2016. június 21., kedd

Cseresznyés lepény



Hatalmas a cseresznyefánk, a termés jelentős részét nem tudjuk leszedni, az a madaraké.
Ami a miénk, az is sok :)
Amíg tart, kiló számra esszük nyersen, a többit befőzöm.
Mindent tartósítószer nélkül.
Készítettem natúr befőttet, ez azt jelenti, hogy semmit nem teszek rá, 
az üvegbe csak a gyümölcs kerül. Lezárva gőzölöm. 
Készítettem magozva 5 % cukorral, felforraltam, saját levével üvegbe raktam és 
száraz dunsztban hagytam kihűlni.
Készítettem   -10 % cukorral, friss citromlével ízesítve-  darabos lekvárt. 
A kimagozott gyümölcsöt felforraltam, felét összeturmixoltam,
a többi egyben maradt.
Lassú tűzön, addig főztem míg besűrűsödött.
Természetesen cseresznyeérés idején a desszert is cseresznyés :) 
vendégeknek sütöttem a lepényt.




A linzertésztát 2/3 - 1 /3 arányban elosztottam, a sütemény aljának kinyújtottam,
 a cseresznyetöltelék tetejére ráreszeltem.
A cseresznye ízét nádcukorral, őrölt szegfűszeggel, friss citromlével 
és gondolatnyi sóval emeltem ki.




Cseresznyés lepény 

Hozzávalók
(21 x 24 cm tepsihez)

tészta
200 g liszt
125 g hideg vaj
25 g nádcukor
késhegynyi só
1 db tojás

töltelék
~ 1/2 kg cseresznye magozva
1 mk őrölt szegfűszeg
csipetnyi só
1 tk (púpozva) étkezési keményítő
50 g nádcukor
+ 3 ek apró zabpehely


1) A lisztet a cukorral és sóval összekevertem.
A hideg felkockázott vajjal elmorzsoltam.
A tojást hozzáadtam és az egészet gyors mozdulatokkal összedolgoztam.
Hűtőbe tettem 30 percre.
(-Ha nem állna össze a tészta 1 ek hideg vizet adhatunk hozzá. 
- Dolgozzunk gyors, határozott mozdulatokkal, az ujjainkkal (vagy aprítógéppel), hogy minél kevesebb ideig érintsük a tésztát, a kezeinktől ne olvadjon meg a a vaj.
- Hűtőben 1-2 napig tárolhatjuk vagy fagyasztóban 1 hétig.)

2) A cseresznyét kimagoztam, összekevertem a cukorral, keményítővel és a szegfűszeggel.
(Más fűszerrel is fűszerezhetjük: fahéj, vaníliamagok, kardamom, citromhéj, stb.)

3) A tésztát elosztottam  (2/3 - 1 /3 arányban) a kisebbet visszatettem a hűtőbe.
A nagyobbat 3 mm vastagságúra nyújtottam és kibéleltem vele a tepsit, úgyhogy pereme is legyen.
A tésztát (a tepsiben) megszórtam a zabpehellyel.
Ráterítettem az illatos cseresznyét.
A hűtőből előszedett tésztát a tetejére reszeltem.


 


4) 175 fokra előmelegített sütőben megsütöttem (kb. 30 perc).





Cseresznyés jegyzetek a blogon:
- Fűszeres cseresznye-befőtt tartósítószer nélkül: 
- Cseresznyés pite:
- Natúr cseresznye-befőtt tartósítószer nélkül:
- Karamellizált cseresznyedzsem tartósítószer nélkül:
- Cseresznyés joghurtos muffin:
- Cseresznye csatni:
- Bécsi cseresznyés pite:










Érik a cseresznye  ✿✿✿





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése