Follow by Email

2013. március 26., kedd

Piskótatekercs kakaós mintával



Nagyon régen nem sütöttem piskótatekercset, pontosabban abban az időben utoljára, 
amikor még nem volt sütőpapír (?) bizony volt olyan is, hogy még nem volt :) 
Akkor nedves konyharuhára lisztet szitáltunk és a forró piskótát arra borítottuk és a nedves konyharuhával tekertük fel. Túl macerás volt nekem, így hát nem sütöttem, sütöttem mást. Közben lett sütőpapír,
 ami megkönnyíti a dolgot, de tekercs, senkinek nem hiányzott.




Amiért most tekercs készítésre adtam a fejem, az két dolog. Az egyik, hogy többször rám talált részben Édesanyám receptes füzetében, részben a 100 éves füzetben. A másik, hogy egyre több blogon láttam felbukkanni mintás tekercseket (Pl. Andreánál, Marisznál, Erzsinél) és megtetszett :)




Piskótatekercs

Hozzávalók
 minta
1 db tojásfehérje
30 g olvadt vaj
30 g cukor
30 g liszt
30 g kakaópor
késhegynyi tengerisó

piskóta
3 db tojás
+ 1 db tojássárgája (mert ez ugye maradt és így volt legkönnyebb hasznosítani)
90 g házi vaníliáscukor
90 g finomliszt

krém

Bekapcsoltam a sütőt 175 fokra (légkeverés) és előkészítettem egy tepsit, amire sütőpapírt borítottam.
A tojásokat felütöttem, a három egészhez adtam még az egy sárgáját, 
az egy fehérjét külön mély tálkába tettem.
Az egy darab fehérjét felvertem habnak, fele időnél hozzáadtam a cukrot, pici sót, 
majd beleszitáltam a lisztet, kakaóport és a puha vajat. Elkevertem. 
Egy kicsi zacskóba kanalaztam, bekötöttem, a zacskó sarkán pici lyukat vágtam
 és a sütőpapírra tetszőlegesen mintát rajzoltunk a Fiammal.

 A sok tojáshoz adtam a 90 g cukrot és fehéredésig kevertem, majd fakanállal hozzákevertem a lisztet.
 A tepsi nagyságában szétsimítottam a piskótatésztát, vigyázva, óvatosan ott ahol a mintát rajzoltuk.*
A forró előmelegített sütőben 12 perc körül sült meg, de kérem minden sütő más, 
legyünk résen, nem kell neki nagy idő.
A sütőből kivéve, azon nyomban forrón (kesztyűs kézzel!) a sütőpapírral együtt feltekertem a piskótát, 
majd ki, majd újra fel, szorosan. 
Papírostól a tekercset, még egy vászonkendőbe csavartam és így hagytam kihűlni.
Később a  Fiam, simán baracklekvárral töltötte meg.
A piskótalapot papírostól kiterítette, szétkente a lekvárt a piskótán és immár a papír nélkül tekerte vissza újra. Logikusan a minta van kívül, de ha a papírral tekerjük fel, nem is lehet másképpen.
(A papírba és vászonba tekert forró piskóta, a gőztől, magától elvált a papírtól.)



  
*Most hogy írom, elolvastam az említett két Hölgynél a receptet, hát mindketten a fagyasztóba tették tepsistől a rajzolt mintát. Én ezt nem tettem, sőt eszembe sem jutott, de ha tudtam volna nagy bajban lettem volna, mert nekem bizony nincs akkora fagyasztóm, amibe befért volna a tepsi :) 
Nem tudtam, nem is hiányzott, és így is teljesen rendben volt minden, 
a minta láthatóan nem maszatolódott el. 
Mint említettem, csak óvatosan terítettem ott a tésztát, ahol a minta volt.
 Többször készítettem egymás után, mindig működött így is.




Kérem szépen megszerettem a piskótatekercset, az elmúlt napokban többször sütöttem, 
mindig variáltam egy kicsit. Elképesztő kreativitásnak enged teret :)
Nem is gondoltam, hogy mennyi lehetőség rejlik, 2 x 10 perc alatt elkészíthető nem túl drága, piskótában :)
Persze, amilyen gyorsan elkészül, olyan gyorsan el is fogy....




A 100 éves füzetben  "könnyen csavarható piskótatekercs" néven szerepel, részben a hozzávalók mennyiségében, de leginkább technikailag tér el Édesanyám receptjétől. Azt is el fogom készíteni.




22 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Drága Éva!
      meglepően egyszerű és pillanatok alatt kész :)
      Ölellek

      Törlés
  2. Gyönyörű lett:) Gyakran sütök tekercset, díszítettem is hasonló módon, nagyon ünnepivé teszi. Érdekes én most is konyharuhára borítom, lehúzom a sütőpapírt és úgy tekerem fel, valahogy ehhez ragaszkodom:) Szép húsvétot neked és a családnak, ha addig nem "találkozunk":)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erzsi, hát hogyne láttam volna a szép tekercseidet :) csak nem említettelek (én kis süsü), de most belinkeltem a pöttyöst :)
      Köszönöm a jó kívánságod,
      Nektek is vidám ünnepeket!

      Törlés
  3. Meg kellene próbálnom ezt a gyönyörű díszítést, nem gondoltam volna, hogy ilyen szépségesen megmarad, és nem kenődik el. Az unokáimnál biztosan járna egy piros pont érte :)
    Puszillak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, már írtam Neked :) biztos díjazzák, de duplát süss :)
      Ölellek,

      Törlés
  4. Ez olyan szép, hogy lehet csak nézegetném és nem is enném meg. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...akkor rózsaszín mintával készíteném Neked, mennyei illattal, nagyon finomat, hisz a rózsaszínt úgysem tennéd el :)

      Törlés
  5. Köszönöm! És a sütireceptet is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Márta, nagyon szeretem a "szavaid" !
      Köszönöm, hogy olvashatlak.

      Törlés
  6. Gyönyörű lett és kívánatos, pedig én nem is szeretem a piskótatekercset! Nálam is játszik a sütőpapír is és a nedves konyharuha is, akár csak Trollanyunál :).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Margaretta, én most felülbíráltam magam, bár nem is enni szeretem, de nagyon lelkesen gyártottam a Családnak :)
      Ti nagyon ügyesek vagytok, "konyharuha virtuózok" :)

      Törlés
  7. Mági! Nagyon ügyes vagy! Csoda mutatós a piskótatekercsed, és nagyon gusztusos a házi baracklekvároddal, meg a színei is nagyon tetszenek! Gratulálok hozzá!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marisz, köszönöm, volt kitől inspirálódni :)

      Törlés
  8. Gyönyörű lett és köszönöm az említést :)

    VálaszTörlés
  9. Megvolt a bemutatónk,így ismét tudlak csodálni,nagyon szép,és a barack lekvár húú az mennyei lehet!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Piroska, üdvözöllek itt!
      A baracklekvár saját "csodabarackból" van, hálás vagyok az Égieknek az biztos..

      Ölellek, és békés, nyugodt ünnepeket kívánok!

      Törlés