2015. január 27., kedd

Ravioli turbolyás túrókrémmel töltve. A házi tésztakészítés fortélyai.




Nem gyakran készítek hasonló töltött tésztákat, hisz valljuk be nem 10 perces munka.
S pont azért, mert nem gyakorta készül, kisebb a rutinom, van még mit javítani, 
a tészta lehetne picit vékonyabb. 
Persze most is lehetett volna, ha tésztanyújtógéppel nyújtom, de nem ám....
A fejembe vettem, hogy úgy készítem, hogy bárki megcsinálhassa, ne legyen az a kifogás, 
hogy "nincs gépem". Meg más okom is volt: gyakorolni akartam.
Így a tésztanyújtógép helyett, a nyújtófát vettem elő.
Bevallom jól megdolgoztatott,
de sebaj a karizmaim erősítése erre a napra letudva :)


 


A nyújtás egész ideje alatt Édesanyám járt az eszemben: hogy csinálta?
Hogy csinálta? Hetente sok kiló tésztát készített megrendelésre másoknak.
Mindent kézzel: a csigát, az eperlevelet, a kiskockát, vékonymetéltet, a levesbe.
A szélesmetéltet, a nagykockát, tarhonyát, másodiknak.
Ma is előttem van, ahogy a nyújtófára feltekerte, majd sodorta a kezeivel, 
oda-vissza, oda-vissza mozgatta a kezeit, a tészta pedig engedelmeskedett.
Emlékszem kislányként ültem az asztal mellett és néztem, ámulattal bámultam, ahogy
dolgos, erős kezei rásimultak a nyújtófára feltekert tésztára. 
Már azt sem értettem, hogy lesz tökéletesen kerek, meg azt sem hogy lesz, 
mind egyforma vastagságú...Nem csak az egy "lepedő" mindenhol egyenletes, 
hanem hogy a következő ív (hatalmas kerek lepedő :) is ugyanolyan.
Olyan gyorsan jártak a kezei ide-oda, hogy a szememmel követni alig bírtam.
Később megpróbáltam én is, de nem ment. Ma sem megy. 


 


Ravioli turbolyás túrókrémmel

Hozzávalók

tészta
 400 g finomliszt
2 db tojás
1 db tojássárgája 
70 g víz (+/-)
1 ek olaj
1 mokkáskanál só

töltelék
250 g túró
1 cs zamatos turbolya
1 cs petrezselyem
3 gerezd fokhagyma
1,5 dl habtejszín

tálaláshoz
laskagomba (1/2 kg)
vaj
frissen őrölt bors
+
olvasztott vaj (erre szedtem a kifőtt tésztát)


A tésztagyúrással ajánlott kezdeni, amíg pihen a tészta, minden mást előtudunk készíteni.

- A lisztet tálba szitáltam, a közepébe mélyedést nyomtam. 
Hozzáadtam a már előkészített tojásokat, a tojássárgáját, az olívaolajat, a vizet és a sót.
Jól eldolgoztam, majd összegyúrtam a tésztát.
Munkalapra tettem, majd addig gyúrtam, még szép selymes, nem ragadós, 
hólyagos lett. Letakartam a tálal és hagytam pihenni (min 30 perc, de bőven lehet több).

- A túrót összetörtem, lazítottam a tejszínnel, majd hozzáadtam a lereszelt fokhagymát, 
az apróra vágott zöldfűszereket, sóztam.

- A gombát tisztítottam, daraboltam.
Vajat megolvasztottam, majd rádobtam a gombát, kissé megpirítottam, sóztam
és tekertem rá gondolatnyi borsot.

- A tésztát két egyforma nagyságú és vastagságú lappá nyújtottam. 
Az egyik oldalát képzeletben kis négyzetekre osztottam és 
mindegyik közepére tettem a fűszeres túróból.
A töltelék körül szabadon maradt részeket megkentem a félretett tojásfehérjével.
Lefedtem a másik lappal és jól lenyomkodtam a töltelék körül az ujjaimmal.
Derelyevágóval   körbevágtam a "négyzeteket".


...változott a fény...


Forró, sós vízben egyszerre 3-4 darabot, 3-4 percig főztem.
Szűrőkanállal kiemeltem, majd az olvasztott vajra (serpenyőbe) átrakosgattam.

Forrón tálaltam.
Nagyon finom, tartalmas, mindenképpen érdemes rá időt szentelni.
(Pár darabba házi, bükkfán füstölt kolbászt is csempésztem.)


...Zamatos turbolya és petrezselyem...


Megjegyzés
Kellhet még hozzá víz/liszt, hisz van kisebb tojás, meg nagyobb tojás.
(Van karotinnal "narancssárgított" tojás, meg szabadon élő tyúk tojása.
Az utóbbi inkább zöldes sárgás vagy fakósárga. 
A természetes táplálékon élő, kapirgáló, zöldet csipegető tyúk tojása sosem narancssárga!)




A házi tésztakészítés fortélyai, ahogy Édesanyámtól tanultam <3

- Tésztát akkor készítünk, amikor sok a tojás és van időnk "megengedi a kinti munka". 
Tehát többnyire előre készítették és megszárították.
Édesanyám papírral (vékony géppapír, gépeléshez használatos) kibélelt papírdobozokban
 (boltos kapcsolat) tárolta a megszáradt tésztát.
Szárazon, száraz, hűvös helyen, fénytől védve.

- A jó tésztához nem kell más, csak liszt és tojás.
10 dkg liszt és 1 db tojás.
Levestésztának.
Második fogásnak jobb, ha  1-1 tojás helyett vizet teszünk.
(Nem kell hozzá olaj (nem is nagyon volt...zsír volt) és só sem. A sótól "elszürkül".
(Olajat az olasz típusú tésztákhoz adok, sót pedig akkor, ha frissen megfőzöm.
Én. Ő nem főzött olasz típusú tésztát...)

1) Liszt
Jó minőségű liszt  :)
Mindig malomból vásárolta. 
"Megvizsgálta"  egy marékkal kivitt a szabadba és ott a természetes fényen 
az ujjai között morzsolgatta, megszagolta, megkóstolta...
Ha tetszett megvette. Minimum egy zsákkal.
Hát, ma már nem így megy, de törekedjünk...
Mindig átszitálta a lisztet, a szitálással tisztítjuk és lazítjuk.
(Mennyire vágyom a szitáira, amik kitudja hová lettek....)
2) Tojás
Friss tojás. Nos, nem is lehetett más, hisz saját tyúkjaink voltak. 
A tyúkok nagy becsben tartott állatok, különleges bánásmód járt nekik.
Hm. eszembe jutott, hogy a pl. "talált" tojást Édesanyám megfőzte, nem nekünk, 
hanem a tyúkoknak (meg a csibéknek), lereszelte és összekeverte a darával.
Talált tojás: előfordult, hogy egyes tyúkok nem a helyükre tojtak, 
hanem kerestek maguknak jobbat :) a szénakazalban, szalmakazalban. 
Imádtam megtalálni :)
Most nincsenek saját tyúkjaim :( de van megbízható ismerősöm.
Tőle veszem vagy cserélek kézműves szappanra/gyógykrémre.
3) Összeállítás
Amikor összegyúrtuk a tésztát, alaposan ki kell dolgozni. 
Ez bizony sok percet igénybe vehet, a rendszeres gyúrás megedzi a karokat.
Mindig legyen elég időnk a pihentetésre, ekkor "érik" a tészta.
Általában este gyúrta be, majd másnap dolgozta fel.
 <3 Hála 









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése