Follow by Email

2013. március 10., vasárnap

Almás lepény



Édesanyám lepény receptje.
Már nem emlékszem, hogy az almát hogyan tette bele, szeletelte vagy reszelte, 
de arra igen, hogy mindig babapiskótát tördelt közé, hogy felszívja a levét.
Az almát én nem reszelem, mert nem szeretem kinyomni a levét, vagy az uborkagyalun, 
vagy a tökgyalun szeletelem le.
Összeforgatom a cukorral az éppen kedvem szerinti fűszerrel/fűszerekkel és
 kevés "valamivel" én is összekeverem.
Azért kevés mert így kevesebb is elég, nem enged levet. Most zabpehely került az almára.


 


Az eredeti mennyiségű tésztát készítettem, ez a nagy tepsibe elegendő, de az nekünk sok, 
így az összeállított tésztát megfeleztem. 
A feléből lett ez az almás, amit most kerek formában sütöttem meg, 
a másik felét eltettem másnapra (más tölteléket kapott, majd azt is megmutatom).




Almás lepény




Hozzávalók
(nagy tepsihez elegendő)
500 g liszt
225 g hideg vaj
2 db tojás
100 g házi vaníliáscukor
1 cs sütőpor (én csak egy fél csomaggal tettem, foszfátmentes dm/alnatura)
pici tengerisó
2-3 ek tejföl

Töltelék
1,5 kg alma
100 g cukor
1 db kezeletlen citrom héja és leve
50 g zabpehely


A lisztet átszitáltam, hozzáadtam a cukrot, sütőport és sót. Összemorzsoltam a vajjal, 
majd hozzáadtam a tojásokat és annyi tejfölt, amitől könnyen összeállt a tészta.
Becsomagoltam folpack fóliába és betettem a hűtőbe, amíg meghámoztam az almákat.




A tésztát kettévettem, picivel aránytalanul.
A nagyobbikat akkorára nyújtottam, ami kibélelte a sütőformát, sőt egy kis pereme is lett.
A meghámozott almákat legyalultam, most a tökgyalun. 
Ráreszeltem a citrom héját és az ujjaim között rácsorgattam a citrom levét.
Megszórtam a cukorral és összekevertem a zabpelyhet is hozzáadva.
Azon nyomban a tésztára terítettem. 
Kinyújtottam a másik tésztát (ezt is 3 -4 mm vastagra) és befedtem az almát. 
A tészta széleit körben összenyomtam.
A tészta közepére egy 1,5 cm átmérőjű lyukat vágtam, ahol majd a gőz eltud távozni.
tekintettel, hogy most kerekre sütöttem, némi tésztaszél leesett. 
Ebből 6 darab virágformát szúrtam ki, a lepény tetejére tettem. 
Minden virág közepét átszúrtam, szintén, hogy megkönnyítsem a gőz útját.




Az előmelegített sütőben (175 fok légkeverés) 40 perc alatt sütöttem meg, 
de tudjuk a sülési idő mindig egyéni.






2 megjegyzés: