2013. július 23., kedd

Tejkaramellás zabpelyhes keksz



Budapesten jártunk egy "otthonos" áruházban, ahol étterem is van. 
A Fiam szereti a náluk kapható ...húsgolyót, így általában nem hagyja ki. 
Magam édesség mellett döntöttem, egy kávé kíséretében. 
Karamellás kekszet választottam, bár lehet, hogy nem ez a neve. 




Kíváncsi voltam nagyon, mert már kb. 2 hete terveztem készíteni egy ilyen kekszet, 
de nem jutottam tejkaramellához, magam meg nem akartam azt is készíteni.
Jó volt, bár természetesen ettem már jobbat is...de nem akarom összehasonlítani a "házit meg a boltit", tisztában voltam vele hol vagyok, nem is volt vele semmi bajom az édességén kívül. 
Rettentően édes az én ízlelésemnek, de ez sem baj, hisz tudom, hogy a közízlésnek ez így felel meg.
Az áruház élelmiszerboltjában viszont kaptunk tejkaramellát, így már semmi sem állíthatott meg,
 hogy elkészítsem az én változatom.
A zabos egyéniségeket variáltam, mert az a zabos kekszünk (szerintem) nagyon jól sikerült.




Tejkaramellás zabpelyhes keksz

125 g olvasztott vaj
125 g apró zabpehely
100 g finomliszt (tönkölylisztet választottam, de jó a búzaliszt is)
1/2 mokkáskanál szódabikarbóna (tényleg kevés!)
pici só
1 ek méz
70 g tejkaramella
1 db tojás

A vajat megolvasztottam, majd hagytam, hogy langyosra hűljön.
A zabpelyhet, a lisztet, a szódabikarbónát, a sót összekevertem egy tálban.
A tejkaramellát egészen apró darabokra vágtam (1 db-ot pontosan 32 darabba) és összekevertem a száraz anyagokkal, majd az egész közepébe mélyedést nyomtam.
Ebbe a mélyedésbe öntöttem a langyos vajat, belecsorgattam a mézet és belecsúsztattam a tojást.
Az egészet gyors mozdulatokkal összekevertem.
Betettem a hűtőbe, 1 óra alatt megdermedt a massza.
A sütő forró volt (közben sült a kenyér, így a hőfokot csak visszavettem 175 fokra/légkeverés).

Előkészítettem két tepsit, sütőpapírt tettem rá.
A tésztából golyókat formáltam, szétlapítottam a két tenyere között és a tepsire sorakoztattam.
21 db lett belőle.
A 180 fokban, 7 perc alatt sültek meg. 


 


Megjegyzés
1 ) A sütési idővel lehet játszani, attól függ hogyan szeretjük a kekszeket:
- ha legyen a széle ropogós, közepe puha, akkor ez a sütési idő megfelelő
- ha a kekszet teljesen ropogósan szeretjük, akkor ezentúl még száríthatjuk kicsit...
Tárolás: - ha azt szeretnénk, hogy teljesen megpuhuljon, akkor az első variációt zárjuk dobozba.
- ha azt szeretnénk, hogy teljesen ropogós maradjon, akkor a második variációt zárjuk dobozba, amennyiben a lakásunk levegője párás, 
- ha a levegő száraz, akkor doboz nélkül kosárkában szabadon hagyva sem puhul meg,
igaz elképzelhető, hogy így előbb elillan....
2) Amennyiben nincs apró zabpelyhem, akkor az egészt összetöröm kissé, a mozsárban.
3 ) Nekem még így is túl édes volt (már elviselhető :)
így legközelebb csak 5 dkg tejkaramellát teszek bele.






 


10 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Á, dehogy :) 1 ek méz és csökkentsd 50 gr-ra a tejkaramellát....és egyél belőle csak 1-2 darabot :)

      Törlés
  2. Válaszok
    1. :) A Fiúknak ma sütöttem megint tejkaramellást :)

      Törlés
  3. Én is a Tiedre szavazok - csakis!! :)))

    VálaszTörlés
  4. :)) pont tegnap mondta férjem, h süssek zabkekszet. eddig egy másikat sütöttem, de az olyan téli (mazsi, dió, alma), a tejkaramella meg nagyon jól hangzik. csak ez a meleg...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Szepniki!
      Amennyiben ezt az adagot sütöd meg, akkor az 7-10 perc sülési idő (ha rárakod 1 tepsire) + felmelegítés (az nem tudom mennyi Neked) szóval nem sok a lakás melegítés. Most sütöttem újra, meg kenyeret is 1 óra alatt túl voltam rajta. Csak este készítek a sütőben, már kitárok minden ablakot, ajtót és viszonylag gyorsan le is hűl...persze kérdés, hogy tudsz-e egy kis légmozgást csinálni a lakásban?
      <3

      Törlés
    2. köszönet a csodás omlós puhaságért! férjem, lányom reakciója a szokásos: mmmm! az enyém meg: ismét dupla adag kellett volna :D

      Törlés
    3. Szepniki <3
      Remek, legközelebb dupla adag :)

      Törlés