Follow by Email

2012. június 9., szombat

Levendulavirágos eperlekvár



...amit kimondottan vajas keksz összeragasztásához gondoltam ki.
 Ezért illatos, picit édesebb és nagyon sűrű.
Tartósítószer mentesen, száraz dunsztban hűlt ki.
Pici üvegekbe tettem, amit egy-egy alkalommal feltudok használni.




Hozzávalók

2 kg eper
1/2 kg cukor
14 szál levendula





- Az epret a késő délutáni szedés után, megtisztogattam, csumáztam és többször megmostam.
 Folyó víz alatt öblítettem (a folyó víz felfogható, a növények örülnek neki).
Lecukroztam és hozzáadtam a levendulavirágot.
A levendulavirágot (10 szálról) lecsipkedtem a szárról, hisz ez benne marad,
de a szárat is beletettem, amit később, főzés előtt kiszedtem.
Megkevertem és hagytam, hogy reggelig összeérjen és levet eresszen.




- Reggel előkészítettem az üvegeket, ami nálam azt jelenti, hogy kiszedem a dobozból,
ahová felhasználás után tisztára mosva, a tetejét szorosan rácsavarva szoktam eltenni.
(Külön a lekvárosokat és külön a savanyúságosokat.)
Ilyenkor már nem mosom (hisz tiszta) nem fertőtlenítem (minek) és
főleg nem sterilizálom (hisz nincs autoklávom).
Forralok egy fazék vizet belemerítem az üvegeket és a kupakokat, majd tiszta száraz konyharuhára borogatom, hogy kicsorogjon a víz és kész.
Semmi hókusz-pókusz.
Ha valaki parázik, akkor a kifőzést szoktam ajánlani:
a tisztára mosott üvegeket és kupakot (külön szedve) rakja fazékba, töltse fel hideg vízzel,
forralja fel, majd forralja tovább 20 percig.
Én is, az újonnan vásárolt kupakkal ezt szoktam tenni.
( Apropó kupak: külön gyűjtöm a lekváros, befőttes kupakos üvegeket és külön a többit,
-na meg az orrom is használom, ami igen jól szolgál engem-  így nem fordulhat elő velem,
 hogy egy jó kis ecetes tormás kupak kerül a baracklekvárt tartalmazó üvegre :)
Ha gyanús, akkor új kupakot teszek rá, ha nincs rávaló, akkor celofánnal kötöm le.)
A száraz dunszt nálam befőzés idején mindig startra kész.

- Tehát a cukros, levet eresztett epret felforraltam.
Belenyomtam a szűrőt (lásd kép), majd a forró levet szörpös üvegekbe meregettem, töltöttem.
Nyomban celofánnal (duplán) lekötöttem és ment a melegedőbe, azaz a száraz dunsztba.




A "visszamaradt" epret ( leve ugye alig maradt!) botmixerrel teljesen pürésítettem,
rászórtam még 4 szálnyi levendulavirágot, ráborítottam egy fröccsenésgátlót
és hagytam, hogy tovább bugyogjon.
Lassú tűzön eldudorászott 15 percig, aminek itt határt szabtam, a tüzet elzártam
(hogy engem ne pufogjon le ) és gyorsan üvegekbe töltöttem.
A lekvárt is a száraz dunsztba raktam, hogy ott hűljön ki.


A képen látható 4 pici üveggel lett, plusz 2x1/2 liter szörp
(a szörpöt nem fotóztam le, mert zöld üvegben van).







12 megjegyzés:

  1. olyan szép a blogod, úgy szeretem!

    VálaszTörlés
  2. kérem szépen: mi az a fröccsenésgátló?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olyan, mint egy szita, csak nincs fala, a gőz kijön, de a felfröccsenő lekvártól megvéd: http://www.ikea.com/hu/hu/catalog/products/10112530/

      Törlés
  3. Van időőőőm!Holnap, ha lesz egy kis eprem elteszem én is így! Szeretlek olvasni!
    Szép vasárnapot! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök Veled, én is szeretlek olvasni Téged:-)
      Nektek is szép vasárnapot.

      Törlés
  4. Milyen ismerős ez a kupak sztori:DDD
    gyönyörűek az eprek. sajnos nálunk a szárazság miatt mikirnyókra nőttek csak meg , így örülünk, ha a gyerek jóllakik belőle....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Minket sem kényeztetett el az eső ( de most az éjjel hatalmas volt ) de locsoltuk rendületlenül és árnyékolva van ( mint minden ) így az eper rekord termést hozott. Így amellett, hogy epret-eperrel eszünk, befőzni is jutott.
      Ma kölcsönzöm a csodás kifli recepted:-)

      Szép vasárnapot!

      Törlés
  5. köszönöm, elteszem az ajándék-listába! hasznos kütyünek nézem. :)

    VálaszTörlés
  6. Jó szolgálatot tesz, ha valami fröcsög, puffog, vagy nem akarom leborítani, de a gőz, jó ha távozik.

    VálaszTörlés