2015. április 3., péntek

Brokkoli-burgonya gratin medvehagymával fűszerezve




"A brokkoli a zöldségek királyi családjába tartozik." 
A keresztes virágúakhoz tartozó brasicca-család tagja.
Rákellenes hatású (izotiocianát). 
A benne található flavonoidok csökkentik a szív-, és érrendszeri betegségek előfordulását, 
illetve a vérnyomást. 
Gyulladásgátló és antioxidáns (indol-3 karbinol) alkotóelemeket tartalmaz, 
serkenti az immunrendszert, látásjavító (karotinoidok: lutein, zeaxantin).
Gazdag rostokban, vitaminokban (kiemelkedő a C-vitamin - együk nyersen is-  A-vitamin), 
ásványi anyagokban (K, Ca, Mg, P), kevés a szénhidráttartalma.
Aktiválja a szervezet méregtelenítő enzimjeit (szulforafát, fitokemikália).
Szívbarát növény. 
(Idézetek, a "Mit miért együnk" c. könyvből.)

A brokkoli feje  =  virág :) 
viszont ne csak a virágot fogyasszuk el, 
a szárnak és a leveleknek ugyanúgy magas a beltartalmi értéke. 
Amennyiben nem akarjuk a körethez felhasználni, akkor tegyük félre a levesbe, 
illetve a szárát megszoktam tisztítani a szálaktól és elrágcsálom, pont mint a káposzta torzsáját.

A brokkoli virágkorát éli :) de mi nem a fent említett szuper tulajdonságai miatt szeretjük...
hanem azért, mert finom <3


...régebben készült kép...
 
(Itt jegyzem meg, hogy a brokkolicsírában 30x-50x annyi tápanyag-koncentrátum van,
 mint a kifejlett növényben. 
Csíráztassunk magot, szerencsére lehet kapni csíráztatáshoz megfelelő magot, 
gazdaboltban, reformboltban keressük. 
A csíráztatás menetéről itt írtam: 


Bár nálunk, most nincs idénye a brokkolinak, a piacon mégis leltem.
Kiegészítve krumplival, csodás ebéd lett belőle.
Gratiníroztam :) azaz a legegyszerűbb mártással (tej + habtejszín) leöntve "csőben" sütöttem.
(Gratin = csőbensütés :) = tálban sütés =  a zöldséget/húst mártással leöntve/bevonva sütés.
A mártás lehet tojásos, tejfölös, sajtos, tejszínes, tejes...
Az ételnek jót tesz ha minden oldaláról, alulról-felülről-oldalról egyenletesen sül, 
tehát sütőben sül :))



Brokkoli-burgonya gratin

Hozzávalók
60 dkg burgonya
40 dkg brokkoli
15 levél medvehagyma
3 dl tej
3 dl habtejszín
6 dkg teavaj
szerecsendió

+
1 cs mozzarella


A burgonyát megtisztítottam.
A brokkolit mostam és apró rózsákra vágtam, a szárát is vékonyan felaprítottam.
A medvehagymát megmostam, leszárítottam.
Hőálló sütőtálat vékonyan kikentem vajjal.






A burgonyát vékonyra gyalultam, egyenesen a sütőtálba.
A fele mennyiségnél meghintettem sóval.
A brokkoli vékonyra szeletelt szárát rászórtam és a medvehagymát is ráaprítottam
(ollóval könnyű vágni).
Következett a brokkoli virágja :), ezt is rárakosgattam.
Ráreszeltem egy darab szerecsendió, harmadát.
A tejszínt és tejet összekevertem, sóztam és a zöldségekre öntöttem.
A vékonyra gyalult vajszeleteket rárakosgattam.
Betettem a hideg sütőbe és a sütőt bekapcsoltam 200 fokra.
Kb. félóra elteltével ráraktam a szeletekre vágott sajtot.




Figyeljünk, hogy a brokkoli kikandikáló virágja ne égjen/piruljon meg/túl.
(Kb. félidőben egy fakanállal lenyomkodtam.)






2 megjegyzés:

  1. Óóó, ez nagyon finom lehet, és azok a kis csírák gyönyörűek. :)
    Erzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Erzsi í3
      Köszönöm :) mindig kedves szavaid!!!

      Törlés