2015. október 13., kedd

Édes savanyú chiliszósz



Az édes chiliszósz, az ázsiai konyha alap kelléke.


 


Bár nagyon nagy a választék ma már itthon is, de mondanom sem kell,
 hogy számunkra a házi a legjobb.
Csak azt tartalmazza, amit szeretnénk: édes (most cukortól), savanyú (almaecettől),
 csípős (maga a chili, most jalapeno), fűszeres (fokhagyma), csipet sóval.
Nincs benne dúsító/keményítő (nem szükséges), nincs benne mesterséges színezék, 
mesterséges aroma, tartósítószer.


 


Nagyon édes, szirupos, sűrű, darabos. És csípős. Ez volt a célom.






Édes savanyú chiliszósz

Hozzávalók
(bár többet készítettem, 1/2 kg paprikára adom meg az arányokat)

500 g jalapeno
3 duci gerezd fokhagyma
500 g cukor (nádcukor)
500 g - 750 g almaecet (házi)

A jalapeno chiliket megmostam, a vizet leráztam.
Zöld végüket/szárukat levágtam (a csumája, magja és ere maradt). 
Összedaráltam (aprítógépet használtam).
A fokhagymákat tisztítás után hozzádaráltam.
A cukorral összekevertem és lassú tűzön összeforraltam.
Hozzáadtam 2,5 dl almaecetet és tovább forraltam.
Összesen annyi almaecetet adtam hozzá és annyi ideig főztem, 
hogy a számomra áhított sűrűséget elérjem.
Forrón tiszta üvegekbe töltöttem és száraz dunsztban hagytam kihűlni.
A üvegek előkészítéséről és a száraz dunsztról itt írtam:





Megjegyzés
- Készítettem 500 g almaecettel, ekkor nagyon sűrű szinte lekvárszerű a végeredmény.
 Készítettem 750 g almaecettel, ekkor sűrű, de folyósabb az eredmény.
Mindkét esetben kb 1 1/2 óra alatt készültem el.
 Házi saját készítésű almaecetet használtam, ennek a savtartalma 3-5 % közötti.
A bolti almaecet 5 %. 
Amennyiben háztartási ecetsavat használnánk, akkor vízzel hígítsuk!
 *
- Amennyiben nincs jalapeno paprikánk, másból is elkészíthetjük.
Ami csípősségben hasonló és szintén kapható a hazai piacon  -ilyen pl. a Balloon chili-
arra ezek az arányok megfelelők.
Erősebb chili esetén számolni kell azzal, hogy erősebb lesz.
Csinálhatunk chiliszósz úgyis, hogy alapnak édes paprikát veszünk 
és a "pokol erős" chilivel csak ízesítjük.
Kápiát vagy paradicsompaprikát (pritamin) veszünk alapnak és chilit csak annyit adunk hozzá, amivel a csípősségét beállítjuk.
Utóbbi esetben pl. 2-3 Habaneró, vagy 1-2 a Naga chilik (Chocolate Naga) közül, illetve ami nekem volt még az idén Scorpió (Trinidad Moruga Scorpion) vagy Carolina Reaper.
*
- Vigyázzunk a chili nagyon erős. A feldolgozás alatt bőrirritációt okozhat.
Használjunk gumikesztyűt.
Vigyázzunk, hogy közben ne érintsünk kesztyűs kezünkkel sem mást.
Belélegzése izgathatja a nyálkahártyát.
Tartsuk távol kicsi gyermekeinket és a háziállatainkat.
*
- A Chili fajtákról itt tettem említést:

Szintén chili:
Balloon chili:
Habanero:
Chilipehely:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése