2012. december 10., hétfő

Katalán krém (Crema Catalana)


Karácsonykor (24.-én) szeretnék egy "könnyű" krémet tálalni a vacsora lezárásaként.
Ennek érdekében elterveztem, hogy elkészítek néhány neves félét (crema, creme...)
majd kiválasztom azt ami számunkra a legvonzóbb. 
A Creme Brulée-t nagyon szeretjük, a listát vezeti, de vannak még versenyzők...
A készítést illetően, a  következő a sorban, a Crema Catalana, azaz Katalán krém, amely tejszín
helyett tejből készül, nincs benne vanília, ellenben fahéjjal és citromhéjjal fűszerezik.
Nem gőzfürdőben, hanem a tűzhelyen kevergetve készül,
viszont ennek a tetejét is hártyavékony karamell fedi.
A recept    http://es.wikipedia.org/wiki/Crema_catalana    oldalról származik.




Katalán krém




Hozzávalók
1 liter tej
4 db tojássárgája
200 g cukor (150 g bele és 50 g elosztva a tetejére)
1 mk őrölt  fahéj
1 mk reszelt citromhéj
2 ek étkezési keményítő (megmértem 25 g)


A tejet felforraltam. A tojássárgáját "fehéredésig" kevertem a cukorral, majd hozzáadtam a fahéjat,
a keményítőt és belereszeltem egy kevés citromhéjat.
Előbb kanalanként, majd nagyon vékony sugárban hozzácsorgattam a forró tejet,
közben folyamatosan kevertem a gép habverőjével.
Az egészet visszatettem a "forraló" edénybe és tűz felett besűrítettem.
Közben elkészítettem 10 db hőálló tálkát és a krémet szétosztottam bennük.
Kihűtöttem.
Tálalás előtt megszórtam mindegyik tetejét kevés kristálycukorral és betettem a sütőbe grill fokozatra.
Nem tökéletes a karamell réteg, de a lelkesedésem látva (amint karamell réteget akartam...
többször, többféle próbálkozással:) a Férfiak eldöntötték,
 hogy ma beszereznek nekem egy cukrász fáklyát:)* 
Hát nem édesek?

* A vékony karamell réteget a tetejére, a cukrász fáklyával legkönnyebb varázsolni,
de ennek hiányában most a sütő grill funkciójával próbálkoztam. 
Igen, csak próbálkoztam, mert soha nem olyan amilyennek szeretném látni.


...ha tovább hagyom, felmelegszik a lehűtött krém...

Érdekesség

Országok "vitatkoznak"  arról, hogy honnan származik, ki készítette előbb, melyik az eredeti (?)
a Crema Catalana (Katalán), vagy a Creme Brulée (Francia). Engem ez nem igazán izgat, bocsánat....
 szerintem sok országnak van ilyen alap dolgokból készült krémje, mint a tej és tojás,
hisz mindenhol azt használták fel ami helyben megtermett.
S hogy melyik volt előbb? : A tyúk vagy a tojás?
Az sem izgat, hogy a madártej Francia, az nekem mindig is a gyermekkorom desszertje lesz,
 Édesanyám készítette madártej, és kész.


...sőt az sem biztos, hogy így néz ki a "tökéletes" állag...

-----------------------

Utóirat :)
Van már "csodamasinám" . Kaptam. Éljen a vasedény, szerintem nekem árazták le 3000 ft-t alá.
Így senki nem tiltakozott az ár miatt (ugye nem létszükséglet egy ilyen fáklya a háztartásban) és a Férfiak tényleg megvették ma. Nagyon jó, olyan roppanós karamell réteget készített vele a Fiam,
mint a profiknál látni :) Majd megmutatom :)

--------

2013.12.25.
Karácsonyi desszertnek készítettem egy kis módosítással.
Hozzávalók
1 liter tej
2,5 dl habtejszín
5 db tojássárgája
15 dkg cukor (+  1 - 1 teáskanál a tetejére)
1 tk karácsonyi fűszerkeverék
1/2 rúd vanília magjai
2,5 ek (30g) étkezési keményítő

Mindent ugyanúgy csináltam.

A tejet a tejszínnel összekevertem beletettem a vanília magjait és a rudat. Felforraltam. 
A tojássárgáját "fehéredésig" kevertem a cukorral, majd hozzáadtam a fűszert,
a keményítő és ezekkel is összekevertem.
Előbb kanalanként, majd nagyon vékony sugárban hozzácsorgattam a forró szűrt tejet,
közben folyamatosan kevertem a gép habverőjével.
Az egészet visszatettem a "forraló" edénybe és tűz felett besűrítettem.
Előkészítettem 12 db hőálló tálkát és a krémet szétosztottam bennük.
Kihűtöttem.
A többit a Fiamra bíztam.
Tálalás előtt megszórta mindegyik tetejét kevés kristálycukorral, 
majd cukrászfáklyával rákaramellizálta a cukrot.
A tejszínnek köszönhetően krémesebb.
A fűszertől "karácsonyi" hangulata volt. 





8 megjegyzés:

  1. Még nem próbáltam ki, de kedved csináltál hozzá! :-)

    VálaszTörlés
  2. nyitott szájjal ülök a monitor előtt, de csak nem akar belecsepegni egy kis krém...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...annyira édes vagy, mindig megtudsz nevettetni :)))

      Törlés
  3. Először a madártej jutott eszembe, aztán látom, hogy sokkal sűrűbb. Ki kell egyszer próbálnom, nagyon tetszik. Majd muti a csodamasinát:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rendben :)
      Hajni drága itt is mondom, hogy az a mákos, a "mákos álom" valami gyönyörű, tökéletes:) Csoda ügyes vagy!

      Törlés
  4. Éljen a Creme Catalana, éljen a roppanós karamell! (Éljen Amelie!)

    VálaszTörlés