Follow by Email

2013. december 7., szombat

Káposztás cvekedli



Alig lehet ember, aki a káposztás cvekedlit nem ismeri, viszont annál több gyermek lehet, 
aki nem fogja ismerni....
Csak rajtunk múlik, megismertetjük-e vele.


 


Nálunk elég gyakran van a téli időszakban, de a szezonban még nem volt, 
s bizony a Férjem meg is jegyezte....
(Persze még időben, hogy eltudjam készíteni, de már későn, hogy gyúrjak hozzá tésztát). 

A káposztás cvekedlinek vannak titkai, az egyik a jó házi tészta, a másik a káposzta elkészítése.
A lereszelt káposztát aranyszínűre/aranybarnára pirítjuk, kissé odakaramellizáljuk. 
Persze nem kell hogy megégjen, éppen csak picikét hagyjuk odakapni az edény aljára, majd felkeverjük, 
majd újra. Szóval ha ebbe belegondolunk, akkor máris látszik, hogy a káposztás cvekedli 
nem egy 10 perc alatt elkészülő étel.




Káposztás cvekedli

Hozzávalók
1 kg körüli fejeskáposzta (olyan közepes fej)
500 kg nagykocka tészta
1-2 ek cukor
frissen őrölt bors
 olaj (aki eszik zsírt, annak azt ajánlom)

A káposztát a külső leveleitől megtisztítottam, majd kettévágtam és almareszelőn lereszeltem.
(Praktikus a torzsát előre nem kivágni, mert így  könnyedén tudjuk fogni az utolsó morzsáig,
 s nem a kezünket veszélyeztetjük a reszelés során, meg nem is esik szét leveleire.) 
A lereszelt káposztát megsóztam és 2 púpos evőkanál cukorral meghintettem. Összeráztam.
Egy nagy aljú lábosba olajat löttyintettem (nem spóroltam vele), beleborítottam a káposztát, 
majd néha-néha kevergetve pároltam. Amikor kezdett pirulni, akkor alaposan megborsoztam és 
innentől kezdve, már nem csak néha-néha, hanem szinte folyamatosan kevergetve megpirítottam.


 


Közben vizet forraltam a tésztának, megsóztam, majd a lobogó sós vízben kifőztem a tésztát.
A kész, pirult, de még picit roppanós káposztára szedtem a tésztát (nem öblítettem le), 
alaposan összekevertem, majd együtt is pirítottam kicsit.




- Amennyiben a tésztát én gyúrom, akkor 40 dkg lisztből, 2 db tojásból, pici só és némi víz 
hozzáadásával teszem. Ez most elmaradt, helyette durumlisztből készült fodros kockatésztát főztem ki.
- A tészta gyúrásával érdemes kezdeni, így a tészta érik, amíg a káposztát előkészítem.
- Nem hagytam ki a leírásból :) én nem szoktam lesózni, kiáztatni a lereszelt káposztát.
- A tészta főzővizéből érdemes keveset félretenni, hogyha szükséges a tésztát később melegíteni, 
akkor abból löttyintsünk alá pár evőkanálnyit. Így a melegített tészta nem szárad ki, szaftos marad, 
akkor is ha alaposan odapirítjuk. Mert valljuk be, a legjobb falatok azok, 
mindig a lábos aljára odapirított falatok :)










4 megjegyzés:

  1. Ez egy csoda, már ahogy leírtad is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te vagy a csoda, köszönöm, hogy erre jársz <3

      Törlés
  2. Anyukám szokott nagyobb mennyiséget lepirítani, adagonként fagyasztom, így bármikor csak a tésztát kell kifőzni hozzá. Szeretem :)

    lillácska

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csodás Édesanyád van (mint nekem volt <3

      Törlés