2014. február 8., szombat

Vizes zsömle



Vizes zsömle, "kitudja meddig lesz áramszünet" idején :)
Egyszerű vizes zsömlét dagasztottam be.




 A dagasztás közben derült ki, hogy nincs áram. 
A szomszéd utcában dolgozott az áramszolgáltató, így egy rövid kérdést intéztem hozzájuk :)
 "mikor kapcsolják vissza?"
"Hamarosan, de pontosan nem tudják...."-válaszolták.
Nos nekem el kellett menni itthonról és azt is tudtam mikor. 
Azt is tudtam, hogy ha nem tudom addig megsütni, akkor a Férjemre kell hagyni a sütést.
Azt is tudtam, hogy túl összetett dolgot nem akarok rá bízni, mert hisz van más dolga is. 
A sütés is nagy segítség lesz.




Gyors mérlegelés után, úgy döntöttem formába teszem a zsömléket,
 akkor nagyobb esélyem lesz rá, hogy nem fognak elmászni a tepsin.
(Ha megformázom és tepsire rakom, ha megkel és nem lesz még áram, akkor szétterül.)
Így kerültek hőálló tálkákba, de a muffinsütő tepsi is megtette volna.
A lényeg, hogy alaposan ki legyen kenve és szórva hogy ne ragadjon bele, 
esetleg papírkapszli is jó lett volna.




Máskor is fogom így sütni, mert helyes, hangulatos volt ez a nem megszokott zsömleforma :) 
Sőt annak meg kifejezetten ajánlom, akinek még nincs gyakorlata a zsömleformázásban vagy izgul, 
hogy a kelés során is szép formája maradjon.




Vizes zsömle
(nagymama finomlisztet használtam)

Hozzávalók

1. 
150 g víz
100 g finomliszt
20 g friss élesztő
1 mk nádcukor
2.
400 g finomliszt
1 tk (púpos) só
150 g víz
3 ek olaj
---
munkafelületre 2 mk olaj

Végig kézzel dolgoztam, gép nélkül.
Az élesztőt megfuttattam: összekevertem a vizet és lisztet, cukrot, élesztőt.(20 perc)
Hozzáadtam minden mást és  rugalmas tésztát gyúrtam. 
20 percet letakarva pihentettem, majd olajos munkalapon átdolgoztam. 
Újabb 20 percet pihentettem, majd olajos munkalapon 
(ez a konyhapult, semmi cicó :) újra átgyúrtam a tésztát.
Letakartam és hagytam hogy kissé megemelkedjen a tészta.
 Nem vártam meg hogy duplájára keljen, éppen csak láttam, hogy jó irányba megy. (Kb. 1/3-ával nőtt.)
A sütőformákat kikentem és beszórtam búzadarával 
(rétesliszttel is lehetett volna, illetve tehetünk papírkapszlit is). 
A tésztát 8 egyenlő részre osztottam és egyszerűen gombóccá alakítottam.
A formákba raktam.
Beraktam a nem előmelegített sütőbe. 
Beöntöttem 1 dl-nyi vizet, hogy párás legyen a levegő, ne cserepesedjen meg a tészta.
Itt hagytam, a többit a Férjemre bízva... kértem, hogy hagyja duplájára kelni. 
Megkelt még egy picit jobban is, mint duplája, de a forma szépen megtartotta.
Amikor áram lett, akkor csak bekapcsolta a Férjem a sütőt (200 fokra) és az órát 25 percre állította.
 Mikorra a sütő felforrósodott a zsömlécskék megsültek.
A sütőből kivéve, hideg vízzel lekente a tetejüket, majd a sütőformából egy kés segítségével kiemelte.
 Rácson hagyta kihűlni.


 


- A hideg sütőben való sütés indításról, már sokszor írtam :)
Előző kenyér és péksütemény jegyzeteknél elérhetők.
- A jó élesztő a siker kulcsa lehet. Törekedjünk minél frissebbet vásárolni.
(Általában Budafokit vásárolok, (nagy forgalmú helyen) vagy Alnatura/dm szárított élesztőt.)
- A helyiség hőmérséklete jelentősen befolyásolhatja a "kelési időt". 
Melegben gyorsabban kel, nálunk 20 foknál nincs több a konyhában (télen, nyáron 24 fok).
- Amennyiben formában sütjük, akkor alaposan kenjük ki és szórjuk ki liszttel.
- Kezdő "zsömlesütő Csillagoknak" jó móka lehet formában sütni :)
 nem kell izgulni a "megtartja-e a formáját", "mi lesz ha elterül", "megkel-e eléggé" stb. kérdéseken....




2. bejegyzés
A Családom kérésére, ma is vizes zsömle készült.




Annyi a különbség, hogy volt áram :) nem kellett kiadni a kezemből, 
így a klasszikus formában készült.
A zsömléket gömbölyítettem, majd sütőpapírral borított tepsire ültettem.
A nem előmelegített sütőben hagytam, hogy 2/3-al nagyobbra keljen. 
Ekkor a sütőt 200 fokra (légkeverés) kapcsoltam és 25 perc alatt készre sütöttem.
 
 
 





8 megjegyzés:

  1. máris itt az újabb remekmű... nagyszerű ötlet, gyönyörű végeredmény! A lelkes és szorgalmas kuktának is gratulálok, ügyesen fejezte be az alkotást! :))))

    lillácska

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen a receptet! :) Remélem, nekem is sikerül ilyen szépre és jóra sütni! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erzsébet,
      sikerült! aminek nagyon örülök.
      Köszönöm szépen a fb. a visszajelzést.
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  3. A recept saját célra szerettem volna elmenteni, sajnos ez a funkció le lett tiltva.

    VálaszTörlés
  4. Regénynek rövid, receptnek hosszú

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jutka 🌸
      Érdemes ilyen esetben a bevezetőt átugrani, és rögtön a receptre tekerni...
      Sajnálom!

      Törlés