2015. március 12., csütörtök

Burgonyasaláta három zölddel, falafellel. Retekcsíráról bővebben.



"Három zölddel" medvehagymával, újhagymával és petrezselyemmel.
Akinek van kertje   -és persze ültetett-   az már mind a hármat frissen szüretelheti. 
Igaz itt a Budapest környéki kertben még nincs medvehagyma dömping, 
de néhány levél már található.
A petrezselyem a tavalyi ültetett gyökéren zsengén hajt, 
az újhagymát pedig az ősszel elduggatottból szedhetünk.
Ennyi új mellé jöhet a "régi" kiflikrumpli, 
ezenkívül már csak némi só, esetleg bors, citromlé és olaj szükséges.




Burgonyasaláta három zölddel, falafellel

Hozzávalók
kiflikrumpli (más salátának megfelelő krumpli)
1 marék petrezselyem
néhány levél medvehagyma
1-2 szál újhagyma
(frissen őrölt bors)
  vinaigrette-hez
3 rész extra szűz olívaolaj
1 rész frissen facsart citromlé (vagy erjesztett ecet)

A krumplit megsikáltam, héjában, sós vízben megfőztem.
Meghámoztam és négybe, majd karikára szeleteltem.
Elkészítettem az öntetet: a frissen facsart citromlét az olívaolajjal összeturmixoltam*.
A tisztára mosott, megszárított zöldeket apróra vágtam, a langyosra hűlt krumplira szórtam.
Végül ráöntöttem az öntetet, sóztam és tekertem rá borsot, majd   -rázogatva a tálat-  összekevertem.
Amíg a falafel megsült, addig volt ideje a salátának összeérni.
A falafel leírása itt található:
Tálaláskor gazdagon megszórtam retekcsírával, így nem is három a zöld, hanem négy :)


* A vinaigrette nem muszáj turmixolni, készíthetjük botmixerrel, vagy tejhabosítóval, 
sőt tehetjük csavaros tetejű üvegbe a hozzávalókat, 
majd zárjuk le szorosan az üveget és rázzuk homogénné.
A lényeg, hogy krémes öntet legyen a végeredmény.
A  vinaigrette titkairól itt írtam:




Retekcsíra

A retekcsíra az egyik családi kedvenc. 
Pont olyan íze van, mint a legzsengébb reteknek.
Enyhén csípős és magában hordozza a tavasz üzenetét... :)
Folyamatosan készítek.
Aki még soha nem csíráztatott eddig, az is bátran próbálkozhat elsőként a retekkel.
Könnyű vele bánni, szinte nincs kockázat amennyiben betartja a csíráztatás menetét.
A siker mondhatni garantált.
A retekmag áztatási ideje: 4 óra, de simán 12-24 óráig is hagyhatjuk.
Csírázási hőmérséklet: min. 21 °C
Öblítés vagy öntözés: naponta 1x 2x
Fogyasztható csíra hossz: 3 mm
A csíráztatás menetéről itt írtam:


A retekcsírát azontúl hogy nagyon finom, természetes gyógyító hatása miatt is fogyaszthatjuk.
Hurutoldó hatása ismert, de húgyúti problémáknál és epekő kialakulásának 
megelőzésére is ajánlják.
(Éppen az előbbi miatt, akinek "epeproblémája" van az ne fogyassza, 
vagy konzultáljon orvosával...)

Érdekesség
A retek már Ó-Egyiptomban is közkedvelt zöldségnek számított.
A fokhagymával és vöröshagymával együtt a piramisok építésén dolgozók étke volt. (?)

Forrás: Ránky Edit, Csírazöldség a natúrkonyhában







6 megjegyzés:

  1. Szia,
    kaptam én is a piacon csíra magokat, retek és lucerna csírázok most éppen. Ez nagyon izgalmas. :)
    köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia N.D.
      Veled örülök, bízom benne, hogy tetszeni fognak (mindkettő kedvencem).

      Törlés
  2. nálam koriander és lenmag beáztatva, kefír termelődik, de most még ilyen krumplit is kell csinálnom! :)
    köszi mindent, lillácska

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindent örömmel :)
      én köszönöm a bizalmat :)

      Törlés
  3. Szia!
    A hétvégén sikerült retek és vöröshagyma magot vennem, ami csíráztatásra alkalmas (hihetetlenül sokféle volt kisvárosi szinten, pedig biztos voltam benne, hogy a gazdaboltban csak bután fognak rám nézni, hogy ők ilyesmit nem tartanak). A retekkel kezdtem. Hétfő reggel beáztattam 12 órára és ma reggel már láttam, hogy csírázásnak indult :) Az egyetlen dolog, amit meg szeretnék kérdezni az az, hogy a mag zacskóján valami olyasmit írnak, hogy kerti termesztésre nem alkalmas. Ez miért van? Nyílván csíra formájában szeretném fogyasztani, de miért nem lehet belőle növényt nevelni? Sajnos engem mindig a "miértek" foglalkoztatnak :( Köszi előre is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. San <3
      annyira megörvendeztettél! köszönöm szépen :)
      Fogalmam sincs miért írták rá...
      A "miértek" fontos kérdések :) elvezetnek a megértéshez :) majd az elengedéshez :)
      Örömteli napokat!

      Törlés