2013. augusztus 13., kedd

Paradicsom aszalás sóágyon



Mit csináljon az ember ha tombol a 40 fok, paradicsom is van bőven,
de az összes aszalásra alkalmas eszköz foglalt, mert már más szárad benne?
...hát,  készítsen újabb aszaló tálcákat vagy találjon ki valamit....
Készítésre nem vállalkoztam, a Férfiaknak meg más dolguk volt, így hát kitaláltam valamit.
Nem nagy ügy, de szerintem remek dolog.
Ráadásul, mondhatnám "két legyet üt egycsapásra" de csak mondhatnám,
mert legyet viszont nem ütök, egyet sem (meg mást sem).
Szóval, a tepsikre terítettem nagy szemű sót (az apró szemű is jó, de én nagyot akartam)
 és erre fektettem a felezett paradicsomokat.




Ennek köszönhetően:
- a só "alulról" is szárít, kiszívja a paradicsom levét
- a nagy szemű só között jár a levegő, szellőzik a paradicsom alulról
- nem ragadnak a paradicsomok a tepsire
- lesz fűszeres sóm!!! paradicsommal átitatott só, mennyei lesz sózásra :)
A sóőrlőbe ezt fogom tenni.
A Nap melege/energiája átjárta, a rezgése megtisztult, ráadásul benne a paradicsom aromája.
Lehet, ennek jobban örülök, ez vált főtermékké,
és "eltörpül" mellette az aszalt paradicsom....


 


Már le is írtam mindent, de azok kedvéért akik ezt a bejegyzést olvassák először nálam, 
nos azok kedvéért ide is leírom, hogyan készítem elő a paradicsomot és hogyan tárolom.





Paradicsom előkészítése

Aszalásra a kevésbé lédús, apró szemű paradicsomokat válasszuk.
 Lucullus, San marzano, korai apró szemű/gömbölyű, vagy szilva, apró körte formájú,
 a lényeg,hogy a kisebbeket.
A Kecskecsöcsűt (már akinek van) nem ajánlom, mert neki igaz kevés a leve,
de annyira sűrű a húsa, hogy nagyon nehezen szárad a mi éghajlatunkon.
(Akkor persze igen, ha hetekig ilyen forróság van mint most,
de az előző években nem ez volt a jellemző.)
Amennyiben nagyon szeretnénk aszalni, de nincs, vagy nem jutunk apró paradicsomhoz,
akkor a nagyobb szemeket ne csak felezzük, hanem negyedeljük vagy vágjuk még kisebbre.
Mondanom sem kell (azaz írnom), hogy csak a szabadban érett, minőségi paradicsomot 
van értelme tovább aszalni. Ez nem azt jelenti, hogy csak az aszaljon, aki termelt is, 
hisz a piacokon (főleg a vidéki piacokon) kapható őstermelőknél (nénikéknél, bácsikáknál),
 megfelelő fajta és minőség.
Abból a kosárból válasszunk amiben nem! egyforma szemek vannak, szagoljuk meg, 
a legtöbb esetben meg is tudjuk kóstolni.


Most egy korai fajta, apró, gömbölyűt és sárga, apró, körte alakú paradicsomot aszaltam.




Így csináltam:
A paradicsomokat többször forró vízben megmostam.
Kettévágtam (ahol a legpuhábbnak tűnik, ott érdemes elvágni,
 így könnyen hozzáférünk a magokhoz).
Kivágtam a zöld végét, ez ment a komposztba.
A pirosakból egy mokkáskanállal  - éppen ideális -   a magokat egy mozdulattal eltávolítottam,
(ezt később felhasználom, vagy megisszuk).
A sárgákból nem szedtem ki a magokat (és a koktélból sem kell).
Előkészítettem az összes tepsit és szórtam rájuk nagy szemű tengerisót.
(1 kg-os papírdobozban lehet kapni, amikor hozzájutok, mindig több kilót veszek.)
Csak annyit szórtam rá ami belepte a tepsit.
A paradicsomfeleket szétrakosgattam a vágott felükkel felfelé a tepsin, ez lesz majd a Nap felé.
Apróbb szemű sóval beszórtam a felső felüket.
Kitettem a Napra: olyan helyre ahol reggeltől estig éri a Fény.
Ezeken a forró éjszakákon, éjjelre sem vittem be, de ha eső közeledne vagy nagy szél,
vagy már nem lenne ilyen meleg az éjszaka,
akkor az éjszakát a házban töltenék a paradicsomok a tepsin.




Tárolás

Most 2 nap is elég volt, hogy ilyen körülmények között, ebben a nappal közel 40 fokban
(ugye a tepsin a paradicsomnak még melegebb) megaszalódjon.
A 3. napon a megaszalódott paradicsomokat átválogattam.
1) Ami teljesen száraz volt azt ráraktam egy tiszta tepsire, csak lazán szétterítve.
Ezeket még visszatettem a Napra, majd este bevittem a házba, reggelre lehűltek (4. nap),
némi csodálat, örömködés után, csattal záródó üvegbe raktam és a kamra polcára tettem.
Ez kerül majd később  -lehet csak a télen-  felhasználásra.
Amennyiben teljesen száraz, akkor ez a sós paradicsom eláll, és attól sem kell tartani,
hogy a molybarátok megtámadják.






