2013. május 30., csütörtök

"Zöld" rizottó



Spárga, petrezselyem, a fokhagyma hosszú zsenge zöld szára, ...mind zöld :) ezért "zöld" a rizottó :)




Hihetetlen milyen finom tud lenni a spárga...csak jót kell vásárolni, mint mindenből.
Na azért ez nem olyan könnyű. Először is kell egy jó piac (esetleg zöldséges), kell némi emberismeret,
 és tudni kell, hogy a spárga esetében, milyen az igazán jó minőség.
Fel kell ismerni.
Persze a legjobb ha rábízhatjuk magunkat a Termelőre, hisz Ő tudja mit termelt, milyen körülmények között nevelte, Ő tudja mit visz vásárra....(az jó, ha abban a hitben él, hogy a saját bőrét, hisz akkor tisztában van vele, hogy csak akkor megyek vissza hozzá máskor is, ha kiváló minőséget ad).
Szerencsés vagyok, mint már olyan sokszor írtam. Szeretem az embereket, megtisztelem Őket a figyelmemmel, ezt ösztönösen érzik, nem akarnak becsapni, így én, rájuk bízhatom magam...
Volt már olyan hogy kértem valamit és az áruház alkalmazottja, azt válaszolta:
 "de hát azt mondta nem szeretik a  ".....",  komolyan mondom.
Így ha spárgát veszek a piacon, akkor azt mondom: "kedves K......., szeretnék spárgát,
Te sokkal jobban tudod melyik a legjobb nekem".
...és Ő tudja, válogat  nekem, akár egyenként, és ha már nem talál "nekem valót" akkor hoz másik ládát....

Szóval ez a spárga, annyira friss, zsenge volt, hogy igen sokat nyersen megettem belőle.
Amikor a végét törögettem le, alig "sikerült" valamelyikből, mert az egész szál roppanós volt. 
Amelyikből sikerült, azt a 1-2 cm-t beletettem a tavaszi mindent bele levesbe, teljesen puha volt,
semmi szálka, semmi erősebb rost.
A megmaradt részt még kettétörtem.
A "testet" összefőztem a rizzsel, a fejét csak a legvégén tettem hozzá a rizottóhoz, a vaj és sajt előtt.
Így teljesen roppanós maradt.


 


Ugyanakkor el kell mondanom, hogy nem vagyok profi rizottó készítő, már ha meg kellene mérettetni valahol a saját konyhámon kívül. Ugyanis a "jó" rizottó recept két olyan dolgot is "előír" ami nálam nemigen van.
Az egyik a húsleves (sohasem értettem, most sem, hogy egy zöldséges ételbe,
minek a húsleves....ha  hús is kerül bele, akkor az más). A másik a bor.
Tekintettel, hogy ritkán fogyasztunk alkoholt, így a rizottó sem kap :)
Viszont amitől nem térek el, az a rizs minősége. Mindig "rizottórizst" választok hozzá, ez kerek szemű, lényege, hogy minél több folyadékot képes magába szívni, anélkül hogy szétesne, hogy elveszítené formáját.

A vélemények abban is eltérőek (na meg az ízlés) , hogy mennyire legyen pépes a rizottó.
Az egyik  véglet a "nedves" rizottó, ami szinte leveses, a másik, a szinte száraz piláf.
Én rizottóban a középutat választom: szaftosabbra készítem, mint egy sima zöldséges rizst,
de nem tocsog a lében, mintha főzelék lenne.

Szóval, nincs benne húsleves, nincs benne bor, sőt, nem tocsog a lében. 
Akkor ez nem is rizottó? de, az én variációm :)




Zöld rizottó

Hozzávalók

400 gr zöld spárga
1 fokhagyma hatalmas zöld szára
1 nagy csokor petrezselyem
50 gr vaj
1,2 -1, 4 l forró víz
só, bors
400 gr kerekszemű "rizottó" rizs
70 gr parmezán

Felforrósítottam a vaj felét, beleszórtam a  fokhagyma felkarikázott szárát, pirítottam kicsit,
majd hozzáadtam a spárga "testét", tovább pirítottam, majd hozzáöntöttem a rizst,
és erős hőmérsékleten kevergetve pirítottam, amíg üveges lett.
Ráöntöttem kb. 2 dl vizet, és kevergetve tovább pároltam.
Ahogy fogyott a folyadék (elfőtt),  úgy adagoltam hozzá (apránként! adagoltam hozzá),
 közben folyamatosan kevergettem, hogy a rizsszemek ne tapadjanak össze.
Megsóztam, tekertem rá kevés borsot  és 15 perc alatt (kb.) puhára főztem, közben kevergettem :)
Amikor késznek ítéltem, hozzáadtam a spárga csúcsait és az apróra vágott petrezselymet.
Összekevertem és belekevertem a maradék vajat és a reszelt sajtot is.
Elzártam a tüzet, a fedőt rátettem, hogy 3-4 percig pihenjen tálalás előtt.




Mi így szeretjük. 
A rizottó frissen, forrón finom. Én is így szeretem.... a "fotóalanyról" a fotó később készült :),
már kevésbé szaftosan...








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése