2017. július 29., szombat

Fekete ribizlis clafoutis (tejes pite)




Rusztikus, francia (Limousin régio) gyümölcsös sütemény, melyet eredetileg fekete cseresznyével készítettek, porcukorral hintettek meg és langyosan tálalták, néha krémmel.
Érdekessége: a cseresznyét nem magozták ki, hogy a cseresznye leve ne színezze be a tésztát.
Ma már sokféle változata létezik, igaz ekkor a neve is változik (Flaugnarde), de a szezonális gyümölcsökkel megrakott sütemény esetében is a clafoutis megnevezés terjedt el.
Az alaprecept a gyümölcsön kívül csak lisztet (búza v. tönköly), tojást, tejet
és cukrot tartalmaz, ritkábban vajat és tejszínt.
(Szintén ezekből a hozzávalókból készül a Magyarországon ismert tejes pite.
Ebben az esetben a friss gyümölcs helyett a megsült tészta tetejét kenjük meg lekvárral,
vagy sütés előtt pötyögtetünk a tetejére. Lásd lent.)





A friss, lédús gyümölccsel megpakolt desszert mindenkit levesz a lábáról.
Nyáron kihagyhatatlan: hihetetlen gyorsan összeállítható, pont mint a palacsinta.
Gyorsan megsül, és költséghatékony.
Most gluténmentesen és tejmentesen készítettem,
de nyugodtan cserélhető finomlisztre és tehéntejre/tejszínre (zárójelbe odaírom).




Fekete ribizlis clafoutis

Hozzávalók


4 db tojás
100 g kókuszliszt (vagy 100 g búza finomliszt)
1 tk sütőpor (dm bio)
50 g demerara nádcukor
250 ml kókusztej (vagy 250 ml tehéntej, vagy tejszín)
csipetnyi só
+
600 g fekete ribizli (vagy más gyümölcs)
+
a sütőtálat előkészíteni
2 ek kókuszreszelék
1 ek kókuszvaj



1) Bekapcsoltam a sütőt 175 fok, légkeverés.
A sütőtálat (26 x 3 cm) kikentem kókuszvajjal és behintettem a kókuszreszelékkel.
Félretettem.
A ribizlit leszáraztam, megmostam és leszárítottam.
Egyenletesen elterítettem a sütőtál alján.
2) A tojásokat habosra kevertem a cukorral és a csipetnyi sóval.
A kókuszlisztet elkevertem a sütőporral.
3) A habos tojásba kevertem a kókusztejet és a kókuszlisztet is beleforgattam.
Fontos, hogy egyenletesen keverjük el, a tészta legyen sima.
Az egészet a gyümölcsre öntöttem.
4) A forró sütőbe toltam és 40 perc alatt aranylóra sütöttem.
(A sütési idő 35-50 perc között változhat: függ a sütőedénytől, a sütőtől, a gyümölcstől.)
5) Langyosra hagytam hűlni, majd tálaltam.

Ez a sütemény csak 5 dkg nádcukrot tartalmaz! nem édes, inkább fanyar.
Aki édesen szereti az édességeket :), nyugodtam emelje kedve szerint a cukor mennyiségét!
Plusz tálaláskor megszórhatja kevéske porcukorral, a tetejét.









🍑


A fent ígért tejes pitének is ideírom a receptjét.
Érdemes mindkét változatot megkóstolni.

Sárgabarack befőzés idején készítettem a friss, 10 % nádcukorral készült dzsemmel.




Nagyon finom, könnyű, habos a tésztája,
köszönhetően annak, hogy a tojásokat kettéválasztottam,
 a fehérjét külön vertem fel és forgattam hozzá.


A vendégek nem sokat hagytak fotózni :)


Tejes pite friss barackdzsemmel


Hozzávalók

4 db tojás szétválasztva
150 g finomliszt
1 tk sütőpor (dm bio)
70 g demerara nádcukor
300 g tej
csipet só
1/4 rúd vanília magjai
+
3ek kókuszvaj (vagy teavaj)
barackdzsem (vagy más lekvár, dzsem)
+
a sütőtálat előkészíteni
kevés kókuszvaj (teavaj)
kevés liszt


1) Bekapcsoltam a sütőt 175 fok, légkeverés.
A sütőtálat (26 x 3 cm) kikentem kókuszvajjal és behintettem kevés liszttel.
Félretettem.
2) A tojásokat szétválasztottam.
A sárgákat a cukorral és a vaníliamagokkal habosra kevertem,
a tojásfehérjéket a csipet sóval kemény habbá vertem.
A lisztet elkevertem a sütőporral.
3) A édes tojáskrémbe öntöttem a tejet, simára kevertem,
majd a lisztet is elkevertem benne.
4) A keményre vert tojásfehérjét  -több részletben- óvatosan hozzáforgattam.
5) Az előkészített tepsibe simítottam és néhány evőkanál dzsemet pöttyintettem ide-oda.
Elosztottam a tetején a kókuszvajat.
6) A forró sütőben, 30 perc alatt megsütöttem.
(A sütési idő 25-40 perc között változhat: függ a sütőedény méretétől, a sütőtől.)
7) Langyosra hagytam hűlni, majd a barackdzsemmel tálaltam.







Szeretetrehangoltan a Facebookon 😊


A kertünkben ♡







2 megjegyzés:

  1. Épp a héten készítettem én is clafoutis-t, ribizlivel és pár sárga barack szelettel. :-) Finom savanykásan szeretjük. Ezért többnyire ribizlivel vagy szederrel készítem. Nálunk már nyári sütivé vált.

    VálaszTörlés