2014. január 8., szerda

Almaecetről írtam, az Erdélyi Konyha Gasztromagazinban...




Az alábbi cikket az Erdélyi Konyha Gasztromagazin novemberi számába írtam.
Itt is közzé teszem, így Te is olvashatod.

Az almaecetről több jegyzetben írtam már és még fogok is :) ezek közül kettő:

 Szeretném, ha kedvező hatását minél többen ismernék, 
egyszerű elkészítése a mindennapok részévé válna minél több családban.


...ezek a képek, egy előző sorozat tagjai...



Íme a teljes leadott írásom:

"Az almaecet a "fiatalság forrása" egy régi mondás szerint.
Az almaecet rengeteg értékes hatóanyagot tartalmaz, életfontosságú ásványi anyagokkal
( több mint 20, a Kálium igen magas), vitaminokkal, nyomelemekkel látja el a szervezetet.
 Az almában lévő összes alkotóelem az almaecetben is megtalálható.
 Erősíti a szervezet immunrendszerét, javítja az általános egészségi állapotot. 
 Gyengéden segíti egészségünk megőrzését külsőleg és belsőleg.
Sokáig csak a szegények orvosságának tartott almaecet, enyhébb panaszok estén kiváló háziszer. 
Javítja a vérkeringést, felfrissít, vitalizál, jobb lesz a közérzetünk, vidámabbak leszünk.
Serkenti az anyagcserét, segíti az emésztést, salaktalanít,  javítja a vese működését.
Antibakteriális és gyulladásgátló hatású.
Természetes bőrápolószer, amely kedvező hatással van testünk savköpenyére.
Fertőtlenít, elősegíti a sebgyógyulást.
Az almaecet az általános egészségi állapotot javítja, sok apró  és kezdődő betegséget
orvosolhatunk vele, de nincs csodaszer, az orvost nem pótolja. Amennyiben betegek vagyunk,
minden esetben legyünk bizalommal az orvoshoz.

Az ecet lényege az ecetsav, amely erjedési folyamat során, az ecetsav-baktériumok segítségével,
természetes úton jön létre. Ha a gyümölcsalapú alkoholos italok, ecetsav-baktériumokkal
 (levegőben jelen van) kerülnek kapcsolatba, ecetté válnak.
 Mire a baktériumok befejezik munkájukat a cukor átalakul, 
az alkohol elpárolog a folyadékból.

Almaecet készítés
Az almaecetet igen könnyedén elkészíthetjük, mi magunk.
Lehetőleg tiszta (vegyszermentes!), érett, lédús almákat válasszunk,
a legjobb a saját, ami a fán érett meg. 
Minél jobb az alapanyag, annál jobb lesz az ecetünk.


...többféle almából készült...

 
 A víz lehetőleg legyen tiszta! víz, minél tisztább : )
tisztított víz, szűrt víz, forrás víz, tiszta helyről esővíz, ha más lehetőségünk nincs,
akkor forraljuk fel a vizet és hűtsük vissza.
Az ecetképződés ideális hőmérséklete 25-28 fok. 
Hidegebb hőmérsékleten leáll a folyamat, 35 fok fölött az ecetsav-baktériumok elpusztulnak.
Többféle módszer ismert, én így szoktam készíteni.


Hozzávalók
1-1,5 kg érett alma
100 g cukor vagy méz
2 liter víz
+
idő, türelem, szeretet

Az almákat megmosom, feldarabolom, (apró darabokra, vagy szeletekre, vagy lereszelem).
Egy 5 literes üvegbe rendezem és rászórom a cukrot vagy rácsorgatom a mézet.


...alma + cukor...



Felöntöm langyos vízzel.


...alma + cukor + víz, a többi már nem rajtam múlik...

Az üveget lekötöm egy papírral vagy tiszta vászonnal, gézzel.
Megfelelő hőmérsékletű helyre teszem, időnként "megNapoztatom".
Kb. 4 hét szükséges, amíg a cukrok átalakulnak alkohollá. Ekkor kész a must, ez az első fázis.
A gyakorlatom szerint ekkor átszűröm, a nagyobb gyümölcsdaraboktól, 
majd visszaöntöm a kimosott üvegbe.
Itt kezdődik az ecetsav-baktériumok munkája. Fontos, hogy légmentesen nem szabad lezárni!
Amíg az alkoholból ecet lesz, az 2-3 hónapot vesz igényben. 
Amikor az ecet kész (megkóstolom, ill. megszűnik az etil-acetát szag) megszűröm egy kávéfilter papíron, majd kisebb üvegekbe töltöm és ekkor már parafadugóval lezárom.


...szűrés előtt...


Normál esetben 7 % körüli az ecetsav tartalma.
Bevizsgálása laboratóriumi körülményeket igényel. 
Házilag "bortesztelő"-vel határozhatjuk meg savtartalmát.




Almaecet és méz = az életelixír. 

Az almaecet és méz ideális módon egészítik ki egymást.
Íme Nagyanyáink nagyra becsült egészség megóvó itala :)

2 dl vízben elkeverünk 2 teáskanál almaecetet és 1-2 teáskanál mézet.
Minden reggel (vagy nap) igyunk, apró kortyokban."


...a kész almaecet...


Eddig a cikk :)
Aki most szeretne hozzáfogni, nyugodtan megteheti, télen is lehet készíteni. 
Meleg helyen   -papírral vagy átszellőző anyaggal letakarva-   még rövidebb idő alatt elkészül.




11 megjegyzés:

  1. Azonnal nekiállok.:-) Ezt is ezer éve fontolgatom, és valahogy mindig elmarad. Most nem fog.:-)
    Köszönet érte.

    VálaszTörlés
  2. Már a napokban nekem is megfordult az eszemben hogy jó volna elkészíteni. Azért is gondoltam rá mert olvastam valahol hogy a balzsamecet helyett is lehet használni. A gondom azt volt hogy nem tudtam hogy lehet-e télen is készíteni , de most választ kaptam rá . Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Éva! de jó :) örülök, hogy választ találtál. Írj ha kérdés merül fel. Nekem is vannak most is. Minden féléből lehet ecetet erjeszteni, jók és egészségesek.
      <3

      Törlés
  3. Gratulálok a cikkhez. Igazi elismerés lehet nyomtatott formába öltve látni a gondolataidat. Áldott állapotban is lehet almaecetet inni? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia <3
      Nagyon kedves vagy, köszönöm kedves szavaid <3
      A. ha a véleményemet kérdezed, nos szerintem lehet, hát persze, gondolj a savanyúság kívánásra. Ki mondaná, hogy nem ehetsz ecetes dolgokat. Pedig a savanyúságokban a legtöbb esetben tart. szer van. és az ecet sem erjesztett ecet. Sőt szerintem a reggeli émelygést is csökkentheti, mézzel vízben. De csak akkor ha ez Neked jól esik és nincs benned félelem, vagy nem támad benned lelkiismeret furdalás. Nem aggódsz miatta, stb. Ha bizonytalan vagy akkor inkább ne. Ölelés Nektek Áldott állapotosok!

      Törlés
  4. Gratulálok Neked! Örülök, hogy rátaláltam a 2012-es bejegyzésedre az almaecetről, mert azóta 2013.novemberében megcsináltam, és most már leszűrve szépen érik. Olyat is készítettem, hogy 1 sor alma, 1 sor csipkebogyó. Annyira nagy hatással volt rám a szép fotó is mellé, hogy itthon is gyönyörködtem az enyémben.
    Köszönöm Neked töretlen kedvet ébresztettél bennem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva! <3
      köszönöm kedves szavaid. Nagyon örülök, mert igen sokszor csak egy icike-picike szikra kell, hogy "alkotókká" váljunk :)
      Köszönöm, hogy szikra lehettem <3
      Csodás az alma-csipkebogyó páros!
      <3

      Törlés
  5. Nagyon szepen koszonom a receptet, meg az otletet fokent, hogy telen is elkeszitheto, mert en mar pont letettem rola, mert itt (irorszagban) nyaron sem mindig, vagyis ritkan van a megadott homerseklet, de talan mivel lassan kezdodik a futesi szezon, az uveges ajton belul jo helye lenne.A kerdesem az lenne, hogy ez az allando 25-28fokos homerseklet kell neki abban a 2-3honapban is, amikor az alkoholbol ecet lesz, vagyis akkor is szemmel kell tartani?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Edit <3
      Köszönöm kedves szavaid.
      Nem, nem lehetséges (25-28 fokot tartani), hisz ilyen a természetben sincs, mégis megerjed, ami meg akar (ha úgy vesszük a bor is megsavanyodik a hűvös pincében, csak idő kérdése) és ezzel szerintem itt is a válasz :) több időre van szükség, előbb-utóbb ecet lesz belőle.
      A tájékoztatás miatt ajánlott valami időt megjelölni, de én úgy szoktam: elkészítem, majd hagyom végbe menni a folyamatot, közben készítem a következőt. Amikor már tiszta ecet íz, nem alkoholos, akkor fogyasztható. A keletkezett ecetágyat át lehet tenni a frissebbre, meggyorsítja a folyamatot.
      Az első hosszabb idő. Elsőre bonyolultnak tűnhet, de ha jelen vagyunk "neki" "szemmel tartjuk" akkor pontosan érezzük, tudjuk mikor kell tennünk, mikor jó.

      Örömmel együtt készítem Veled, kérdezz bármikor, akár levélben :)

      Törlés
  6. Nagyon szepen koszonom a receptet, meg az otletet fokent, hogy telen is elkeszitheto, mert en mar pont letettem rola, mert itt (irorszagban) nyaron sem mindig, vagyis ritkan van a megadott homerseklet, de talan mivel lassan kezdodik a futesi szezon, az uveges ajton belul jo helye lenne.A kerdesem az lenne, hogy ez az allando 25-28fokos homerseklet kell neki abban a 2-3honapban is, amikor az alkoholbol ecet lesz, vagyis akkor is szemmel kell tartani?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Edit <3
      kétszer jelent meg :) válasz újra :) másolom fentről:
      "Köszönöm kedves szavaid.
      Nem, nem lehetséges (25-28 fokot tartani), hisz ilyen a természetben sincs, mégis megerjed, ami meg akar (ha úgy vesszük a bor is megsavanyodik a hűvös pincében, csak idő kérdése) és ezzel szerintem itt is a válasz :) több időre van szükség, előbb-utóbb ecet lesz belőle.
      A tájékoztatás miatt ajánlott valami időt megjelölni, de én úgy szoktam: elkészítem, majd hagyom végbe menni a folyamatot, közben készítem a következőt. Amikor már tiszta ecet íz, nem alkoholos, akkor fogyasztható. A keletkezett ecetágyat át lehet tenni a frissebbre, meggyorsítja a folyamatot.
      Az első hosszabb idő. Elsőre bonyolultnak tűnhet, de ha jelen vagyunk "neki" "szemmel tartjuk" akkor pontosan érezzük, tudjuk mikor kell tennünk, mikor jó.

      Örömmel együtt készítem Veled, kérdezz bármikor, akár levélben :)"

      Törlés