Follow by Email

2014. május 18., vasárnap

"Fonottkák" joghurtos péksütemény



Kedves Barátoktól tanulgatok egy péksütemény formázási módot.
Még nem kész, még van mit gyakorolni, még rá kell éreznem az utolsó mozdulatra.
A tészta amit hozzá képzeltem, nos az már kész, elégedett vagyok vele, roppant finom ízű.
Pont megfelelő bármilyen fonással készült péksüteményhez, de akár zsömle is lehet belőle.
Tartalmasabb ízű, mint a vizes zsömle, de nem "kalács".
Tekintettel, hogy többször sütöttem az elmúlt hetekben, így a tésztát jegyzem.


 



Az ilyen-olyan fonásokkal Édesanyámra emlékezem, 
hisz Ő nagyon sokszor készített nekem hasonlókat, igaz édes kalácstésztából.
Édesdrágámat, mikor kérdeztem, mit készít, azt mondta: "majd lesz belőle valami"....
Hát nekem most ez lett belőle :)




Fonottkák

Hozzávalók

1.
200 g víz
10 g friss élesztő
150 g finomliszt (aranykalász)

2.
50 g víz
150 g joghurt
10 g friss élesztő
1 tk méz (vagy cukor)
20 g lágy vaj vagy olvasztott
300 g finomliszt
150 g rétesliszt
2 tk só

+
1 ek olaj

tetejére
mák, szezámmag, zabpehely


- Összekevertem a 150 g lisztet, vizet, élesztőt, leborítottam egy tányérral.
Napos helyre tettem és így hagytam vagy 2 órát.
 (Az egyéb tevékenységeim közepette ekkor jutottam hozzá újra, 
de nem fontos ennyi ideig hagyni, elég lehet ha felfuttatjuk az élesztőt.)
- Hozzáadtam a többi hozzávalót (kivétel liszt és só) elkevertem, majd a lisztet és sót, 
végül homogénné kevertem az egészet.
(Lehet kézzel és egyszerű keverőgéppel.)
A víz kevéssel lehet több vagy kevesebb, vagy akár a liszt.  
Letakartam a tálat, vártam 10 percet.
- A munkafelületre olajat csorgattam, ráborítottam a tésztát és
 alaposan átgyúrtam, átdolgoztam, kidagasztottam.
- Letakartam a tállal, majd 15 perc múlva, immár szerényebben, újra átdolgoztam a tésztát.
- Ráborítottam a tálat és hagytam 40 percet pihenni.
(Kb 20 fokos hőmérséklet van a konyhában, ez idő alatt nem egészen duplájára kelt.)
- Pici olajat csorgattam a tésztára, rásimogattam, kissé ellapítottam, majd 8 felé vágtam.
Egyenként hosszú rudakká sodortam és ahogy eszembe jutott összefontam.
Sütőpapírral fedett tepsire raktam.
Letakartam egy nedves konyharuhával és megvártam, míg duplájára kel.
- Lepermeteztem kevéske vízzel és megszórtam a magokkal.
- Betettem a hideg, nem előmelegített! sütőbe.
Bekapcsoltam a sütőt 200 fokra és kb. 1 dl vizet tettem a sütő aljába.
25 percet adtam neki, ekkor a hangja kopogtatásra már kongó volt. 
(Süssük a tapasztalataink szerint, minden sütő más, az idő csak iránymutató.)









Törve és vágva :)




4 megjegyzés:

  1. Ágnes bármit készítesz csodálatos!!!! És milyen finom lehet!!!! Hát egy kicsit macerás de megpróbálom egyszerűbben!!! :) :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia "mellissina2" í3
      Igen persze lehet egyszerűbben, a tésztája nagyon jó, könnyű :)

      Törlés
  2. Nagyon kívánatos mindegyik! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága "marisz57" <3

      Nagyon szépen köszönöm.

      Törlés