2016. március 4., péntek

Túrószuflé




Légies desszert, szép hétvége délutánra.


 


A szuflé (soufflé) francia eredetű, sült, tojás alapú étel, amely lehet sós vagy édes.
Jellemzően két alapvető részből áll:
- tojássárgájával dúsított, ízesített krém 
- a kemény habbá vert tojásfehérje
Az alapkrémbe tesszük az ízesítőket 
(fűszereket, gyümölcspürét, lekvárt, túrót, csokoládét, sajtot, zöldségeket, stb.), 
majd könnyű, selymes krémmé keverjük.
A tojásfehérjét kemény habbá verjük: az így belejuttatott levegő biztosítja a felfúvódást, 
a puffadást, majd ennek köszönhetően emelkedik meg a szuflé.
A kettőt óvatosan összeforgatjuk, kis porcelán formákba kanalazzuk, 
majd vízfürdőben vagy anélkül a sütőben megsütjük.

A szuflé készítésétől a legtöbb embert, a csalódástól való félelem tartja vissza.
Mi van, ha összeesik? 
Semmi. 
Ez természetes, csak idő kérdése.
A felfújt természete, hogy készítése során belevitt sok levegőtől sütés közben megemelkedik, 
de miután kivettük a sütőből (pár perc múlva) visszahúzódik.


 


 Túrószuflé

Hozzávalók
6 adag (200 ml sütőtál)

4 db házi tojás szétválasztva
50 g + 20 g cukor
1 rúd vanília kikapart magjai (vagy házi vaníliáscukor)
40 g lágy vaj 
250 g krémes túró (papírba csomagolt 250 g-os)
3 ek (40 g) étkezési keményítő
100 g tejföl
késhegynyi só 
kevés vaj a forma kikenéséhez
esetleg kevés liszt beszórni
+
tálaláshoz
gyümölcsöntet, lekvár, gyümölcs, ki mit szeret, de önmagában is tökéletes :)


- Előkészítettem egy mély tepsit, és beleállítottam a vajjal kikent* 6 db szufléformát.
A sütőt bekapcsoltam 165 fokra.
- A tojásokat szétválasztottam.
A fehérjét félretettem, a sárgájához adtam 5 dkg cukrot és a vaníliamagokat.
Fehéredésig kevertem, majd hozzáadtam a teljesen lágy vajat, a krémes túrót, 
a keményítőt  -közben mindvégig habosítottam-  végül  -már spatulával-  hozzákevertem a tejfölt.
- A tojások fehérjét a sóval közepesre kevertem, majd hozzáadtam a 2 dkg cukrot és 
tökéletes kemény habbá vertem (ha fejre borítjuk a tálat, akkor is stabilan tartja magát).
- Az alapkrémbe roppant óvatosan beleforgattam a habot (5 részletben).
(Az alapmasszába teszek egy adag habot, majd a masszát egy lapáttal/spatulával 
ráforgatom a habra (közben a tálat forgatom). 
Amikor eldolgoztam jöhet egy újabb adag hab és így tovább. 
Most kell vigyázni, hogy ne törjük össze a habot.) 
- Képzeletben 6 részre osztottam, a formákba kanalaztam.
- A tepsibe öntöttem 2 cm magasságig vizet és az egészet azonnal a meleg sütőbe toltam.
- kb. 20 - 30 perc alatt készül el. (Minden sütő más.)
Akkor jó, ha a formából szépen kiemelkedik a sütemény (1,5 - 2 cm) és a teteje enyhe színt kap.
(Közben a sütőt tartsuk zárva.)

Amint kész, azonnal tálalhatjuk, de ha kihűlt akkor sem veszít értékéből.






Megjegyzés
* A sütőformákat szokás vajjal kikenni, hogy ne tapadjon hozzá a falhoz a massza, 
könnyedén tudjon emelkedni.
Beszórhatjuk még liszttel, vagy ahogy a recept megkívánja: 
cukorral, kakaóporral, morzsával, stb.
- A tojásfehérje akkor fog könnyedén csodás habbá verődni, ha friss a tojás.
 Illetve, ha zsírtalan a tálunk/eszközünk amiben/amivel verjük. 
Ezért, ha nem vagyunk biztosak, érdemes egy ecetes papírtörölközővel kitörölni/áttörölni.




Már sötétedett amikor fotóztam.
Mire kiértem vele a kertbe, a 2 cm magasságából az első képen látszik mennyit vesztett. 
A második képen pedig, hogy mennyit, amíg 2 kép elkészült.
 Az íze, tökéletes.

Szóval, csak lazán :) természetes, hogy "összeesik".


Jó szuflé sütést!




Útközben :)



Galagonya

Fekete bodza

Kökény



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése