2014. november 10., hétfő

Csalánkrém házilag



Ez egy nagyon-nagyon sokoldalúan használható krém, 
ugyanakkor nem igényel az elkészítése "előképzettséget"  és bevásárlólistát sem kell hozzá írni.
Három összetevő: csalán, extra szűz olívaolaj, méhviasz.
A méhviaszt   -ha lehetséges-   vásároljuk méhésztől, 
extra szűz olívaolaj   -ha még nincs otthon-  szinte már minden élelmiszer boltban kapható.
(Az olívaolajat felcserélhetjük más hidegen sajtolt olajra: szőlőmag, mandula, ricinus, stb.)
A csalán lehet friss   (a csodás időnek köszönhetően, még most is található a kertekben, határban, erdőszéleken), de tökéletesen megfelel amit már megszárítottunk magunknak, 
vagy a  herbáriában (gyógyszertárban, drogériában,...) kapható szárított.




A krémem tegnap készült, de 2 hónapos előkészület előzte meg.
Szeptember elején szedtem a kertben friss csalánt. 
Szétterítettem terítőn, részben hogy a bogárkák eltudjanak menni, részben, 
hogy kissé veszítsen nedvességtartalmából.
Tessék-lássék módon összeaprítottam, csak annyira hogy könnyebben bánjak vele.
Bő szájú üvegbe pakoltam és felöntöttem az extra szűz olívaolajjal. 
(Egy adag növényt, dupla adag olajjal.)
Arra legyen figyelmünk, hogy az olaj bőségesen ellepje a növényünket 
(később is tartsuk szemmel, hisz élő növényről van szó, 
a levegővel érintkezve könnyen megromolhat).
Az üveg tetejét lekötöttem egy darabka vászonnal (géz is jó, vagy papír, stb.). 
A vászon engedi az üvegből a nedvességet kipárologni.

Teltek a napok, mindennap megnéztem és egy fakanállal megnyomkodtam a növényt az olajban.
A csalán macerátumot ezt követően leszűrtem. Sötét üvegben tároltam és tárolom.

Amennyiben szárított növényből készítjük, akkor is ugyanez a menet, 
logikusan nem kell szétteríteni, meg összevágni és egykönnyen megromlani sem fog. 
Tehát "kezdők"-nek biztosabb megoldás.

A hideg eljáráson kívül más módja is van a kivonat készítésnek.
A gyógynövénykivonat készítésének leggyorsabb módja, 
ha a növényt forró olajba/zsírba/vajba tesszük.
Lefedjük és így hagyjuk pár órán át (akár egy éjszaka), majd felfőzzük lassú tűzön 1 órán át.
Szintén gyors, de az előbbitől kíméletesebb megoldás, 
ha gőzre helyezünk egy edényt (ha lehet hőálló üveget), 
ebbe rakjuk a növényeket, rá az olajat és az egészet 2-3 órán át melegen tartjuk.
Személy szerint a hosszabb, hideg eljárást jobban preferálom, 
ez utóbbiak mellett csak igen "sürgős" esetben döntök.

Nos közben eltelt 2 hónap, bár nem kellet volna ennyi hozzá, de hát így jött ki a lépés,
 most került sor az elkészítésére. 
(Igaz közben használtam már belőle, készült samponszappan 
és körömvirágolajjal meg propolisztinktúrával is kombináltam.)




Csalánkrém házilag

Hozzávalók
 80 g csalánnal macerált extra szűz olívaolaj
12 g  termelői méhviasz

Szükségünk van még egy lábosra meg egy kisebbre, ami illeszkedik rá.

A nagyobb lábosba vizet forraltam,
 a kisebbe pedig beletettem a lereszelt méhviaszt és a fele olajat.
Hagytam, hogy a gőz fölött szépen egyé olvadjon az olaj és a méhviasz.
Amikor ez megtörtént, a tüzet elzártam, a többi olajat pedig pár cseppenként hozzáadtam.
Az összeolvadt méhviaszt és csalános olívaolajat  -időnként-  kevergetve
 hagytam langyosra hűlni.
Végül egészen laza krémmé kevertem és tégelyekbe osztottam.

(Van egy kicsike habverőm, botmixer tartozéka volt, ezt használom ilyen célra. 
Helyette használhatunk más habverőt, akár botmixert vagy fakanalat.
Arra gondoljunk, hogy ez egy kicsike adag   -persze készíthetünk egyszerre többet- 
és arra is gondoljunk, hogy a méhviasz ragaszkodó anyag...:) 
nem könnyen távolítható el az eszközökről. 
Ez utóbbi forró vizes lemosással mégis lehetséges :).

Nem szükséges hideg helyen tárolni, nem romlik meg.

Nos nézzük a sokoldalúságát :), mire jó?
A csalán (Urtica dioica) sok mindenre jó, részletesen írtam róla régebben, itt:

 Egy mondatban összefoglalva: a csalán kiváló vértisztító és egyben vérképző gyógynövényünk.

A krém segítség lehet:
- a visszeres láb ápolásában.
- Érszűkület esetén, ajánlott gyökeret is beletenni.
- Izomgörcs,
- tyúkszem,
- fájdalmas "csontok", ízületek esetén.
- Ekcéma és problémás bőr esetén.

Miért kell bele méhviasz?
A méhviasztól lesz az olaj, krém :)
Nem mellesleg, a méhviasznak kiváló bőrnyugtató, gyulladáscsökkentő, baktériumölő hatása van.
Serkenti a vérkeringést, megnyugtatja, védelmezi, puhává teszi a bőrt.
Javítja a sejtek regenerálódását.
Nem tömíti el a pórusokat.

Készíthetünk csalános krémet másképpen, pl. ha nem akarunk méhviaszt vásárolni.
Egyszerűen disznózsírban, vagy tisztított vajban, vagy akár kókuszvajban
 macerálhatjuk a gyógynövényt.
(Macerálás = szilárd anyagot, folyékony anyagban tartunk/puhítunk/áztatunk, 
hogy hatóanyagai kioldódjanak.)

A csalános olaj   -a fejbőrbe masszírozva-  serkenti a haj növekedését, 
megerősíti a hajgyökereket
(de erre jó a friss csalánfőzet és a csalántinktúra is).


Mielőtt nekikezdünk a gyógyhatású krémünk elkészítésének (bárminek), 
teremtsük meg a békénket, legyen bennünk öröm és alázat.
Ne feledjük, bármit is csinálunk, mindig tudjuk mit csinálunk. 
Legyünk tudatosak, jelen a pillanatnak, jelen a pillanatban.
A csalánkrém nem helyettesíti az orvost, 
ha problémánk van keressünk hozzáértő szakembert.



Felhasznált irodalom:
Lajos Atya morzsái
Maria Treben Egészség Isten patikájából
Gyógyfüveskönyv
Jegyzetek








8 megjegyzés:

  1. Hogy találtad ki, hogy pont erre van szükségem? :)Karácsonyig elkészülhet, ha szárított csalánból készítem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. N.D. <3
      Kitalálásban jó vagyok :) :) :)
      Igen :) készítsd melegen a kivonatot.
      Írj levelet, ha konzultálni akarsz :)

      Törlés
  2. :-) Éppen ma akadt a kezembe a macerált csalánolajam. És az ekcémám is makacsul ragaszkodik mostanában hozzám. Igazi mágus vagy, Drága Mági! Köszönöm!

    VálaszTörlés
  3. Nem pólus az, hanem pórus. Pólusa a mágnesnek van, a bőrnek pedig pórusai. Kár lenne, ha egy ilyen aprónak tűnő, de értelemzavaró hiba elbizonytalanítaná az olvasót a szakértelemmel kapcsolatban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen <3
      Bizony így igaz, köszönöm hogy felhívta a figyelmem az elírásra.

      Törlés
  4. Szia Mági!
    Amennyiben kókuszvajjal készíteném ugyanaz a recept? Ugyanannyi olaj kell? Próbáltad már úgy is? Lesz olyan krémes állaga, mint viasszal?
    Köszi!
    Kavics <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kavics

      Nagyon jó krémesre lehet keverni, igen keverem az olajat csak "szilárd" vajakkal.
      A fele-fele arányból indulj ki és ez vagy az hozzáadásával érd el a számodra kívánatos állagot.
      Csalánt (más gyógynövényt) tudsz macerálni olajban és kókuszvajban is, vagy mindkettőben.
      Üdv,
      mági

      Törlés