2) Szétválogatáskor ami picit még ruganyos volt, azt 100-200 ml-es csavaros tetejű üvegekbe rakosgattam és felöntöttem extra szűz olívaolajjal.
Tetőt rá és a hűtőbe raktam, ez kerül friss fogyasztásra.
Ezekhez lehet adni fűszert vagy tonhalat vagy amit kitalálunk.
A lényeg, hogy mindig lepje olaj, de úgyhogy az üveg nyaka, széle tiszta legyen,
tehát ne kandikáljon ki egy bazsalikomlevél, mert attól bizony megromolhat.




Mit lett a sóval?
Felkapartam a tepsiről és szépséges üvegekbe töltöttem.
Egy műanyag cukrászlapot használtam erre, olyat amit nem sajnálok ha megsérül,
hisz a só igen kemény!





További aszalt paradicsomos bejegyzések ahogy én csináltam, csinálom:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/08/aszalt-paradicsom-paradicsom-aszalas.html





Aszalt paradicsommal készült finomságok:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/01/aszalt-paradicsomos-tekert-kenyer.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/04/spenotos-aszalt-paradicsomos-koszoru.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/07/aszalt-paradicsomos-kecskesajttal.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/07/bazsalikomos-duplan-paradicsomos-kenyer.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/08/aszalt-paradicsom-olivaolajban.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2013/01/aszalt-paradicsomos-rizssalata.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2013/01/aszalt-paradicsomos-csicserikrem.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2013/04/aszalt-paradicsomos-bazsalikomos.html

 Hogyan tárolom, az aszalványaim:
 http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2013/08/aszalvanyok-tarolasa.html












12 megjegyzés:

  1. Nagyon köszönöm ezt a bejegyzést, épp paradicsom aszalásra készülődöm. Kérdezte a termelő - barátunk - hogy milyen paradicsomot hozzon aszalni, mondtam, hát olyat, ami jó aszalni. Most már hívhatom is, hogy milyet, mert Tőled megtudtam. Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Compot!
      Köszönöm.
      Mindig bevonzzuk, amire szükségünk van :)
      Csodás aszalást!

      Törlés
  2. Erről lemaradtam, már nincs 40 fok. :(
    Erzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erzsi drága! bízom benne, hogy nem :) holnap rám is újabb adag vár, hogy kitegyem a Napra. Legfeljebb nem 2-3-4 nap kell neki, hanem több, vagy a sütőben fejezzük be, de még ne add fel !
      Szól ha konzulensre van szükség :)

      Törlés
  3. Még ígérnek nagy meleget :)
    Amiről a anyukám és nagyim lebeszélnek, ahhoz Te meghozod a kedvem ;)

    VálaszTörlés
  4. Ezeket a kánikulai napokat én is kihasználtam - és én is sárga paradicsommal színesítettem a pirosakat!!! :)

    VálaszTörlés
  5. Szia Ági!

    Sajnos mire előkerült az aszalás ötleted, addigra lement a kánikula, pedig az erkélyemen a kövön akár tojást is lehetett volna készíteni.
    Na most neki álltam a sóágyas paradicsom aszalásnak, de hihetetlen, délelőtt sütött a nap, most délutánonként beborult. Most mitévő legyek, m hogy gázom sincs, h oda betenném folytatni. Lesz baja, ha akár 1 hétig aszalódik a són szép lassan?
    Köszi válaszodat: Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Erika!
      Hát, sajnos nem tudom megjósolni Neked :) sok tényezős, kellene valami, vagy Nap, vagy szél, vagy száraz levegő...a só szerintem kevés. Amennyiben picikék a paradicsomok, vagy vékonyak, több az esély. Lehetne kísérletezgetni, látnom kéne, de akkor sem tudnék biztosat :(
      Nekem is van még kint, de én ma rászárítok a sütőben.
      Ha már elég!!! szikkadt, akkor esetleg olajba raknám (majd hűtőbe) és rövid időn belül elfogyasztanánk, ha még tocsogós/nedves akkor megsütném (só nélkül) egy serpenyőben vacsorára. Sajnálom,
      Á.

      Törlés
  6. Szia! A sóágyas megoldás sütőben is működhet szerinted? (ha épp nem lenne kánikula 4 napig :))
    Köszönöm előre is a válaszod

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Orsi 🌸
      A sóágyásnak sütőben aszaláskor nem látom sok értelmét, de egyébként működhet. Arra gondolok, hogy ha nem aszalódott meg mielőtt rosszra fordult az idő vagy ha a fűszeres sót is felszeretnéd használni.

      Törlés