam soha kiválasztani hozzá, mert egyáltalán nem eszünk marhahúst. De ez nagyon - nagyon finomnak látszik, lehet, hogy valamikor elkészítem. Köszönöm ezt a szuper receptet, Mági!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök:) Köszönöm Margaretta és is. (Milyen picinyke dolog kell ahhoz, hogy örüljünk.)
      További szép hétvégét:)

      Törlés
  5. Óhhh, hússal nem szeretem, de így még eszembe sem jutott! Szuper! :) Nálunk egyébként gyerekkoromban a vadas csakis nyúlból készült, de én azt nem szerettem/szertem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...a vadast szereted, csak a nyulat nem? mert akkor ez megoldás lehet:)

      Törlés
  6. Kedves Mági! A családom kedvenc ünnepi étele évtizedek óta a vadas zsemlegombóccal./hússal vagy hús
    nélkül/ A recept a Nagymamától származik, de már az unokáim is tanulják. Ez a recept megegyezik a Tiéddel kis különbséggel. Az egyik, hogy szegfűszeg helyett szegfűborsot teszünk, a másik, hogy tejfölt belekeverjük a szószba. A zsemlegombócot is kis eltéréssel készítjük. A zsemlekockákat vajon megpirítjuk, utána a többi hozzávalóból nokedlitésztát készítünk, feltesszük a főzővizet, ha forr, gyorsan a
    kockákat és a tésztát összekeverjük és azonnal bele szaggatjuk a vízbe. A többi a recepted szerint. Ezt a
    kis változtatást Neked is ajánlom kipróbálásra!

    .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mária!
      Köszönöm szépen :)
      A tejfölt én nem mindig kívánom a szószba, a Férfijaim meg úgyis többel szeretik :)

      Törlés