2016. július 4., hétfő

Meggyes kókuszos puding. Chia mag.



A Barátaim kérték, hogy írjak a chia magról (azték zsázsa), mire, hogyan használom.
 
A mag íze enyhe, semleges, kellemes: könnyen kombinálható más élelmiszerekkel.
Nos, gyakran mellékszerepet kap, kerül levesbe, töltelékbe, kenyérbe, szószokba,
turmixba, joghurtba, salátára, stb.
Dúsíthatunk vele gyümölcsös süteményeket, készíthetünk vele desszertet, lásd pl. 
a meggyes kókuszos pudingot.



 
A chia mag a zsályák családjába (Salvia hispanica) tartozó növény, Mexikóban, 
Dél-Amerikában őshonos. Az aztékok használták lisztként, italt dúsítottak vele, 
olajat sajtoltak belőle.
A kicsi magocskákban nagy életerő rejlik, tápláló, számos előnnyel, 
széleskörű felhasználási lehetőséggel. Gluténmentes. Kalóriaszegény.
Fogyasztása jótékonyan hat az ízületekre, bőrre, szív és idegrendszerre.
Kiváló minőségű fehérje, az összes esszenciális aminosavat tartalmazza. 
Magas a rosttartalma. Magas az antioxidáns tartalma (nem avasodik).
Bővelkedik ásványi anyagokban (vas, kálium, kalcium, foszfor, nátrium, réz, mangán, cink, ).
Kiemelkedő az omega-3 és omega-6 zsírsavtartalma, gazdag alfa-linolénsavban.
A magok felszívják a vizet/folyadékot (hasonló a lenmag), a súlyuk 9-12 szeresét képesek! mindössze 10 perc alatt. Így zselés állagot vesz fel.






Helyettesíthető vele a lenmag és a tojás. 
A (1 db) tojás helyettesítésére keverjünk össze 1 ek chia magot 5 ek vízzel, hagyjuk 10 percig állni.
A receptekben lévő liszt mennyiségének 1/4 részét kiválthatjuk őrölt chia maggal, 
egyszerűen kávédarálóban őröljük meg.
Információ: pl. innen.


 



Meggyes kókuszos puding

Hozzávalók
meggyes rész
400 g meggy
30 g chia mag
1 ek termelői méz
kókuszos rész
400 g kókusztej (aldi)
70 g chiamag
1 ek termelői méz
tálaláshoz 
2 - 2 szem meggy

A meggyet kimagoztam, alaposan megnyomkodtam, préseltem a levét.
Hozzákevertem a mézet és hagytam 10 percet állni, 
(a cél az volt, hogy minél több levet nyerjek ki).
Az egészhez hozzákevertem a 30 g chia magot, vártam 5 percet
 majd a tálaló poharak aljára kanalaztam.
A kókusztejhez kevertem a mézet és a 70 g chia magot, 
párszor megkevertem, 5 percet vártam, majd a "meggyzselére" csorgattam.
A desszertet tálalás előtt 2 órával készítettem el (de lehet előbb is tálalni, 
sőt akár 1 nap múlva is, utóbbi esetben tegyük hűvösre).
 
Néhány szem meggyel díszítve kínáltam.







A kertben: Rózsalonc :) 





8 megjegyzés:

  1. Néhány hónapja készítettem egy külön konyhás, főzős bloglistát és abban voltál te is. Most az állandóan nézettek közé tettelek,mert így nem hanyagollak el.:)
    A chia magról néhány éve ausztrál-magyar barátainktól tudok.
    Azóta vesszük és ennem kellene rendszeresen.:)
    Szeretettel gondolok rád!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Mamka <3
      Köszönöm szépen a figyelmet, nagyon jól esik :)
      Te is előkelőhelyen vagy az én listámon.
      A chia magok kedves kis apróságok és remekül lehet -akár napi rendszerességgel- belevarázsolni a táplálkozásunkba.
      Igyekszem bővíteni az ötleteket :)
      Szép napokat!
      Mági

      Törlés
  2. De szép a rózsaloncod! A miénk már elvirágzott. :)
    Épp a napokban készítettünk pudingot chia magból. De jó, hogy meggyel is leírtad! Nagyon finom lehet kókusztejjel, ki fogom próbálni.
    Mandula tejjel és fahéjjal a tetején is nagyon finom .
    Köszönöm a leírását! <3 Ölellek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva <3
      A rózsalonc, igen-igen, de előfordul, hogy újranyílik, képzeld láttam a napokban virágzó akácot több helyen is :)
      A chia mag nálam is szem előtt van, tegnap turmixba tettem meg a joghurtos desszertbe :)
      Ölelés Neked,
      Mági

      Törlés
  3. mi is nagyon szeretjük a chia-magot, sok mindenbe keverjük lányom a eperlekvárba is tett, sőt a listjét is használjuk
    én kipróbáltam a csíráztatását is, finom

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katalin <3
      Könnyen meghódított engem is :)
      Még nem csíráztattam, de nem felejtem :)
      Köszönöm.
      Á.

      Törlés
    2. Csíráztatás? eszembe se jutott. Szuper,köszönöm!!!!!!Ugyanúgy csíráztatod,mint bármi más magot? Itatóspapíron?

      Törlés
    3. Mamka,
      nem tudom Katalin hogy csinálja, remélem jár majd erre és válaszol.
      A napokban fogok beáztatni, majd referálok.

      Törlés