2012. november 30., péntek

Kökénylekvár. Kökény gyógyhatásai.




A kökény most érik, illetve, már októberben is kéklettek a gyümölcsök a tüskés bokrokon,
de igazából akkor élvezetes az íze, amikor megcsípte a fagy.
Legalább is így mondták régen, amikor a hideg sokkal előbb kezdődött mint ebben az évben.
Most ez a szilvaféle, nem a dermesztő hidegnek köszönheti,
hogy az ízében a fanyarság mellett kifejezettem édes ízt is felfedezhetünk,
hanem pont a jó időnek. :)




A lekvárt napokkal ezelőtt készítettem.
Ma adtam magamnak a déli napsütésben 2 szabad órát
 és a kutyám kíséretében biciklire pattantam, hogy letekerjek néhány kilométert.
 Természetesen vittem a kosárkámban egy-két papírzacskót, hogy  -ha találok-
gyűjtsek némi téli finomságot a határban. 
Így is lett, szedtem galagonyát és kökényt. 
Miközben a szúrós bokrok között szedegettem az itt-ott csüngő szemeket
(és szurkáltattam magam :) 
a fülembe kúszott egy régi dalocska egyetlen sora, de úgy is ez volt a lényeg: 
"kék a kökény recece(?) ha meg érik fekete" . 
Hát, tényleg a fekete még finomabb, de a kékre sem lehet panaszom,
nagy szemű és lédús(!) és csak cseppet húzta össze a számat.
A mai adagot, ami néhány maréknyi, megmostam, megszárítgattam,
majd egy üvegbe gurigattam a szemeket.
Alkohollal öntöm tele az üveget, kifejezettem terápiás célból.
 Biztos jár erre valaki, akinek erre lesz szüksége :)




Kökény (Prunus spinosa)  és gyógyhatásai 

Terjedt koronájú, feketés kérgű, szúrós cserje. 
Az oldalhajtásai tövisekben végződnek. 
A rózsafélék családjába tartozik a szilva rokona.
A virágok flavonoidokat, a termés cserzőanyagokat, festőanyagokat,
gyümölcssavakat, cukrot, jelentős mennyiségű C-vitamint tartalmaz.
A vadgyümölcs minden része felhasználható,
virága, levele, kérge, gyökere és természetesen gyümölcse.
(Tavasszal ne felejtsünk el egy marék virágot gyűjteni.)
Virágok: gyenge hashajtó és vízhajtó hatásúak, húgyúti megbetegedések esetén jót tehetnek.
Levelek: forrázata a légúti betegségek tüneteit enyhítheti, illetve a mandulák gyulladását.

Gyümölcs felhasználása és hatása
Fanyarsága ellenére fogyasszunk belőle nyersen,
hisz ebben az állapotában a legtöbb benne a C-vitamin.
Készíthetünk belőle lekvárt, különféle alkoholos kivonatokat, teát. 
Száríthatunk a termésből, a téli teakeverékünk részét képezheti (az enyémben lesz).

A kökény húsa zsírcsökkentő hatású, a fogyókúrázók nagy hasznát vehetik. 
Anyagcsere szabályozó, emésztési zavarok esetén fogyasztható, a bogyó főzete bélhurut esetén,
a lekvár hasmenés esetén tehet jószolgálatot.
Méregteleníti a szervezetet, tisztítja a vesét, a vért, a vértisztító teák összetevője.
Immunrendszer erősítő, fokozza a szervezet ellenálló képességét. Idegerősítő.
Jótékony hatással bír a szív és érrendszerre.
A gyümölcs leve vagy teája a szájüreg, garat gyulladásos megbetegedéseinek kezelésére szolgálhat, ilyen esetben érdemes öblögetni vele.
Flavonoid tartalmának köszönhetően csökkentheti a rákos megbetegedések kockázatát.
Készül belőle homeopátiás szer is, amit szívgyengeség és feji idegfájdalmak esetén javallnak.
Most is, a természetkalauzból okosodtam :)


Kökénylekvár 


  

Eddig egy pici és egy kicsi üveggel készítettem, de tervezem még, 
hogy készítek ha a Férfiak is segítenek szedni :)
A 400 g tisztított kökényt 1/2 dl vízben főni tettem,
 hogy a magjától könnyebb legyen megszabadulni.
Amint felforrt, levált a hús a magról.
Egy nagyobb lyukú szűrön átpréseltem a húst, a szűrőn belül csak a mag maradt.
Tettem hozzá 100 g (!)cukrot és összeforraltam.
Az odakészített tiszta üvegekbe töltöttem, a tetőt rácsavartam és 
alaposan bebugyoláltam vastag ruhába/törölközőbe és beletettem a hűtőtáskába 
(ami most fűtőtáskaként szolgált és segített, hogy minél később hűljön ki e kevés mennyiség).
A kisebb üveggel  felbontottam a mosolygós péksüteményhez
Igen finom, fanyar. 
A másik üveget karácsonyra tartogatom :)

Felbontás után mézzel tovább édesíthető.







- Az eltelt időben (2013, 2014) tettem el teljesen natúr lekvárt (nem tettem hozzá főzéskor semmit),
majd felbontáskor az egészet hidegen összekevertem mézzel.
Tökéletes lett.


- Kökény itóka receptje itt található:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/01/fuszeres-kokeny-itoka-alkoholos.html


- Kinga készített kökény likőrt, s persze Andreánál is van likőr, meg más is.


- Ó, és készítettem kökényes szappant.









6 megjegyzés:

  1. Én fahéjrúddal és édes almával halkítottam a fanyarságán, de volt olyan év, amikor egy csomag mézeskalács fűszerkeveréket kevertem bele. Az idén a kökény szörp volt sláger. Nagyon kíváncsi vagyok a szappanra, főleg a színére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Micsoda ötletek:))) köszönöm.
      A szappan 1 hetes, most olyan zöldesbarnás....

      Törlés
  2. Csak a bogyókat szoktam rágcsálni:)

    VálaszTörlés
  3. kökényszörpöt én is kinéztem, de kérdés, h szed-e nekem vki kökényt, mert idén már én nem tudok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem lesz vállalkozó, de az is lehet, hogy Orsi mindenkit fogvatart:)))
      Ölelés Nektek:)

      Törlés