2014. július 11., péntek

Házi krémdezodor





Tudjuk, hogy az izzadás élettani mechanizmus, a testhőmérséklet szabályozás természetes folyamata.
Ezért kiegyensúlyozott életvitelnél, normális esetben nem kell ezt gátolni.
Ugyanakkor előfordulnak olyan helyzetek, amikor fokozottá válik a verejtékezés. 
A kiválasztáskor még szagtalan "váladék"  a bőrön lévő baktériumoktól, gombáktól 
jellegzetes szagúvá válik. Nos, ez már kellemetlen...




Szerencsés vagyok, ritkán tudnak megizzasztani...:) :) 
Tudatos életvitelemnek köszönhetően  -nem dohányzom, szinte nem fogyasztok alkoholt, 
23 éve vegetáriánus vagyok, ezen belül is táplálékom több mint fele nyers élő növények, 
rendszeresen böjtölök és napi szinten mozgok, sportolok-  nem vagyok azaz "izzadós" fajta,
 nem is voltam, így a hagyományos dezodorok sem kerültek a kosaramba.
Az 1990-es évek elején ismertem meg a Dr Hauschka termékcsaládot
így amikor megjelent Magyarországon a "gyógyító, kényeztető" dezodorjuk,
hát megajándékoztam vele magam. 
Több évig eltart nekem, hisz nem is használom napi szinten.
Elégedett voltam, nem is izgatott a téma, mígnem kedves Barátnőm  -tudva hogy készítek házi, 
natúr kozmetikumokat-  nekem szegezte a kérdést: 
mit használjon a bolti alumínium tartalmú dezodorok helyett?
Mióta tudja, hogy az alumínium-klorid-hidroxid  -ami a legtöbb izzadásgátló alapösszetevője-  nem biztos, hogy jó az embernek, hát azóta nem akar ilyet használni.
Mit tehet ilyenkor az ember, ha kapásból nincs válasza  -bár az említett márkát ajánlottam,
 meg a dm Alverde termékcsaládját-  hát elkezdtem keresgélni recept után.
Találtam is, pl. ezt.


 


Persze a következő lépés, hogy megpróbáltam lecsupaszítani:
mi az ami feltétlenül kell és mit lehet elhagyni.
A szódabikarbóna kell, egyértelmű, a kókuszvaj is, meg az egyik keményítő. 
Az étkezési keményítő gabonából készül, az Arrowroot por, a nyílgyökér nevű növényből.
Hát persze, hogy a könnyebben elérhető étkezési keményítőt választottam. 
(Az Arrowroot, azaz nyílgyökérpor, szintén növényi keményítő, akkor válasszuk,
 ha gondunk van a többnyire kukoricából készült keményítővel. Reformboltokban beszerezhető.)
Illóolajat nem tettem bele, hisz az illóolajok nagyon tömény anyagok, allergizálhatnak, 
de aki biztos benne, hogy őt nem irritálják, vagy erősebb illatot szeretne, az tegyen bele nyugodtan.
Ez esetben jó választás lehet a nyugtató levendula, citromfű, a nőies ylang-ylang, naracs, grapefruit, férfiaknak a cédrus vagy zsálya, a teafa. 
Amennyiben teszünk bele illóolajat, akkor is csak 2-3 cseppet, hisz újra mondom, 
nagyon tömény kincsek a tiszta illóolajok és persze csakis természetes 100%-os tisztaságút.
(Ha teszünk bele, akkor keverjük a kókuszvajhoz.)
 Így a következő lett az én alapváltozatom.


 


Kókuszvajas krémdezodor

Hozzávalók

1/3 csésze szódabikarbóna
1/3 csésze étkezési keményítő 
1/3 csésze kókuszvaj


A kókuszvajat hagytam, hogy a Nap melegétől megolvadjon.
A szódabikarbónát elkevertem az étkezési keményítővel. 
A megolvadt kókuszvajba habverővel belekevertem a porokat.
 Amennyire lehetett felhabosítottam, nekem így tetszik.
Tisztára mosott  -szükség szerint kifőzött-  tégelyekbe osztottam és hűtőben kihűtöttem.

A felvitele roppant egyszerű: babnyi mennyiséget  -szükség szerint többet-  
vegyünk a tégelyből és kenjük a hónaljunkra. 
Nem kell masszírozni, csak simítsuk el egy mozdulattal és kész.
A tapasztalatom, hogy fürdés után a még nedves bőrre sokkal egyszerűbb és kellemesebb.


