2015. október 10., szombat

Jalapeno chili télire tartósítószer nélkül




A jalapeno, chili. A kapszaicin tartalmát, azaz az erősségét mutató Scoville skálán, 
a Jalapeno csípőssége 2500 - 10000 mozog, ezzel a csípős fajták között mozog.
Tehát kellemes.
(Az idén sikerült kóstolnom Carolina Reaper-t, Trinidad Moruga Scorpion-t,
Chocolate habanero-t és a Fiam termesztette Chocolate Naga (Big Bang Naga).
Nos, igaz nagyon finomak, de eszméletlen erősek  -1 millió körül- 
cseppet sem kellemesek...Képek lásd lent.)




Jalapeno (Capsicum annuum)
Nevét a mexikói Veracruz állambeli Xapala városról kapta,
ahol hagyományosan, hatalmas területen termesztik.
(Xapala 1500 m magasságban fekszik, éghajlata meleg és csapadékos.)
A helyi ételek elmaradhatatlan hozzávalója.
Gyakran töltve, vagy töltelékek összetételeként jelenik meg,
illetve a saláták, pikáns szószok alapvető adaléka.
A termés 60 % feldolgozásra kerül, 20 %-át frissen fogyasztják, 20 %-ból készül a híres Chipotle jellegzetes közép-amerikai fűszer. A chipotle fafüstön szárított jalapeno (Capsicum annuum).
(Forrás: Wikipedia)
A zöld Jalapeno-t tekintik jobbnak, értékesebb, a szezon vége felé bepirosodott paprika "gyengébb".
(Nálunk a piacon ahol ráleltem a pirosra, nagyon szépen kellett kérnem, hogy a kedvemért hozzanak zöldet...)
A jalapeno jó forrása a vitaminoknak, C-vitaminnak, a többi paprikától magasabb az E-vitamin,
A-, K-, B6- vitamin tartalma.
Magas az antioxidáns mutatója, a zöldnek magas a klorofil tartalma.




Vásároltam zöldet és pirosat, bőségesen fogyasztottunk belőlük nyersen.
A pirosból édes, savanyú chiliszószt készítettem, meg sós, savanyú krémet és került a savanyúságba.
A zöldet töltöttük sajttal, és kukoricapelyhes panírba burkolva megsütöttük olajban.
Hm. igazi ínyencség.
Enyhén édes (csak a háttérben megbújó íz), sós, ecetes lében tettem el a legtöbb zöldet,
karikára szelve, illetve egészben.
Az egészben elrakottat (ebből van piros is), a későbbiekben sajtkrémmel szeretném tölteni.
Így:




Jalapeno chili télire tartósítószer nélkül

Hozzávalók 
paprika
0,8 liter víz
2 dl ecet 10 %-os
1,5 ek só
2 ek cukor
késhegynyi borkén
késhegynyi borkősav
fűszerek: ízlés szerint (most csak egész bors)

A paprikákat alaposan megmostam, szeleteltem, illetve a szárukat levágtam.
Tisztára mosott, előkészített üvegbe rendeztem.
A felöntőlevet elkészítettem (hidegen).
A paprikákra öntöttem.
A felszeletelteket 24 óra múlva lezártam: celofánt borítottam az üvegre, majd a kupakot rászorítottam. Feliratoztam és a kamrába került.
Az egészben elrakottak csak 1 hét elteltével kerültek lefedésre.
Ez idő alatt a paprikák megszívták magukat lével, amit folyamatosan után töltöttem.
Végül ezeket is celofánnal borítottam, lezártam a tetővel, feliratoztam és ment a többi mellé.




Megjegyzés
- A szükséges lé mennyiségét úgy mérem ki, hogy a paprikával töltött üvegekbe vizet töltök. 
Ezeket átöntöm a mérőedénybe, ez lesz majd az alap. Ehhez adom a többi hozzávalót. 
Pont annyival lesz a lé több, amennyi szükség lesz a feltöltögetéshez.
- A befőzés alapszabályairól itt írtam:






Fotók


...Carolina Reaper...

...a Trinidad Moruga Scorpion...

...Chocolate habanero...


...2. éves :) 18-20 fokon teleltettük...


...Chocolate Naga (Big Bang Naga)...


...Édes savanyú chiliszósz...

...Sós, savanyú chilikrém...

...Sajttal töltött, kukoricapelyhes panírba forgatott, sült Jalapeno. A fotót a Férjem készítette :)...


...a szeletelt Jalapeno...







16 megjegyzés:

  1. Kedves Mági, A télire eltett chili variációt készítettem ma. Mi a véleményed, mikro kóstolható leghamarabb? Köszönöm előre is, Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tímea 🌼
      Kb. 1 hét elteltével már kóstolható.
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés
  2. Kedves Mági, Eltettem, de szeretném megkérdezni mikor lehet tesztelni :), szerinted meddig kell várni? Köszönöm előre is, Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Timi 🌺
      Bízom benne, hogy már kóstoltátok...
      💕
      Mági

      Törlés
  3. Kedves Mági, OLyan jól sikerült, hogy ma teszem el a második adagot! :) Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tímea 💐
      Nagyon örülök! Váljon egészségetekre!
      Mági

      Törlés
  4. Csodálatos! Hegyes zöld paprikát kaptam, de el kell készítenem ezt a receptet. Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsa 🌹
      Köszönöm szépen, megtisztelő!

      Törlés
  5. Kedves Ági, annyira megtetszett, el kell készítenem. Zöld hegyes paprikát kaptam, biztosan abból is jó lesz. Köszönöm a receptet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsuzsa 🌼
      Igen, finom a hegyes zöld is.
      Inspirációnak:
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.com/2015/10/savanyu-szines-eros-paprika-telire.html

      Törlés
  6. Paprika, de mennyi? Pontosítanád?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fercsibercsi 🍁
      Amennyi az üvegbe/üvegekbe belefér.

      Törlés