 


Megjegyzés
- Ez a krémdezodor nem gátolja az izzadást, nem is lehet az a cél,
csak "megköti" a kellemetlen szagokat.
- A szódabikarbónát javasolt gyógyszertárban vagy vegyszerboltban, zöldboltban vásárolni, 
persze a bolti is jó. Ha lehetőségünk van rá, akkor a legfinomabb textúrájút válasszuk.
- Amennyiben megengedhetjük magunknak, válasszunk hidegen sajtolt kókuszvajat, 
de a finomított is jótékony hatású.
- A kókuszvajat felcserélhetjük más olajra (barackmag, szőlőmag, olíva) vagy vajra 
(shea, mangó, esetleg pálma), de a kókusz tökéletes választás. 
Antibakteriális, tiszta illatú, állagát tekintve is telitalálat.
- A dezodorunk kellemes, kenhető állagú szobahőmérsékleten. 
Emlékezzünk, a kókuszvaj olvadási pontja 24 fok. 
Most nyáron ha nagyon meleg van a fürdőszobában, akkor betehetjük a hűtőbe, 
csak zuhanyozás előtt ne felejtsük kivenni. 
Ugyanezért utazáskor gondoljunk rá, alaposan csomagoljuk be, védjük a túlolvadástól.
Esetleg kevéske méhviaszt olvaszthatunk bele.
-  A szódabikarbóna kiválthat enyhe viszketést, ez idővel elmúlhat, változhat. 
Ha számunkra megnyugtatóbb, akkor csökkentsük a szódabikarbóna mennyiségét,
 szükség szerint növeljük a keményítőt, illetve a kókuszvaj arányát.
 - Extra kényeztető tipp :)
A kókuszvajba illatos levendulát maceráltam, azaz beleraktam a levendulát és
 pár napig hagytam, hogy a hatóanyagok kioldódjanak.
 A levendula jótékony hatása mellett, kellemes levendulaillat a mellékhatás :)
A virágok kókuszvajban macerálásáról részletes útmutatót itt találsz :)
Ne zavarjon, hogy körömvirágról van szó, egyszerűen cseréld levendulára. 
Mellesleg a krémdezodor körömvirággal, hm. remek ötlet....





Nagyon jó, egyszerű, könnyen elkészíthető, nem igényel előképzettséget :),
olcsó és nagyon kellemes :)
Több hónapja használjuk. Két fürdés között, nem kell ismételni a felvitelét.

Változtass kedved szerint a recepten, pl. próbáld ki shea vajjal.
Szerezz saját tapasztalatot és élvezd a "szabadságot".
testhőmérséklet szabályozásának természetes eszköze

Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/endokrin/2654/fokozott-izzadas-okai

18 megjegyzés:

  1. Délelőtt, míg Bori vágott, ragasztott, a szappan- és krém-receptjeimet rendezgettem, azon gondolkodtam, vajon tudnék-e valamiféle barátságos dezodort alkotni. Hétfőn szerzek szódabikarbónát, és kipróbálom macerált körömvirággal.
    Köszönöm Neked! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csipkerózsa <3
      Á, értem már :) akkor Te "sürgettél", hogy írjam már meg(?).... :)
      Szóval, nagyon örülök, az a körömvirágos is remek lesz, biztos vagyok benne.
      (Nálam is elkészül majd.)
      Mit csinált Bori?

      Törlés
    2. Színes papírból gyönyörű szíveket vágott ki, és felragasztotta egy papírra. Meghívó lesz belőle Apának egy közös kirándulásra. <3

      Törlés
    3. Hűha :) nagyon nőies dolog :)

      Törlés
  2. Kedves Mági! Ez is tökéletes ötlet és tökéletes , egyszerű recept. Pont ma jött meg a csomag a zöldbolt, hu-ból. Több mindent rendeltem, tehát alapanyag van, szándék is van, csak az idő...de az is lesz és megcsinálom. Az eredményről írok majd.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csokoládé Kreatívan <3
      :) de jó!!! mennyi csodás alkotás születik általad!
      Lesz idő, mert nem igényel sokat :)

      Törlés
  3. Biztosan én is ki fogom prbálni, mert valóóban nagyon egxszerű és az illóolajok is varálhatók. Már én is ilyet használok 2 hónapja, csak ezt nem házilag állitottam elő, hanem egy családi manufaktúrától vettem, és nagyon elégedett vagyok. n azt tapasztaltam, hogy egy kicsi időnek el kellett telni, amig a bőröm hozzászokott, hogy nem a hagyományos dezodorokat kapja, de hamr megtörtént ez a folyamat, és nagyon megszerettem. Most levendula-teafa olajasat használok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Margó <3
      igen, igen kell idő az átálláshoz, köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmet.

      Törlés
  4. Növényi gliecerines golyós dezodoros recepted van?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Eszter <3
      Nincs, szeretnél?

      Törlés
    2. Eszter <3
      nem felejtem, addig is :) Lukrécia megbízható forrás :) itt találod az Ő leírását:
      http://lukreciakencei.hu/recept/testapolas/dezodorok/golyos-dezodor-hazilag
      Üdv,
      Mági

      Törlés
  5. kipróbálnád gyömbérrel? :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szai N.D. <3
      Milyen gyömbérrel, azaz milyen formában :) ?

      Törlés
  6. hűűű... nagyon izgalmas ez az újabb Mági-recept: természetes, egyszerű, gyors, hatásos... és nagyon fotogén is:)))... még ma elkészítem...:))))
    lillácska

    VálaszTörlés
  7. hát nem is tudom, lereszelve, talán.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. N.D. <3
      Amennyiben friss gyömbérrel akarod (?) akkor egy módon próbálnám: a folyékony kókuszvajba reszelném és benne tartanám (macerálnám) 1-2 napig, majd leszűrném és úgy használnám fel a kókuszvajat. Esetleg őrölt gyömbér?
      Miért szeretnéd a gyömbért?

      Törlés